SELL: 03 / 2020
42 42 • Sell • 3/2020 SOUVISLOSTI • GFK MONITORING „Skupiny Amica a jejích výrobních kapacit se dotkla pandemie minimálně.“ Jakub Říha, generální ředitel, Amica Commerce Dobrou zprávou je, že nenastal žádný prudký pád. Podle dat, která mám k dispozici, trh o pár procent klesl, ale nic zásadního se nestalo. Téměř všichni prodejci velice rychle zareagovali na omezení a přeorientovali se na online prodej, což je podle mě základ úspěchu. Spotřebi- telé jsou dlouhodobě zvyklí nakupovat domácí techniku online. Myslím, že brzo budeme v MDA zpět na číslech jako před krizí, možná i o něco lepších. Již nyní je vidět trend rozvoje online prodeje a všech marketingových ná- strojů s tím spojených. I prodejci, kteří tradičně prodávali spotřebiče v retailu, přesouvají své kapacity a investice do virtuálního světa. Ani jeden kanál nemůže fungovat samostatně, ale jen ten, kdo dokáže oba efektivně propojit, bude vítězem. Co bych ještě rád zmínil, je časnější začátek sezony „chlazení“. Díky nadprůměrným teplotám a krizové poptávce po chladničkách a mrazničkách došlo k enormnímu růstu v této kategorii. Očekávám, že to bude trend letošního roku. Naopak spotřebiče, které ne- jsou nutností a jejichž nákup se dá odložit, čeká pokles. Stejně tak modely z kategorie vyšší a prémiové třídy napříč všemi skupinami. Pro společnost Amica bude v následujících měsících klíčové dokončení „launche“ trub X-Type, které přesně spadají do kategorie střední výbavy, ale za rozumnou cenu. Pro nás je také důležité, že skupiny Amica a jejích výrobních kapacit se pandemie dotkla minimálně. Odstávka produkce na začátku dubna byla víceméně plánovaná z důvodu inovace některých výrobních linek, takže jsme na ni byli připraveni. V tuto chvíli, s ohledem na vývoj v Evropě, jsou přijata určitá omezení, nicméně bez zásadního vlivu na výrobu. Hledáte čerstvé informace ze světa domácích spotřebičů? Sledujte náš LinkedIn! Některé z výstupů, které jsou součástí tohoto článku, jsme uveřejnili již v průběhu posledních týdnů na našem linkedino- vém profilu „Magazín SELL CZ“. Sledujte nás. Otevření obchodů v Itálii vedlo k prudkému růstu trhu Na Apeninském poloostrově byla přijatá opatření ještě striktnější než u nás. Italové proto po jejich částečném uvolnění vyrazili ven a mnozí za- mířili také do elektroprodejen. Mezi 4. a 10. květnem už byl pokles hod- noty prodejů v meziročním srovnání v kamenných obchodech pouze 0,9 %. E-commerce se nadále vezl na výrazné vlně růstu, ačkoliv tempo po otevření obchodů kleslo – stále však hodnota online prodejů rostla o 116 %. Uvedená data je potřeba brát s určitou rezervou, protože jsou z prvního týdne, kdy byly obchodu po zhruba dvou měsících znovu otevřeny. Otázkou tedy je, jaký vývoj bude následovat v příštích týdnech a měsících. Nepředpokládáme, že by mohutný růst ve většině kategorií pokračoval. V západních zemích by musel e-commerce ztrojnásobit svůj výkon Analýza pěti nejdůležitějších západoevropských trhů, tedy Německa, Velké Británie, Francie, Itálie a Španělska, za období od 9. března do 5. dubna ukázala prudký nárůst prodejů v kategoriích, jako jsou mrazáky, herní konzole, herní notebooky nebo multimediální centra. Online kanál vykázal ve zmíněných zemích v daném období skoro 100% nárůst hodnoty prodejů. Obrovský skok ale nevyrovnal celkovou ztrátu, která za celý trh činí −14 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2019. GfK uvádí, že k plné kompenzaci propadu by se musely online prodeje ztrojnásobit, což nebylo na tamních trzích reálné.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=