SELL: 03 / 2020
10 TÉMA ČÍSLA • RETAIL A E-COMMERCE Trojciferné růsty e-commerce během karanténních opatření nejen v Česku, ale napříč celým světem jsou působivé. Při bližším pohledu čísla z různých zemí, kde GfK provádí týdenní monitoring, ovšem současně ukazují klíčovou roli retailu. Online prodeje nedokázaly kompenzovat uzavření tradičních prodejen, a přestože vyjde e-commerce z krize jistojistě silnější, retail nemůžeme hodit přes palubu jako nějaký historický přežitek. Současné nadšení z nástupu technologií a rychlých řešení, která měla původně přicházet pozvolna v průběhu až několika příštích let, je pochopitelné. Na druhou stranu je nekritické vzývání technologických bohů coby všeléků naivní. Jako by se někteří lidé nechali zcela pohltit okamžikem. Krize totiž potvrdila, že značná část spotřebitelů si stále chce jít vybrat zboží do obchodu. 10 • Sell • 3/2020 RETAIL IS NOT DEAD Po dobu uzavření prodejen bylo pro spotřebitele nakupování online opravdu jedinou volbou. Že nechtějí lidé řešit vše jen přes displej telefonu nebo počítače, ukázala reakce společnosti po uvolnění opatření. Tradiční elektro prodejny evidentně koronavirus z mapy světa nevymaže. Online na steroidech Jedno je jasné – význam online prodejců stoupal už od jejich vstupu na trh během posledních dvou dekád a koronavirus na tom nic nezměnil. Pouze celý trh svým způ- sobem skokově posunul a vývoj v mnoha oblastech bleskově urychlil. Otázkou zůstá- vá, zda změny například v doručování zbo- ží, bezkontaktním předávání zásilek a další specifika týkající se koronavirové situace v nějaké míře přetrvají i v budoucnu. Dělat v tuto chvíli prognózy o tom, co všechno bude jinak, je podle našeho názoru předčasné, protože se vše začne pořádně vy- jasňovat hlavně podle toho, zda svět upadne pouze do recese, nebo skutečné hlubší krize. A také zda přijde za pár měsíců nějaký lék na COVID-19 nebo zda je promořenost populace výrazně větší, než si nyní mys- líme. Názorů a pohledů na věc je spousta, ověřená a „tvrdá“ čísla nikoliv. A tak teprve následující měsíce odhalí, co všechno bude „definitivně“ jinak. Činit zásadní prohláše- ní a předkládat hypotetické vize jako jas- nou budoucí realitu na základě hektických a bezprecedentních zhruba deseti týdnů se nám jeví jako nezodpovědné. Koronavirus byl pro online prodej opravdu takovým ste- roidem, ale steroidy mají omezenou dobu účinnosti. Na dechberoucí grafy týkající se několika posledních týdnů, co se týče online prodejů, je potřeba hledět střízlivě. E-commerce ukázal svou důležitost, obrovský, do té doby plně neodemčený po- tenciál a především pružnost a schopnost bleskurychle reagovat. V online prostře- dí lze nasazovat novinky na web logicky rychleji než na plac v klasické prodejně. Dynamika onlinu a moderních technolo- gií pomohla a pomáhá koronavirovou krizi překonat, zmírnit ji, ulehčit nám všem kaž- dý další den.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=