SELL: 03 / 2020
14 • Sell • 3/2020 TÉMA ČÍSLA • RETAIL A E-COMMERCE 14 „Koronavirus ve velmi krátkém období odhalil spektrum firem, které jsou finančně zdravé a mají rezervy, a firmy, které hrají na hranici svých finančních možností.“ Peter Weiss, jednatel, Expert ČR Současná krize silně podpořila e-commerce ve všech oblastech obchodu. V naší branži je e-commerce pevnou součástí našeho byznysu a v rámci multikanálového pro- deje si zákazník sám vybere způsob nákupu. Velká část zákazníků proto nakoupila prostřednictvím internetu, menší část posunula investice na pozdější období. Všichni předpovídají, že se zákazníci už „nevrátí“ ke klasickému retailu, a zní to logicky. Dle mého názoru se podíl e-commerce v naší branži ještě o něco navýší, ale ne výrazně. V segmentech s nižším poměrem e-commer- ce to asi bude mít větší vliv. Události posledních měsíců každopádně přesvědčily snad i poslední pesimisty, že je online prodej pevnou součástí trhu a každá společnost, která chce byt úspěšná, se musí soustředit i na tento prodejní kanál. Předpokládám, že vývoj z posledních let ještě urychlí nárůst obratů hlavně u firem z oblasti multichannel, a ne pouze u internetových hráčů. Koronavirus ve velmi krátkém období odhalil spekt- rum firem, které jsou finančně zdravé a mají rezervy, aby překonaly takové období, a firmy, které hrají na hranici svých finančních možností a v této době jsou nuceny dělat kroky, které jsou z ekonomického hlediska sporné. Konsolidace trhu je zjevná a nezávislí prodejci už v našem segmentu skoro neexistují. Velikost sama o sobě ale úspěch negarantuje a v dalších letech vykry- stalizuje, kdo má nejlepší recept na úspěch. Ve společnostech z oblasti multikanálového prodeje se projevila pandemie tím, že musely zavřít kamenné prodejny, což samozřejmě mělo vliv na celkový obrat. Významný nárůst e-commerce nemohl tento pokles úplně vyrovnat. V momentě, kdy bylo možné prodejny zase otevírat, se situace rychle stabilizovala. Zajímavé je, že jsme během prvních týdnů pandemie zaznamenali velký nárůst prodejů v sortimentu IT, gaming a wellness, nicméně po otevření prodejen se zájem spotřebitelů ihned posunul zase do oblasti kuchyně a domácnosti. Postkoronavirový svět? Evoluce ano, revoluce nikoliv Slovo „revoluce“ se skloňuje v oblasti technologií až příliš často. Každý druhý produkt je údajně „revoluční“. Realita je taková, že jde ve většině případů o marketing. Nynější velkolepé vize předkládané rozličnými lidmi napříč médii i sociálními sítěmi bychom si proto také dovolili mírnit, protože jde také o marketing, jejich osobní marketing. Větší dopady na byznys než ve sféře prodeje bude mít v dohledné době COVID-19 na běh samotných firem – služební cesty, schůzky, firemní meetingy, logistická řešení a v delším horizontu snad i výrobu a dodavatelský řetězec. Samozřejmě bude podíl e-commerce nadále na- růstat a bude postupně viditelněji sílit i v regionech, což by se ale dělo přirozeně i bez „koronavirového zásahu“. Klasické prodejny bez online prezence, případně i určité specializace, nemají šanci přežít. Nynější terapie šokem tak na jedné straně vyčistí trh od zcela strnulých subjektů lpících na minulosti a na druhé snad již otevírá oči těm, kteří doteď podřimovali. Celkově vidíme u firem z branže další posun k vir- tuálnímu řešení pracovních povinností. Konzervativnější top manažeři se mohli nyní přesvědčit, že jimi samotný- mi často démonizovaný a odmítaný home office selhání jejich týmů nezpůsobil. Větší obavy bychom měli o osud různých office parků, protože se ukazuje, že spousta lidí může vykonávat práci z domova. Že by tedy firmy zmen- šily pronajímanou plochu a raději peníze ušetřily? I to je možné. Koronavirus je významnou událostí pro globali- zovaný svět, která bude viditelně zapsána do kroniky his- torie lidstva. Zda půjde o událost s opravdu revolučními dopady na fungování lidské společnosti, nebo pouze evo- lučními, jak se domníváme my v SELLu, budeme vědět při zpětném ohlédnutí až za pár let. Lubor Jarkovský Ve výdejnách zboží prodejci v březnu urychleně instalovali ochranné prvky s cílemminimalizovat přenos nákazy mezi zaměstnanci a zákazníky. Že by se ale tyto prvky včetně všudypřítomné dezinfekce měly stát již nedílnou součástí života, si v redakci nemyslíme. Společnost se jich bude chtít nejspíš zbavit, hned jak to bude možné. O rouškách už se tato debata aktivně vede.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=