SELL: 03 / 2020

Lidi totiž chtějí do obchodů chodit. A za normální situace samozřejmě jít do- vnitř, prohlédnout si zboží. Teď sice ex- trémně vystřelil online prodej, retail ale v žádném případě neřekl své poslední slovo. Mluvil jste o velkých hráčích a jejich stylu obchodování. Vy působíte v branži od devadesátých let, že? Ano, dělám v branži dlouho. Jak už jsem řekl, u velkých prodejců je vše jen o ob- ratu. Ten byznys už není o vztazích jako dřív. Já miluji obchod a jsem přesvědčen, že skutečný byznys je založený na vzta- zích. Na osobním přístupu. Proto i zde jako majitel obchodu sedám do auta a ob- jíždím trasu s výdejem zboží. Chci těm lidem poděkovat, že od nás nakoupili, dát jim k nákupu malý dárek. Stejně jako výrobci celé roky budovali vztahy s resel- lery, já buduji vztahy se svými zákazníky. Mladí lidé většinou nakoupí online, za- pojí si věc doma sami. Nepotřebují na to nikoho. Starší ročníky a zákazníci, kteří si rádi zaplatí za náš maximální servis ale oceňují takovou úroveň služeb. Spousta lidí nechce zboží jen přivézt, což děláme zdarma, ale rádi si zaplatí za instalaci, zprovoznění, instruktáž a tak dále. A co vaši dodavatelé? Stále budují vztahy? Já myslím, že současná krize odhali- la, kdo jaký je. Jsem si vědom toho, že ve srovnání s velkými prodejci jsme pro výrobce a distributory spotřebičů celkem zanedbatelní. Kdybychom teď skončili, na celkových číslech firem z branže se to prakticky neprojeví. Ostatně nás, ne- závislých prodejců se slušnou obchodní plochou, zbývá v republice nějakých 30. Dovolím si říct, že jsme takoví „srdcaři“. Během krize mi spousta lidí včetně vy- soce postavených manažerů z různých firem volala, zajímala se, chtěla pomoct. Někdo dokonce nabízel posun splatnosti faktur. Dovedete si to představit? Volá mi šéf jedné z největ- ších firem a nabízí toto? Při- tom pro něj nejsme z hledis- ka jejich celkových prodejů vlastně zásadní. Ale je to o lidech. Koronavirus mně, coby tradičnímu podnika- teli, otevřel oči, která znač- ka to se mnou myslí vážně a která ne, protože spous- ta lidí pochopitelně měla a má úplně jiný přístup. Měníte v reakci na sou- časnou situaci něco v sor- timentu a chodu obchodu? Ano, účastníme se výpro- dejů, ale neúčastníme se letákových akcí, kde se zákazníka ohromuje 80% slevami, Nabízíme našim zákazníkům vždy tu nej- lepší cenu s naší maximální péčí a servisem. Například pračku za 4 990 máme na prodejně, ale většinou zákazník odchází s kvalitnějším výrobkem a na to nejlevněj- ší zboží nám padá prach. Nechceme pro- dávat levné zboží, protože tímto zbožím si kazíme reputaci a zákazník je naštvaný, že je u něj pořád servis. Nabídneme kva- litu za tu nejnižší cenu. Naši zákazníci nejsou hloupí a nenaletí na horentní sle- vy a splátky zdarma. Chtějí servis, chtějí kvalitu, chtějí důvěru mezi zákazníkem a prodejcem. A samozřejmě dobrou cenu, kterou si u nás v prodejně ověří s našim prodejcem na vyhledávačích na internetu. Co se týče dalšího sortimentu, zařadili jsme do prodeje některé doplňky stravy. Například DuoLife nebo Berry.En, což jsou výrobky, které používají i vrcholoví sportovci. Například i fotbalisté FC Ba- níku Ostrava a FC Bayernu Mnichov. Ještě bych chtěl říct, že jsem věřící člověk. Konkrétně adventistou sedmé- ho dne a díky svému přesvědčení, které čerpám z Bible, mám sobotu, jako jedi- ný den v týdnu, oddělený od podnikání a chci se věnovat rodině a vztahu s Bo- hem. Proto jsem dal všem zaměstnancům v sobotu volno, aby i oni mohli být se svý- mi rodinami a nemuseli chodit do práce. To, že máme zavřeno v sobotu, není popravdě na tržbách znát. Je to znát na pohodě mých zaměstnanců, že můžou být doma a každý dělat to, co uzná za vhodné. A co státní pomoc? Čeho jste se už kon- krétně dočkali? Tak těch 25 tisíc a teď tedy dalších 19 500 mě jako podnikatele samozřej- mě nezachrání, když mě za dva měsíce stojí nájem v obchodě nižší stovky tisíc. Celkově jsem přišel kvůli této situaci o stovky tisíc, do čehož samozřejmě vů- bec nepočítám ušlý zisk. Myslím, že ná- vrh, aby se na nájemném podílel stát, pro- najímatelé a nájemci, by měl být schválen. Kurzarbeit samozřejmě zafungoval. Ne- budu vládu nijak ostře kritizovat, ale ur- čitě by toho stát mohl udělat ještě víc. INTERVIEW • ROMAN SIKORA • ELEKTRO SIKORA Sell • 3/2020 • 17 17 Roman Sikora před svou prodejnou na začátku devadesátých let, kdy se vrhl jako mnoho dalších do sféry podnikání.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=