SELL: 03 / 2020

6 • Sell • 3/2020 6 Pandemie nového koronaviru změnila ve světě obrovské množství věcí a změny se nevyhnuly a nevyhnou se ani trhu s domácími spotřebiči. Které z nich budou podle vás ty hlavní a dlouhodobé? Samozřejmě lze jen těžko predikovat další vývoj v jednotli- vých oblastech. Už teď je jasné, že stávající situace ještě posíli- la význam online prodeje, a to v kategorii MDA. Další zásadní a dlouhodobé změny se dle mého názoru budou odvíjet prioritně od stavu lokální ekonomiky. V návaznosti na příjmy a možnos- ti domácností i výše investic do toho, co je a není naprosto nezbytné, tedy i do jednotli- vých spotřebičů. Předpokládám, že se daleko více „rozevřou nůžky“ mezi mainstreamem a prémiovým segmentem. S našimi značka- mi a portfoliem jsme schopni kvalitně reago- vat na tento vývoj a nabídnout zákazníkům široký výběr ve všech kategoriích. V rámci prémiového segmentu oče- kávám větší význam nadstandardní vý- bavy v podobě konektivity, speciálních programů, jednotného designu nebo funkcí. Tato obtížná situace ve svých důsledcích přesunula pozornost lidí k větší péči o domácnost. Pro náročnější spotřebitele hledající mimořádnou funkčnost a inovativní technologie máme v na- bídce například řadu vestavných spotřebičů W Collection nebo velkokapacitní čtyřdveřové chladničky. U těch, na které jsou z pohledu financí dopady větší, bude potřeba rozlišovat mezi tím, co je nezbytné a bez čeho je možné fungovat. Uvidíme tedy, jaký vývoj čeká kategorie, jako jsou na- příklad sušičky prádla nebo částečně i myčky nádobí. Ale i zde jsme schopni uspokojit potřeby našich zákazníků prostřednic- tvím portfolia značek Indesit i Whirlpool. Jak se projevil koronavirus v oblasti vaší logistiky? Jak velký dopad měla a mají různá omezení na dodávky zboží z továren k resellerům? V reakci na aktuální situaci proběhly samozřejmě výpadky z důvodu uzavírek továren a dalších omezení. Na dopravu jako takovou a přesun zboží z továren a skladů k zákazníkům byl do- pad naprosto minimální. Samozřejmě v konkrétních případech proběhla například mírná zdržení kvůli režimu na hranicích. Výpadky jsme také vyřešili v rámci spolupráce a kooperace mezi zeměmi. Díky tomu jsme našli cesty, jak například kombinovat sklady různých trhů. To vše potvrdilo výhody funkční korpora- ce se širokou škálou portfolia. Situace okolo koronaviru způsobila velké změny také v prodejních kanálech. E-commerce vyrostl v někte- rých zemích včetně Česka o více než 100%. Čísla samo- zřejmě po otevření obchodů spadla a budou se dále snižovat. Jak se ale podle vás projeví ty poslední zhruba tři měsíce na pozici retailu a e-commerce v Česku? Situace byla natolik extrémní a změnila nákupní chování, že poměr e-commerce a kamenných obchodů se na původní úro- veň již zcela nevrátí. I když se samozřejmě upraví blíže původním hodnotám. Spousta lidí ale překonala jistou dosavadní bariéru nakupovat online. I když nuceně. Odha- duji, že z původních 50% prodejů MDA připadajících na online kanál vzroste podíl o nějakých 5 až 10 procent v jeho prospěch. Zároveň ale nepopírám a v žádném případě nesnižuji obrovskou důležitost tradičního prodeje s reálnou prezentací zboží. Prakticky všechny firmy v branži musely škrtat a nalézt úspo- ry. Marketingové rozpočty jsou vždy první na ráně. Mění se nějak vaše komunikace v blízké budoucnosti? A teď nemys- lím jen kvůli škrtům, ale také kvůli celkové změně nálady ve společnosti, odlišné denní rutině spotřebitelů atd. Asi bych nepoužila slovo „změna“, ale spíše úprava a rychlé při- způsobení se situaci. Reflektovali jsme aktuální stav jak na lo- kální, tak na centrální úrovni. Snažíme se přiblížit koncovým zákazníkům a jejich nynějším potřebám skrze funkce a benefi- ty, které jsou speciálně v této době více užitečné a preferované. Příkladem jsou prací program Steam Hygiene, který odstraní až 99% bakterií a alergenů, nebo praktická zásuvka FreshBox v chladničkách, která udrží ovoce a zeleninu čerstvé až 15 dní. A zapomenout nesmím ani speciální sanitační program v myč- kách a mnohé další. Americký Whirlpool v Evropě znovu posiluje navzdory aktuální koronavirové krizi. Firmě se dařilo v posledních měsících také v Česku, kde v několika produktových kategoriích poskočila a zahájila návrat na své někdejší pozice. Marketingová ředitelka pro Česko a Slovensko Miroslava Plánková se v rozhovoru s naším šéfredaktorem nezalekla ani nepříjemných otázek na škrty v marketingovém rozpočtu, jež si koronavirus vyžádal u většiny firem na trhu. Miroslava Plánková: Tvrdá práce celého týmu se začala odrážet v prodejních výsledcích INTERVIEW • MIROSLAVA PLÁNKOVÁ & ANDREA RIGGIO • WHIRLPOOL

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=