SELL: 02 / 2020
Dlouhé, předlouhé roky platí, že značka De’Longhi je lídrem českého trhu kávovarů. Na tom se nadále nic nezměnilo, ačkoliv k určitým změnám došlo. Strukturální změny v De’Longhi motivovaly už loni konkurenty k zintenzivnění jejich aktivit, což se projevilo na tržních podílech, které na úkor lídra v posledních měsících rostly. Mnohem důležitější je ale nyní to, co s kávovým trhem udělá současná epidemie koronaviru. A tam zůstáváme všichni zatím v naprosté tmě a nejistotě. Zastaví koronavirus českou kávovou revoluci? Kávovary na českém trhu dle GfK Objem prodaných kávovarů na českém trhu ve sledo- vaných distribučních kanálech dosáhl v roce 2019 his- toricky nejvyšší úrovně. I přes určité zpomalení tempa růstu byl meziroční vývoj trhu stále pozitivní, okolo 8 %. Za rostoucí poptávkou stály především plně automatické kávovary, ale k mírnému navýšení došlo i u kapslových a překapávacích přístrojů. Zdroj: Luboš Drhovský, GfK lubos.drhovsky@gfk.com V průměru se plně automatické kávovary prodávaly za 11 200 korun, což bylo o něco méně než v předcho- zím roce, ke snížení došlo i u kapslových modelů, a to na 1 700 korun. Naopak za pákové přístroje vydal spotřebitel v průměru o něco více než před rokem. Z pohledu celé kategorie kávovarů došlo díky změně struktury prodávaného sortimentu k nárůstu průměrné ceny, a tím pádem celkové tržby rostly o něco rychleji než počet prodaných kusů. po uvolnění opatření kávovary nadále kupovat? Bude trh pokračovat v růstu, nebo po dekádě ká- vové revoluce přijde studená sprcha?“ Odpovědi samozřejmě zatím nikdo nemá a můžeme jen od- hadovat… a především doufat, že navzdory oče- kávanému propadu ekonomiky se budou kávova- ry prodávat dobře, protože jejich provoz je stále mnohonásobně levnější než káva z kavárny. V re- dakci ale předpokládáme, že klesne průměrná prodejní cena kávovarů, ustane delší dobu trvající zvyšující se zájem o dražší modely a i (běžně) ná- ročnější uživatelé se spokojí s levnějšímmodelem. Citelně by mohl postkoronavirový svět zasáhnout do prodejů kapslových systémů, které jsou jednak několik posledních let v hledáčku ekologů a jed- nak nyní budou doplácet na to, že cena kávy je v jejich případě dvojnásobná až trojnásobná. Spo- třebitelé budou pozornější, budou každou korunu obracet v ruce, a to i ti, kteří se výdaji doposud tolik nezabývali. U skutečně vnímavých jedinců tak mohou obchodníci, hlavně specialisté na pro- dej kávovarů, uspět i s dražšími modely, u nichž budou akcentovat nízké provozní náklady. Na přelomu března a dubna, kdy píšeme tyto řádky, ale zůstává tolik věcí v mlze, že predikovat nelze skoro nic. Níže na stránce si můžete přečíst komentář GfK týkající se závěru loňského roku. Současnou optikou to je skoro historický text týkající se nějaké pradávné minulosti, kdy panovaly zcela jiné pořádky. Při- tom ještě začátkem března většina značek nejen v segmentu kávovarů predikovala pokračování růstu trhu. Dva tři týdny nato už manaže- ři, většinou odeslaní na home office, měnili forecasty, řešili dopravu zboží do Česka a především si kladli zásadní otázku: „Budou lidé
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=