SELL: 02 / 2020
12 • Sell • 2/2020 TÉMA ČÍSLA • KORONAVIRUS 12 Jak to vidí… Roman Vilkus, marketingový ředitel CE, Groupe SEB Výzkumy renomovaných agentur již před „korona krizí“ indikovaly, že velká větši- na spotřebitelů využívá online. Pokud ne k samotnému nákupu, tak alespoň k roz- hodování. Ve většině kamenných prodejen totiž nenajdete informace o spokojenosti s daným výrobkem. I proto lidé hledají na internetu. Mimoto je dnes už veřejným ta- jemstvím fakt, že někteří prodejci reportují obchody uskutečněné v e-shopech s vy- zvednutím v prodejně jako „nákup offline“. A v neposlední řadě zde máme určitou skupinu spotřebitelů, která měla doposud obavy z nákupu na internetu, primárně z důvodu odcizení identity či možného zne- užití dat. Ti si teď nákupy online vyzkouší a s velkou pravděpodobností se už do pro- dejen nevrátí. Změny předpokládám také v rozložení výrobních rizik, tedy například v tom směru, že nebudou výrobní kapacity koncentrová- ny pouze v jednom státě. Většina hráčů na trhu SDA jsou ale velké, zavedené a kapitá- lově silné společnosti s dlouhodobými cíli, takže zásadní změny celkově čekat nelze. Bude velmi důležité investovat do inovací a tím si zajistit budoucí poptávku spotřebi- telů. Je všeobecně známo, že SDA je vůči krizím relativně imunní. Očekávám, že ně- které segmenty dokonce výrazně porostou. Vyhnout se nelze ani tématu kurzo- vého pohybu koruny. Vzhledem k faktu, že naše měna oslabila o více než 10 pro- cent, se určitému zdražení nevyhneme. Naší hlavní snahou je teď zajistit práci a adekvátní odměnu našim zaměstnan- cům, zachovat výši investic do inovací a rozvoje. Samozřejmě přistoupíme k opti- malizaci ostatních výdajů. Kde ale čekám v každém případě po- sun, je způsob práce. Současná situace na- značuje, že její efektivita může v domácím prostředí dokonce růst. Jen je opět potře- ba hledat určitý balanc, aby nedocházelo k nežádoucí sociální izolaci. Navíc sleduje- me vedlejší účinky stávající situace – velmi dobře průjezdná města a páteřní komuni- kace, menší znečištění životního prostředí a například i nižší nehodovost. „Je všeobecně známo, že SDA je vůči krizím relativně imunní. Očekávám, že některé segmenty dokonce výrazně porostou.“ Roman Vilkus, Groupe SEB Méně důležité spotřebiče zažijí pád Jedním z největších poražených budou pravděpodobně sušičky prádla, které zažívaly v posledních čtyřech pěti letech své nejslavnější období. Jejich prodeje rostly díky zvyšující se životní úrovni a zdravé ekonomice. Lidé si mohli dovolit přemýšlet o nadstandardních prvcích pro svou domácnost, kam sušička prádla jednoznačně patří. Koronavirus ale přesouvá pozornost spotřebitelů jinam a bez sušičky domácnost fungovat může. Částečně mohou být postiženy i myčky, ačkoliv zde bychom byli s ortelem opatrnější, protože myčka je už mnohem etablovanější v pozici standardní výbavy domácnosti. Otázkou také je, jak koronavirus ovlivní prodeje elektrických zubních kartáčků, kávovarů nebo parních trub. Jsme přesvědčeni, že tyto skupiny vykážou větší výkyv než chladničky nebo pračky, kde přirozená obměna bude pokračovat. Současně je ale situace šancí pro oživení v některých kategorií – hlavně malých spotřebičů do kuchyně v čele s kuchyňskými roboty. Prodávat se budou levnější modely Přestože základní produktové kategorie, hlavně ty v MDA, nebudou korona- virem a následující hlubokou recesí postiženy určitě stejně jako televizory s velkou úhlopříčkou, drahé smartphony nebo sušičky, v kusech a především v hodnotě očekáváme propad. Spotřebitelé budou vybírat spíše levnější modely a procento nákupů z důvodu nutné výměny (porouchaného) zařízení stoupne. Více na odbyt půjdou levnější trouby, pračky, lednice a další základní skupiny, zatímco ty dražší bude složitější prodat, protože zákazníci budou v investicích opatrnější. Vrátí se tedy do režimu „řešení problému“ místo toho, aby do své domácnosti vyloženě „investovali“. Posílení e-commerce E-shopy se jeví jako jasní vítězové koronavirové krize. Hlavně ty velké. V redakci jsme zastávali dokonce názor, že pro Mall, který se ne a ne vymanit z červených čísel, bude epidemie vlastně záchranou. Někteří profesionálové z branže nás ale upozornili, že s tímto nesouhlasí, protože Mall na rozdíl od Alzy nedokázal reagovat dostatečným způsobem. E-commerce v každém případě vyjde silnější, i když očekávat, že její současná, v podstatě výhradní dominance přetrvá, by bylo naivní. Očekáváme, že část podílu na úrovni cca 10% si již online pone- chá. Část populace, která se nákupům online bránila, se nyní mohla přesvědčit o jejich výhodách. Návrat zpět do stavu v únoru 2020 určitě není možný. Možný posun nových energetických štítků Už na podzim se měly začít objevovat u vybraných kategorií spotřebičů nové energetické štítky. Firmy také měly začít vyrábět dle nového ecodesignu, na což se delší dobu připravují. V posledních dnech před uzávěrkou 6. dubna přicházely ovšem z trhu informace, že by mohlo dojít k posunu této evropské regulace, protože firmy mají co dělat s koronavirem, takže by pro ně náběh na nové výrobní platformy a přechod na nové štítky byl o poznání komplikovanější. Více k tématu v samostatném článku na straně 45. Co koronavirus změní na trhu MDA a SDA dlouhodobě?
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=