SELL: 02 / 2020

Sell • 2/2020 • 9 Současná krize má na rozdíl od běžné a cyklické hospodářské recese mnohem tíživější dopady na celou společnost, po- tažmo celý globalizovaný svět. Přede- vším jde o situaci náhlou, a přestože jsme všichni o novém koronaviru věděli už od ledna, asi málokdo čekal, jaký vývoj v Ev- ropě nastane. Na rozdíl od klasické recese, kterou lze do jisté míry predikovat, proto- že vidíme její náznaky během delší doby, koronavirus zapůsobil jako nenadálý ná- raz do zdi. Pomalu ze dne na den jsme ze světa, kde můžeme volně cestovat, pláno- vat, nakupovat a bavit se, přešli skoro do jakési, zatím odlehčené, orwellovské či huxleyovské dystopie. Relativně bezsta- rostná západní společnost dostala políček, jaký nepamatuje. Některé starší ročníky zase po omezení pohybu a příchodu dal- ších restriktivních opatření během telefo- nických rozborů situace s redakcí SELLu vzpomínaly na éru totality a projevily nemalé obavy, aby nedošlo v některých oblastech k omezení svobod nadobro, tedy nikoliv jen po dobu nouzového stavu. Koronavirus každopádně paralyzoval či nějakým způsobem omezil celou společ- nost v globálním měřítku. Na jedné stra- ně máme nemalé psychologické dopady a změny behaviorálních vzorců spotřebite- lů vzhledem k výrazně odlišným potřebám, jež situace okolo koronaviru akcentovala, a na druhé přímé ekonomické dopady, které se už po necelém měsíci od vyhlášení zmíněných opatření začaly projevovat na trhu práce. Hned na úvod článku je urči- tě nutné si přiznat, že značná část české populace zchudne. Jelikož i optimističtí ekonomové hovoří o tom, že návrat k trhu z roku 2019 potrvá několik let, čekají vel- ké změny i svět domácích spotřebičů. A to nejen směrem od spotřebitelů, ale také od výrobců, jejichž výrobní kapacity byly na- rušeny. V druhé polovině března zastavila výrobu většina hlavních hráčů. Propady na straně příjmů a současně obrovské výdaje ve snaze čelit této krizi omezí vývoj, inves- tice, marketing… „Rád bych věřil tomu, že obchodní partneři budou opět více spoléhat na klasické značky a utlumí dovoz OEM značek.“ Jan Šach, Haier Jak to vidí… Jan Šach, country manažer CZ & SK, Haier Europe Očekávám vyšší podíl online prodejů, než byl doposud, a myslím, čistokrevní offline hráči vstoupí do online světa. Segment do- mácích spotřebičů měl již v této oblasti ná- skok oproti kategoriím, jako jsou potraviny nebo drogerie. Tam předpokládám trvalé změny. U spotřebičů se situace částeč- ně vrátí zpět, ale určitě ne úplně. Naopak nečekám velké změny ve výrobě, kde je reakční doba v řádu let. Rád bych také vě- řil tomu, že obchodní partneři budou opět více spoléhat na klasické značky a utlumí dovoz OEM značek, který v těchto chvílích pro ně představuje velkou zátěž na záso- by a cash flow. Velké nadnárodní korpora- ce výrobců spotřebičů, jako jsme my, jim v tomto dokážou více pomoci a snížit jejich riziko. Velký problém představuje proběhnuvší devalvace měny, která povede ke zdraže- ní výrobků ve všech oblastech, nikoliv jen domácích spotřebičů. Každý z nás ví, jak se vyvíjely ceny jiných služeb a komodit. Stačí se podívat na ceny na jídelním lístku v restauraci, kam chodíme na oběd, dnes a před třemi lety. Spotřebiče se tomuto trendu nemohou vyhnout. Většina firem zdražuje. Některé kategorie, jako sušičky prádla, čeká bolestivý pád Březen 2020 se velmi pravděpodobně zapíše do dějin podobně jako říjen 1929, kdy došlo k dosud největšímu krachu na burze v dějinách. Pokud jde o spotřební technické zboží, žádný růžový vývoj pro příští měsíce čekat nelze. Aktuální vysoké prodeje v některých kategoriích mají velmi krátkou expi- rační dobu. Jde jen o chvilkové zachvění před pá- dem, který bude velmi pravděpodobně tvrdší než v roce 2008. Koronavirus drtí i byznys s domácími spotřebiči Lubor Jarkovský

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=