SELL: 03 / 2020

Současná situace přiměla vládu uzavřít většinu obchodů na dobu zhruba dvou měsíců. Jak se situace podepsala na va- šem obratu? Jak si stojíte v konkurenci v rámci Českého Těšína a okolí? Samozřejmě se podepsala. Po dobu nej- větších karanténních opatření nakupovali lidé převážně u velkých prodejců online. Něco málo jsme prodali, ale celkově se to samozřejmě nedá s předcházejícím ob- dobím a normálním provozem obchodu srovnat. V Českém Těšíně máme za ty roky vybudovanou velmi dobrou pověst. Nepotřebujeme bojovat cenami, vydávat letáky s nesmyslnými slevami a účastnit se celého toho tvrdého byznysu, který dělají velké firmy stylem „Chceš? Ne- chceš? Tak jdi.“. U nich je to jen o obratu. Kdo přistoupí na tuto hru, musí podle nich řezat ceny a držet krok. Jde to ale dělat i jinak. My jsme krátce po uzavře- ní obchodů spustili náš e-shop www. elektrosikora.cz, a to pouze se zbožím, které jsme měli fyzicky skladem. Spous- ta e-shopů se tváří, že má věci na skladě, ale realita je často jiná. Každopádně ve zmíněném režimu funguje e-shop i teď. Jsme schopni lidem v Českém Těšíně a blízkém okolí vše dovézt do 30 minut od objednání zdarma. Takovou službu jim žádný e-shop samozřejmě nenabídne, protože je to logisticky nemožné. Pro nás v rámci mikroregionu nikoliv. A jaké zboží vozíte? Máte nějaký mini- mální limit, kterého musí objednávka dosáhnout? Asi to teď bude znít trochu bláznivě, ale vlastně ne. Rozvážel jsem i drobnos- ti. Beru to jako reklamu. Jsme v malém městě, poznáme se. Vím, že u malých věcí prodělám, ale když člověku do 30 minut přivezu set-top-box nebo varnou konvici, až bude objednávat pračku nebo lednici, objedná ji u mě, protože nebude platit do- pravu a bude mít výrobek prakticky hned. E-shop jste neměli a zprovoznili jste ho až v době koronavirové krize, že? Udělali jsme ho za dva dny a ručně jsme do něj nasázeli zboží a vše si řídíme sami. Nic jiného nám nezbylo. Jsme na to sami. E-shop byl vzhledem k situaci pochopi- telně nutností, nicméně bych chtěl zdů- raznit, že i přes naši nabídku dovozu zbo- ží si stále spousta lidí přišla věci osobně vyzvednout k nám do prodejny, která v té době fungovala v režimu „výdejny“. Poslední týdny byla ekonomická média doslova zavalena informacemi o obrovském růstu e-commerce v Česku a dalších zemích, kde došlo k razantním opatřením proti šíření koronaviru včetně uzavření většiny obchodů. Redakci SELLu ale zajímala i situace v klasických obchodech, zejména těch, které se ještě mohou nazývat „nezávislým trhem“. Oslovili jsme proto s žádostí o rozhovor Romana Sikoru, majitele elektra z Českého Těšína, které provozuje už od začátku devadesátých let. Během hodinového telefonátu se otevřeně rozpovídal i o tom, jak se byznys postupně změnil a co mu v něm dnes chybí. Roman Sikora: Koronavirus mi otevřel oči, kdo je dobrý obchodní partner a kdo ne. Retail mrtvý není, lidé chtějí do obchodů chodit INTERVIEW • ROMAN SIKORA • ELEKTRO SIKORA 16 16 • Sell • 3 /2020 Roman Sikora a celý tým jeho elektro prodejny v Českém Těšíně

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=