SELL: 03 / 2020
41 Sell • 3/2020 • 41 SOUVISLOSTI • GFK MONITORING Jak můžete vidět v grafu dále, pro- deje velkých spotřebičů (MDA) se cel- kově propadly o 10 %. „Pokles ‚jen‘ 10 % v sektoru MDA byl překvapením. V dub- nu pokračoval meziroční růst mrazniček, ostatní kategorie klesaly, ale žádná více než o pětinu,“ doplnil Černý. Celkem logicky pokračoval růst pro- dejů IT a kancelářské techniky a naopak výrazně klesla fototechnika, následova- ná telekomunikačními zařízeními (tento sektor táhly dolů hlavně nízké prodeje smartphonů). GfK očekává, že se ve dru- hé polovině roku situace otočí, protože spotřebitelé nyní notebooky potřebovali, zatímco nákup mobilu odložili. Online prodeje zachránily před červenými čísly segmenty spotřební elektroniky, malých domácích spotře- bičů a výpočetní/kancelářské techniky. U ostatních se hodnoty prodejů propadly. „V druhém pololetí roku očekáváme, že se poptávka po domácích spotřebičích obnoví a trhy se vrátí nejméně na úroveň loňského roku.“ Libor Bauer, head of AV/TV/HA, Samsung Electronics Czech & Slovak Nebudu se pouštět do predikcí makroekonomických scénářů pro Českou nebo Slovenskou republiku. Co ze své pozice zcela jasně vnímám, jsou aktuální trendy na trhu spotřební elektroniky. V České republice je situace více pozitivní než na Slovensku, ale celkově je zřejmé, že po počátečním „šoku“ se týden od týdne prodeje vrací k předkrizové úrovni. Zejména v praní nám současná krize ukazuje, že kdo je připraven, může hodně získat. A já osobně věřím, že naši obchodní partneři se nyní stále více přesvědčují, že se Samsungem získat opravdu mohou. V druhém pololetí roku očekáváme, že se poptávka po do- mácích spotřebičích obnoví a trhy se vrátí nejméně na úroveň loňského roku. Jistě dojde ke změnám v produktovém mixu, ale z krátkodobých trendů můžeme vidět, že prémiový trh je v domácích spotřebičích stabilní, a to je dlouhodobě klíčové. Jak pro nás výrobce, tak naše obchodní partnery. Čistě z pohle- du naší značky budeme dál budovat pozici ve vestavbě a cítíme, že můžeme hodně posílit i v již zmíněném praní. Co se týče tradičních prodejních kanálů, které byly situací zasaženy nejvíc, se jako zásadní jeví omni-channel přístup. Je vidět, že ti hráči, kteří vnímali online jako příležitost, hodně posílili, a jistě si budou chtít tyto „zisky“ udržet i v budoucnu. Samsung, stejně jako jeho konkurenti, si prošel krátkodobým zastavením produkce, což bylo jistě nezbytné. Dlouhodobě však ne- vidím důvody ke snižo- vání výrobní kapacity, spíše naopak. Zároveň věřím, že budeme globálně flexibilnější v logistice, protože jsme si vyzkoušeli, že to jde. Jsme velká, nadnárodní společnost, kde i malá změna dlouho trvá. Teď jsme však dokázali za týdny to, co by trvalo roky. Ověřili jsme si, že dokážeme pracovat odkudkoliv a jsme flexibil- ní. Za mě je to úžasná podívaná a jsem přesvědčen, že mnoho změn bude trvalých.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=