SELL: 02 / 2020

11 Sell • 2/2020 • 11 Jak to vidí… Roman Kantor, country manažer, Beko Extrémní situace, jako je tato, nevydrží dlouho. Aktuální dominance e-commer- ce je dána uzavřením kamenných pro- dejen kvůli epidemii, nikoliv přirozeným vývojem trhu. Dá se ale předpokládat, že dojde k určitému dlouhodobému po- sunu v rámci prodejních kanálů. V ideál- ním případě v symbióze online prodeje a inovace prodejen. V současné době je sice online prodej jako jediný kanál pro prodej domácích spotřebičů, ovšem naráží na velká úskalí v oblasti efektivní logistiky. Těžko mluvit za ostatní firmy, věřím, že vše záleží na schopnosti spo- lupráce na dálku a dostatečně stabilním finančním zázemí. Samozřejmě také pečlivě sleduje- me vývoj kurzu koruny i dalších neo- čekávaných nákladů, asi jako všichni podnikatelé. Růst cen nejen domácích spotřebičů, ale i dalších druhů zboží je v důsledku devalvace naší měny nut- ností. V aktuálním momentu se snaží- me pracovat i se skladovými zásobami, abychom partnerům od vlivu kurzové změny co nejvíce odlehčili. Ještě bych rád zmínil jeden zásadní efekt aktuální epidemie. A tím je digi- tální transformace firem, která rapidně zrychlila, a je potřeba si z toho odnést to nejlepší. Mnoho procesů se zefektivnilo a přesune se do normálního fungování firem. Tím by mohl klesnout i tlak na přesun lidí. Výsledek? Zefektivnění je- jich času. „Digitální transformace firem rapidně zrychlila a je potřeba si z toho odnést to nejlepší.“ Roman Kantor, Beko Velké vítězství onlinu a lekce pro nepřipravené Probíhající a prohlubující se digitaliza- ce světa je jedním ze symbolů začátku 21. století. Nejprve způsobil příchod po- čítačů a internetu revoluci v komunikaci, později na to navázaly další oblasti včetně obchodu. Mnozí tradiční prodejci měli přesto nadále k e-commerce vlažný pří- stup. Na jednu stranu pochopitelné. Op- tikou Prahy nebo obecně větších českých měst je standardem dnes nakoupit elek- troniku na Alze. V menších městech nebo na vesnicích tomu tak není. Ostatně Alza se dlouhodobě snaží ovládnout i zbytek republiky a investuje obrovské peníze do reklamy, ale v regionech se jí zkrátka nedaří ve velkém prorazit. Ani strategie budování výdejen a jakési přiblížení se tradičnímu trhu s kamennými prodejna- mi zatím přelomovou změnu nepřinesly. Příchod koronaviru ovšem zname- nal pro online prodejce hotové žně, pro- tože se z nich, obzvlášť v prvním týdnu či dvou po zavření klasických obchodů, staly skoro jediné fungující prodejní ka- nály. Z trhu máme zprávy, že promptně a úspěšně reagoval i Datart, který dlouho- době pracoval na posílení svého e-shopu. A velmi pružný přístup ukázalo kupří- kladu Planeo. Menší a lokální prodejci se ale ocitli v hrozivé situaci, protože v první chvíli mohli reagovat jen na sociálních sítích a propagovat, že jsou schopni při- jímat objednávky po telefonu nebo mailu. To zní skoro až jako výjev z dávné his- torie. Někteří z nich proto své e-shopy rychle zprovoznili nebo využili nabídek velkých e-shopů, jako je třeba Mall, a za- čali prodávat prostřednictvím jejich webu. Jednoznačně jsou na tom však lépe ti, kdo již byli připraveni a nebyli závislí výhrad- ně na prodeji přímo ve svém kamenném obchodě. Růst a pokles prodejů vybraných kategorií Už v únoru zaznamenala společnost GfK 50% růst prodejů mrazáků. Alza nás dokonce informovala, že sama začátkem března zaznamenala 700% nárůst. Ten se týkal i kategorií čističek vzduchu a pekáren chleba. Šicí stroje pak na Alze vyrostly kvůli nedostatku roušek o 301%. GfK nám také zaslalo informace o znatelně nižší poptávce po chladničkách. Jejich trh ztrácel v průbě- hu březnových týdnů čtvrtinu až třetinu. Zde je potřeba vnímat kontext, kdy nemalá část lidí nákup pravděpodobně pouze odložila, pokud se jim lednice vyloženě neporouchala. Zdražení výrobků kvůli oslabení koruny Oslabení koruny vůči euru o více než 10% během několika málo dnů přinutilo některé firmy aktualizovat ceníky. Taková změna je pro výrobce, kteří pracují s maržemi v řádu jednotek procent, pochopitelně obrovský problém. Kdo nezdražil dříve, koronavirus ho k rozeslání nových ceníků přinutil nebo brzy přinutí. Postupně se samozřejmě růst cen projeví i v obcho- dech a nelze očekávat, že by došlo v blíz- ké době ke snížení. A to ani v případě, že by hodnota eura poklesla, protože pro firmy je celkově aktuální situace velmi nákladná také v jiných oblastech, než je změna směnného kurzu. Propad trhu uzavřením kamenných prodejen Uzavření obchodů způsobilo snížení odbytu zboží. Online nemůže tuto bezprecedentní situaci kompenzovat. Přesná čísla bohužel od GfK zatím ne- máme, protože nebyla do uzávěrky čísla k dispozici. Sledujte ale náš LinkedIn „Magazín SELL CZ“, kde o situaci bu- deme určitě informovat. Data z různých západních zemí, kde provádí GfK týden- ní monitoring, odhalují propady i o více než 50%. Na aktuální čísla z Francie se můžete podívat blíže na straně 28. Okamžité dopady pandemie koronaviru na trh MDA a SDA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=