SELL: 02 / 2020

10 • Sell • 2/2020 TÉMA ČÍSLA • KORONAVIRUS 10 Jak to vidí… Josef Hegedüš, obchodní ředitel, Whirlpool CR Nikdo v tuto chvíli neví, co přesně nasta- ne. Trh celkově nepochybně spadne, ale na druhou stranu dojde k určitému zklidnění, protože byl trh poměrně přehřátý. Způso- bovalo to spoustu problémů – například výroba a logistika byly vystaveny poptávce, kterou bylo problematické plnit. Myslím, že dojde k výraznějšímu poklesu v katego- riích, které lze v rámci domácnosti pova- žovat za zbytné – mám na mysli například sušičky prádla. Celkově očekáváme pokles poptávky po dražších modelech. V důsled- ku dojde také k určitému zúžení nabízené- ho sortimentu na trhu. Pokud jde o prodejní kanály, podíl on- linu dlouhodobě roste. Nepředpokládám ale, že by online dominoval takovým způ- sobem jako teď. Jde o mimořádnou situaci, nenormální stav. Lidé si chtějí spoustu vý- robků prohlédnout. Ostatně se online dlou- hodobě přibližuje tradičnímu retailu díky rozšiřování sítě výdejních míst. „Myslím, že dojde k výraznějšímu poklesu v kategoriích, které lze v rámci domácnosti považovat za zbytné – mám na mysli například sušičky prádla.“ Josef Hegedüš, Whirlpool Zastavená výroba Ještě koncem února se celá branže domá- cích spotřebičů zabývala především tím, zda bude zboží z Číny. I my jsme v minu- lém vydání na obavách výrobců, dovoz- ců a distributorů postavili hlavní článek čísla. Během několika málo týdnů už ale není Čína v podstatě tématem. Výrob- ní linky tam opět běží, ačkoliv můžeme spekulovat, za jakou cenu, protože sta- tistiky o vývoji epidemie v říši středu se jeví minimálně jako diskutabilní. Redak- ce SELLu má každopádně potvrzeno od několika distributorů a výrobců, že čínská produkce je zpět téměř na sto procentech. Krize se přesunula do Evropy a o dva týdny později do USA, takže je nyní pa- ralyzovaná většina západní hemisféry. Srovnávat závažnost současného stavu s únorovými obavami, že nedorazí včas některé kontejnery, snad není třeba… Bezprostředním důsledkem šíření ko- ronaviru v Evropě bylo nejprve uzavření výrobních provozů v Itálii. Nejdříve při- šla na řadu Itálie, kde produkci dokonce zastavilo nařízení italské vlády, a to od 23. března. Jako první tak „vypínali“ pro- dukci Candy (Haier), De’Longhi, Elica, Electrolux nebo Whirlpool, ale postupně přibyly i firmy s továrnami v dalších ze- mích. Hluk na linkách Amica, BSH, Go- renje (Hisense) nebo Miele většinou utichl koncem března, přičemž většina původně ohlášené termíny na obnovení výroby bě- hem druhého dubnového týdne posunula. A přestože asijské značky produkují spous- tu výrobků na svém kontinentu, uzavírky se nevyhnuly například ani firmám LG nebo Samsung. Ty musely odstavit linky v Rusku, Brazílii, USA, ale také na Slo- vensku, v Polsku nebo v Maďarsku. Zatímco v Itálii byla stopka výsledkem legislativy, v dalších státech šlo většinou o iniciativu samotných firem, byť je nutné přiznat, že na Apeninském poloostrově by nebyl vývoj jiný. Italská vláda uza- vírky pouze o pár dnů uspíšila. Jedním z důvodů uzavření továren je samozřejmě ochrana zaměstnanců. Druhým a neméně důležitým potom pokles poptávky způ- sobený nařízenými karanténami, zákazy vycházení i tím, že lidé mají rázem úplně jiné starosti než vybírat sušičku nebo par- ní troubu. Čína coby továrna světa ztrácí svou pozici Globalizace světa dala vzniknout výrob- nímu systému, v němž je skoro jedno, odkud míří komponenty do továren nebo kde vzniká finální produkt. Už v závěru tisíciletí a na začátku toho současného se stěhovaly výrobní kapacity ve velkém do Asie, hlavně do Číny. Politika i lidská prá- va šly stranou. Západ přimhouřil obě oči, protože chtěl levné výrobky a sám je levně produkovat nedokázal. Ne tak levně, aby byly dostupné opravdu širokým masám. Čína byla řešením, takže se převážejí věci napříč celým světem a paradoxně stojí méně, než kdybychom si je vyrobili sami. Rostoucí životní úroveň v Číně a vy- tvoření vlastního, nyní již poměrně sil- ného domácího trhu ale tamní, původně extra levné pracovní síly zdražily. V po- sledním desetiletí jsme tak zažili určitou renesanci evropské výroby, a to i v seg- mentu domácích spotřebičů. V globálním měřítku dal pak odchod velkých firem z Číny do pohybu hlavně Donald Trump svou téměř nekompromisní politikou uva- lování cel i tažením proti Huaweii. Koronavirus lze považovat za dal- ší ránu, která na Čínu v poměrně krátké době udeřila. Epidemie totiž ukázala, jak velkou slabinou je nezdravá koncentrace výrobních kapacit v jedné oblasti světa. Současně je o poznání složitější transport výrobků, i když na logistiku dle vyjádření většiny firem koronavirus tak velký dopad neměl. Některé přesto přiznaly, že mají s plněním objednávek ze strany resellerů problém a dodávky zboží mají z různých důvodů zpožděné.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=