SELL: 04 / 2020

8 • Sell • 4/2020 TÉMA ČÍSLA 8 Celá situace ohledně pandemie CO- VID-19 je v mnoha ohledech natolik bezprecedentní, že mnozí analytici ote- vřeně přiznávají, že jsou jejich odhady přinejmenším velmi hrubé. Vždyť v úno- ru jsme čekali, že nebude zboží z Číny, a spousta z nás v klidu nakupovala leten- ky a zájezdy na léto, avšak pár týdnů nato docházelo k uzavírání většiny obchodů a vize letní dovolené mimo Česko se začaly pomalu rozplývat. Nakonec sice do mnoha evropských zemí vyjet může- me, o cestovatelské svobodě ale nemůže být řeč. Při nedávné debatě našeho šéf- redaktora o současné situaci s jedním z čelných představitelů branže zaznělo následující: „Na jaře jsme dostali z centrály za úkol připravit nový pětiletý plán, a tak jsme na něm začali pracovat. Pár dnů nato přišel e-mail, že to nemáme dělat, protože se vůbec neví, co bude v horizontu měsíců, na- tož let. A tak jsme to ‚zmuchlali‘ a hodili do koše. Budeme se zkrátka řídit dle aktuální situace, protože teď něco plánovat opravdu nemá smysl.“ Těchto pár vět dokonale vystihuje ak- tuální dění v mnoha firmách. Zatímco v roce 2008 přicházela krize plíživě, byla indikována mnoha ekonomickými faktory a následný vývoj byl poměrně dobře čitel- ný, takže firmy mohly rozumně reagovat, teď se z jinak velmi seriózního byznysu postaveného na forecastech, podrobných excelových tabulkách a poměrně přesných predikcích makroekonomického vývoje stal, když to řekneme bez obalu, tak tro- chu „punk“. Jsou to neprobádané vody, takže mnozí lidé jsou v predikcích velmi opatrní. Česko jako evropský unikát V březnu viděla většina profesionálů z branže budoucí vývoj ve velmi nega- tivním světle. V rozhovorech „mimo záznam“, které jsme s mnohými z nich vedli po telefonu, leckdo začínal pro- padat mírné panice. Příval negativních zpráv neustával a chvílemi měl člověk při sledování zpravodajství pocit, že přichází apokalypsa. Po pár týdnech došlo k ur- čitému vystřízlivění a uklidnění. Duben a zejména květen pak byly hotovým bal- zámem na nervy leckterého obchodníka, protože trh začal dohánět ztráty. Předpo- kládaný náraz českého trhu do zdi nena- stal v žádné fázi koronavirové krize, a to ani v březnu, za což vděčíme jedné jediné věci – že Češi jsou „nejdigitálnějším“ ná- rodem v Evropě. A nejde jen o nákupy v e-shopech. Patříme mezi špičku v pla- cení kartami a přijímání nových techno- logií. Ještě před pár lety mnozí z nás za- žívali v západní Evropě šok, že na mnoha místech, která v Česku už dávno s karta- mi pracují, s elektronickou platbou ne- pochodili…Máme zkrátka v této oblasti náskok před zbytkem Evropy a v jarních měsících se to ukázalo jako obrovská výhoda. Česko se veze na pozitivní „rozvolňovací“ vlně Segmenty malých a velkých spotřebičů rostly v květnu dvouciferně. Co ale přijde ve zbytku roku? Když byly koncem dubna na českém trhu znovu otevřeny obchody, vzali je spotřebitelé skoro útokem. Dokládají to i aktuální čísla GfK. Nadšení z enormního růstu trhu bychom si ale dovolili mírnit. Prvotní nadšení z ukončení „karantény“ a realizace odložených nákupů v mnoha rodinách, státní podpora v podobě ošetřovného a dalších formách, odložené splátky hypoték, to vše nepochybně přispělo k velkému růstu trhu. Dopady koronaviru na finance mnoha domácností budou postupné a zpožděné. Trh se musí s velkou pravděpodobností připravit na podzimní studenou sprchu.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=