SELL: 03 / 2020

40 40 • Sell • 3/2020 SOUVISLOSTI • GFK MONITORING Český trh s domácími spotřebiči nezažil žádný totální kolaps, což je nepochybně pozitivní zprávou. Čísla za duben jsou až překvapivě slibná s ohledem na okolnosti, které zcela narušily běžný život ve státě. Jak už jsme psali v úvodním článku čís- la, e-commerce ukázal svou obrovskou sílu. Na druhou stranu je evidentní, že online není schopen v segmentu technic- kého spotřebního zboží zcela nahradit tradiční retail, jehož pozice zůstává ob- zvlášť mimo velká města velmi silná. Na- příklad dubnový růst malých domácích spotřebičů (SDA) komentoval Ondřej Černý, senior consultant market insights z GfK, těmito slovy: „Více než polovina SDA se prodává dlouhodobě přes internet. To znamená, že když online prodej v dub- nu rostl o 88 %, výsledkem je celkový ná- růst sektoru. Mimo jiné k tomu přispělo i to, že se prodávají dražší vysavače.“ Online prodej zažil napříč Evropou masivní růst. V Česku dokázal u některých kategorií kompenzovat uzavření prodejen I přes bezprecedentní růst e-commerce se opatření proti koronaviru negativně podepsala na prodejích domácích spotřebičů. Propady u nás přesto nejsou díky stabilně silné pozici online kanálu tak velké jako v některých jiných zemích Evropy. GfK zaznamenalo za duben v segmentu MDA 10% pokles, zatímco SDA stejným tempem rostl.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=