SELL: 03 / 2020
11 Sell • 3/2020 • 11 TÉMA ČÍSLA • RETAIL A E-COMMERCE „Na českém kolbišti je příliš mnoho hráčů. Konsolidace bude pokračovat.“ Jaroslav Hrubý, business unit manager MDA, Alza.cz Dle mého názoru současná situace zasáhne a změní hlavně retail – zejména tam, kde si do této doby neuvědomovali důležitost online kanálu. V e-commerce se zase za- čnou obchodníci více zaměřovat na kvalitu poskytovaných služeb. Ty pak budou asi tím nejdůležitějším parametrem při volbě zákazníka, kde nakoupí. Co se týče aktuální situace, došlo k oka- mžitému nárůstu tržeb na úroveň vánočních prodejů. To prověřilo v prvé řadě schopnost online prodejců, jak rychle se dokážou adaptovat a zareagovat na tento raketový růst. V posledních týdnech vidíme také větší zájem ze strany „prvokupitelů“, pro které je nákup na webu novou a pozitivní zkušeností, a předpokládám, že se k tomuto typu nakupování rádi vrátí. Dá se tedy předpokládat, že podíl onlinu po stávající situaci naroste a tento trend bude i nadále pokračovat. S tím souvisí i konsolidace prodejních ka- nálů, která není ještě u konce. Při stávající velikosti trhu je Česká republika stále příliš malé kolbiště, na kterém je příliš mnoho prodejců. Očekáváme proto spíše další růst online prodejů, nárůst nových zákazníků. Na Alza.cz se projevila pandemie skoko- vým nárůstem obratu, jak už jsem zmínil. To se samozřejmě projevilo v logistice, kde jsme museli během velmi krátké doby významně doplnit personální kapacity, abychom byli schopni příval objednávek zvládat. Zkomplikoval se samozřejmě i samotný výdej zboží, ale i zde se firma dokázala velmi rychle adaptovat – přizpůso- bili jsme výdej aktuálním potřebám a během pouhých 65 hodin jsme zavedli přísná hygienická opatření, tedy ochranné prostředky pro zaměstnance, bezkontaktní výdej zboží či příjem reklamací. Je jasné, že digitální technologie, auto- matizace a chytrá řešení se budou ve stále větší míře uplatňovat na trhu. Koronavirus jejich implementaci a rozvoji paradoxně výrazně pomohl a celý svět včetně českého byznysu s domácími spotřebiči bude digi- tálnější. Město a vesnice Pro online prodejce zůstává v Česku zá- sadním a doposud nesplněným úkolem ovládnout regiony mimo metropolitní oblasti. Zatímco v Praze a dalších větších městech jednoznačně kraluje Alza násle- dovaná dalšími většími e-shopy a počet lidí navštěvujících kamenné elektro pro- dejny klesá, na vesnici je situace odlišná. Pokud něco koronavirová krize ukázala ve- dle síly a potenciálu e-commerce, je to dů- ležitost tradičních prodejen, jejichž pozice je v mnoha oblastech Česka nadále velmi, velmi silná. Jistě, mnoho lidí přešlo k on- line nákupům, nicméně o nějakém dobytí „české vsi“ velké e-shopy ještě stále mluvit nemohou. Navzdory obrovským investicím do výdejen, které postupně otevřely napříč celým Českem. Především starší ročníky v době uzavře- ní prodejen nakupovaly „u svého prodejce elektra“ po telefonu nebo zkrátka nákup odložily. Nemáme to podloženo žádným komplexním průzkumem, ale informace tohoto typu do naší redakce přicházely po celou dobu trvání výjimečného stavu od mnoha resellerů i výrobců. Dalším dokla- dem toho, že lidé nechtějí nakupovat jen přes displej telefonu nebo počítač, jsou fronty, které vznikly například po ote- vření obchodních domů IKEA. Nemluvě o obsypaných zahrádkách restaurací hned od 11. května. Určitá část společnosti má nadále strach, velké množství lidí se ale evidentně chce vrátit k mnoha aspektům „předkoronavirového“ života a digitál- ní řešení pro komunikaci, nakupování či pracovní povinnosti berou jako nezbytný nástroj, nikoliv plnohodnotnou náhradu za skutečnou sociální interakci. Alza hlásila hlavně v březnu prodejní rekordy. Přesto pro ni zůstává a zůstane fyzická prezentace zboží velmi důležitým prvkem, jak dokazuje nejen svým kontinuálně vylepšovaným showroomem v pražských Holešovicích. Na fotce prostory Alza v Brně. „Pokud něco koronavirová krize ukázala vedle síly a potenciálu e-commerce, je to důležitost tradičních prodejen.“
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=