SELL: 03 / 2020

Jak zasáhl koronavirus do práce servisů konkrétně? Na to jsme se zeptali Milosla- va Klatovce, majitele BMK servisu, kte- rý nám popsal jak prvotní březnový šok z rychlého příchodu vládních omezení, tak úskalí, s nimiž se jeho firma potýká doteď. Jaký bezprostřední dopad měla karan- ténní a bezpečnostní opatření v boji proti koronaviru na fungování vašich služeb? A jak se projevila uvnitř vaší firmy? Už první den jsme pocítili velkou změnu ve všech směrech. Volali zákazníci a hro- madně rušili nasmlouvané termíny oprav a přestali si vyzvedávat objednané ná- hradní díly. Zároveň nám na „ošetřovač- ce“ zůstaly dvě operátorky z call centra. Tudíž první dny panoval velký chaos, ale ke konci týdne se situace začala postupně stabilizovat a postupně jsme mohli po- kračovat s běžnou, byť omezenou prací. Začaly se více vozit spotřebiče na dílen- skou opravu a zvýšil se podíl oprav přes prodejce. Jak probíhá aktuálně oprava spotřebi- če u zákazníka? Jaké nové postupy jste museli zavést? Jelikož pracujeme v oboru, kde se denně setkáváme s větším znečištěním pro- střednictvím spotřebičů, byly dezin- fekce a jednorázové rukavice používány běžně již dřív a pro mechaniky nebyly žádnou novinkou. Nové byly pouze roušky, které pro mechaniky nejsou pří- jemnou záležitostí, především při stěho- vání praček po schodech, a obzvlášť pro ty, kteří nosí brýle. Nově jsme zavedli dezinfikování prostorů pro zákazníky apod. Také byla zavedená povinnost pro mechaniky si každý den dezinfikovat nářadí v příručních kufrech a náklado- vé prostory vozidel, kde se přepravují náhradní díly a spotřebiče. Musím po- dotknout, že fyzický kontakt se zákaz- níkem nebyl a ani nyní není žádný, což bylo oceněno mnohými zákazníky jako profesionální přístup. Zajišťujete opravy spotřebičů v novém režimu všude beze změn, nebo jsou místa, kam vyjet nemůžete? Naši stálí zákazníci, jako jsou nemocnice, Klokánek nebo pečovatelské domy, nám pochopitelně v této době přestali posílat požadavky na servis, jakož i senioři nebo lidé v karanténě. Projevila se současná situaci na zhorše- né dostupnosti některých náhradních dílů? To se naštěstí neprojevilo, všechny ob- jednávky byly vykryté včas, maximálně zpožděné o několik dnů. Naše skladové zásoby jsou navíc poměrně velké, tak- že krátkodobý výpadek na úrovni dvou až tří týdnů není pro nás hrozbou. Co všechno z hlediska chodu firmy a jejího podnikání se změnilo a co vám komplikovalo práci nejvíc? TÉMA A INTERVIEW 36 36 • Sell • 2020 Servisy mají (zatím) nejhorší za sebou. Běžná pracovní rutina se ale hned tak nevrátí Zatímco lidé na manažerské úrovni mohou většinu svých povinností plnit z domova, porady zvlád- nou online a jejich hlavními nástroji byly před krizí i během ní počítač a smartphone, jinak na tom jsou obchodní zástupci a servisy. U servisů je situace o to horší, že jejich zaměstnanci navště- vují nespočet cizích lidí, vstupují do jejich domácností, přivážejí a odvážejí zboží. Některé firmy v prvních týdnech koronavirových opatření zavřely zcela. Například v AP servisu jsme při osobní návštěvě na konci března nepochodili vůbec a bylo nám přes dveře řečeno, že je zavřeno a zboží se nepřijímá. Situace se od té doby díky uvolňování zákazů zlepšila. Přesto je servis spotřebičů nadále o poznání složitější operací než dřív.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=