SELL: 03 / 2020
7 Sell • 3/2020 • 7 Co se týče škrtů, pochopitelně se nás dotkly. Původní plány jsme ale pečlivě upravili. Hlavním cílem je, aby byly veškeré aktivity co nejefektivnější, stále přinášely reálný vý- sledek nám i našim partnerům a zahrnovaly komunikační a marketingové mixy, které nám v této době dávají smysl. Ať to jsou cashbackové akce, digitální kampaně a další. Komunikaci jsme nezastavili, jen jsme zpřesnili a zrychlili in- vestice. Oslovujeme nejen ty, kdo chtějí spotřebiče koupit, ale i ty, kdo už je mají doma. Cílem je ukázat lidem, jak jimmohou naše technologie pomoci v každodenním životě v domácnosti. Odhlédněme teď od koronaviru. Není žádným tajemstvím, že váš tržní podíl během posledních let poklesl. Česko není výjimkou. Z čísel z trhu teď ale vidíme, že se začíná situace zlepšovat. U kterých produktových kategorií jste zazna- menali největší růst? A na jaký cenový segment se hlavně soustředíte? Ano, samozřejmě nás pozitivní vývoj velmi těší po letech, kdy se tvrdou práci založenou na kvalitním produktu nedařilo proměnit v reálný výsledek a vrátit Whirlpool tam, kam pat- ří. Teď s optimismem vidíme, že se nasazení, týmový přístup a dlouhodobá koncepce promítají do výsledků. Tato změna neproběhla ze dne na den, ale pramení z dlouhodobé stabilní práce celého týmu a společnosti. Konkrétně vidíme největší nárůsty v segmentu praní, hlavně u vrchem plněných a úzkých modelů. Krok vpřed jsme udělali i u standardních praček, kde navíc nyní přispějí k posílení pozice novinky Whirlpool a Indesit s parními programy, prodlouženou zárukou na motor a skvělým poměrem cena/výkon. Většina pochází z naší tra- diční popradské továrny na Slovensku. Rosteme i v chlazení, kde máme velmi široké portfolio včetně mrazniček, po nichž stoupla skokově poptávka. Co se týče myček, zde nám silnou pozici zajišťují některé unikátní technologie, jako jsou vyso- kotlaké trysky PowerClean. Najdete je v 45cm i 60cm mode- lech. Naše perspektivní strategie také přispívá k růstu segmen- tu vestavných spotřebičů, a to u nás i v celém regionu EMEA. Víme, že pro Whirlpool nejsou home office, videokon- ference a další moderní prvky ničím cizím. Jak se změnil způsob práce u vás ve firmě v době karanténních opatření? A zůstanou některé změny už trvalou součástí vašeho způ- sobu práce? Máte pravdu, Whirlpool je velmi dobře technologicky vy- baven, nejen co se týče vlastností spotřebičů, ale také z po- hledu zázemí pro práci a způsobů mezinárodního fungování. Velká změna nastala hlavně pro naše kolegy z obchodního týmu, kteří byli zvyklí být v terénu a v přímém každodenním kontaktu se zákazníky, což je velmi důležitou součástí jejich práce. Naopak pro mě samotnou a mé oddělení marketingu není tato situace tolik nestandardní. Naše každodenní práce a kontakt s kolegy z ostatních zemí probíhá pomocí videoho- vorů. Samotný tým je „česko-slovenský“. Myslím, že mohu říct, že situace nás i přes to, jak je nestandardní, neochromi- la. Jednotlivá oddělení včetně servisu, financí nebo HR jsou plná velmi schopných, zkušených lidí, kteří s velkou loajalitou a nasazením přistoupili k novému režimu. Aktuální výsledky jsou toho důkazem. Hesla Whirlpool Corporation jako „Tý- mový duch“ a „One Whirlpool“ rozhodně nejsou jen prázdná slova a fráze, což tato kritická situace jen potvrdila. INTERVIEW • MIROSLAVA PLÁNKOVÁ & ANDREA RIGGIO • WHIRLPOOL Andrea Riggio: Spotřebitelé se více zaměří na lokální produkci O celoevropský až globální pohled na současnou situaci a její důsledky pro výrobu domácích spotřebičů jsme požádali generálního ředitele společnosti Whirlpool pro střední Evropu. Andrea Riggio s námi hovořil i o optimalizaci dodavatelského řetězce a změnách v nákupním chování Evropanů. Několik posledních let bylo v Evropě pro společnost Whirlpool poměrně složitých. Když pomineme aktuální zdravotní krizi, jak si stojí firma v tvrdé konkurenci? Od roku 2015 prováděl Whirlpool největší akvizici v odvětví bílého zboží v Evropě, a to integrací společnosti Indesit do své struktury. Tento proces představoval určité výzvy, ale důvody a konkurenční výhody, kvůli kterým k akvizici došlo, se nám potvrdily. Hlavně pokud jde o portfolio značek, obchod a výrobu v regionu EMEA, kam patří Evropa, Blízký východ a Afrika. Věříme, že je to dobrý základ pro budoucí úspěchy, protože máme nyní optimální nastavení pro udržení silného produktového portfolia a správnou úroveň investic. Z globálního hlediska jsme ve velmi silné pozici, což nám umožní bezpečně projít „postkoronavirovou“ etapu a vyjít z ní ještě silnější, až se trh a poptávka ze strany spotřebitelů plně zotaví. Nyní se vedou velké diskuse o závislosti Západu na produkci v Číně. Myslíte si, že se pozice Číny do budoucna změní? Co se týče společnosti Whirlpool, je i v oblasti výroby globálním hráčem. V Číně přesto vyrábí pouze omezené množství spotřebičů, převážně mikrovlnky a klimatizace. Navíc naše výrobní aktivity běží již naplno. Na základě průzkumů, které máme k dispozici, vnímáme některé důležité změny v chování spotřebitelů vlivem nemoci COVID-19 a jejích důsledků. Konkrétně 64 % lidí se snaží nakupovat od lokál- ních firem a vlivem koronavirové krize budou pravděpodobně více zaměření na tradiční značky a prodejce. V důsledku toho může Čína zaznamenat změny v poptávce z různých oblastí napříč celým světem. Whirlpool má mnoho výrobních závodů v Evropě, což ale nezna - mená, že není závislý na dodávkách komponent z Asie a dalších světadílů. Jak vypadá váš současný dodavatelský řetězec? Většina spotřebičů z produkce společnosti Whirlpool bez ohledu na značku pochází z Evropy. Zásadní součástky odebíráme vždy ze dvou zdrojů pro zajištění maximální flexibility a optimální logistiky mezi do- davateli a našimi továrnami. Co se týká dílů vyráběných a dodávaných z jiných regionů včetně Asie, hlavně elektronických součástek, náš globální přístup a standardizace nám umožnily snížit rizika a uspokojit poptávku našich továren. A to využitím různých dodavatelů na základě vzniklé nestálé situace. Nasazení multifunkčního řízení a kontinuální kontrola dodavatelského řetězce byly pro dosažení úspěchu klíčové.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=