SELL: 03 / 2020

12 • Sell • 3/2020 TÉMA ČÍSLA • RETAIL A E-COMMERCE 12 „Současná situace ještě více přispěje k rozvoji funkčního konceptu moderní - ho multikanálového prodejce.“ Pavel Schwarz, vedoucí obchodního úseku MDA/SDA, HP TRONIC Podíl online prodejů bude podle našich oče- kávání růst. V průběhu pandemické situace k nákupu přes internet přistoupili i tradiční zákazníci, kteří doposud vždy upřednostnili nákup v kamenných obchodech. Přesto si lidé chtějí výrobky na- dále sami prohlédnout a vyzkoušet v prodejně a také se poradit s výběrem. Současná situace tak ještě více přispěje k rozvoji funkčního konceptu moderního multikanálového prodejce, kde bychom chtěli se značkou DATART hrát významnou roli a poskytnout zákazníkovi v prodejnách opravdový zážitek z nakupování, poraden- ství při výběru spotřebičů a zároveň mu nabídnout veš- kerý komfort včetně služeb i v online prostředí e-shopu DATART. V březnu jsme museli zavřít více než sto prodejen. Většinu z nich jsme za přísných bezpečnostních a hygi- enických podmínek zpřístupnili pro zákazníky v režimu výdejen. Online prodej se rázem stal jedinou možností, jak nakoupit, což způsobilo velký tlak ve skladech a nápor na logistiku. Naše vlastní DATART doprava rozvezla v březnu zboží v objemu srovnatelném s prosincovým objemem v loňském roce. Z dlouhodobějších dopadů očekávám, že bude pokra- čovat konsolidace trhu a COVID ji urychlí. Na toto nahlíží- me s velkým respektem a věříme, že vnímání značky, v kombinaci se smysluplnou sítí kamenných prodejen a silným e-shopem, společně s funkční logistikou a kvalitní nabídkou služeb pro zákazníka, je na trhu velkou konkurenční výhodou. Co se týče zpožděných dodávek zboží od partnerů, na to jsme se začali připravovat již v polovině ledna, kdy se v Číně objevily větší problémy. Z toho důvodu se nám podařilo z pohledu dostupnosti situaci dobře zvládnout, byť samozřejmě v kategorii čističek vzduchu, domácích pekáren, šicích strojů a mrazáků jsme výpadky konkrét- ních modelů zaznamenali. Díky výborné spolupráci s klíčovými dodavateli jsme ale byli schopni zajistit zákazníkovi dostatečnou nabídku produktů. Pokud bych měl najít v této krizi něco pozitivního, řekl bych, že firmy byly nuceny v krátkém čase změnit spoustu interních procesů, způsob komunikace a analýz. Hodně se jich díky tomu zefektivnilo a určitě se dají přenést do dalšího běžného fungování, kde pomohou dosáhnout lepších výsledků. Když se vrátíme zpět k rozdílůmmezi českýmměstem a vesnicí, vnímáme velký posun symbolizovaný hlavně citelným ústupem tradičních prodejen z měst. Reflektu- je to v posledních několika letech mimo jiné remitenda našeho časopisu, podle níž máme velmi dobrý přehled o tom, jaké provozovny se během daného roku uzavřely. A týká se to hlavně měst, kde samozřejmě určitou op- timalizaci způsobil v nedávné minulosti i přechod sítě DATART pod křídla HP Tronicu.Tam, kde byly poboč- ky Euronics a DATART blízko sebe, zůstala zachována pouze ta s lepší pozicí a výsledky. Vesnice však pro Alzu, Mall a další zůstávají nadále oříškem k rozlousknutí. Ne že by na jeho skořápku tvrdě nebušili. Zcela rozbít ji zatím každopádně nedokázali, přestože jim koronavirus v cestě k cíli nyní výrazně pomohl. Přibližování dvou světů Už jsme zmínili velké investice čistých onlinistů do budování výdejen zboží, s jejichž pomocí pronikají do regionů. Výdejny sice nelze považovat za prodejny v pra- vém slova smyslu, nicméně jsou jednoznačným krokem „onlinu“ směrem ke „klasickému retailu“. Jak důležitá je fyzická prezentace pro e-commerce dokonale symboli- zuje například showroom Alzy v Holešovicích, z něhož se stala prestižní výkladní skříň značek. Když nahlédneme na opačnou stranu spektra, nej- větší elektrořetězce zase pracují dlouhodobě na posíle- ní v online sféře. A ty, které e-commerce opomíjely, to bleskurychle na přelomu března a dubna napravovaly. Budoucnost je podle nás v synergii a chytrém propoje- ní fyzického a digitálního prodeje. Co se týče obchodů, éra rekordně velkých prodejních ploch je stejně dávno za námi a za jejich mizením koronavirus není a nebude. Možná jen celý proces uspíší. Prodejny sítě DATART se v březnu bleskyrychle proměnily na výdejny zboží objednaného přes internet.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=