SELL: 04 / 2020
9 Sell • 4/2020 • 9 TÉMA ČÍSLA Stačí se podívat na srovnání e-tailu a retailu za měsíce bře- zen, duben a květen, které nám poskytla společnost GfK. Čísla je potřeba brát s určitou rezer- vou, protože reporty nepodávají všichni na trhu a někteří nere- portují s ohledem na zlepšování vlastních statistik úplně přesně. Přesto se zdá až neuvěřitelné, že v dubnu, kdy byly zavřeny všechny obchody s elektroni- kou, dokázal online prodej nejen kompenzovat uzavření obcho- dů, ale trh dokonce rostl, čemuž jsme se věnovali už v minulém vydání. Květnový zázrak Následující měsíc byl už od za- čátku ve znamení uvolnění vět- šiny opatření, což je jasně vidět na číslech z trhu, která jsou vý- razně ovlivněna určitým nadše- ním spotřebitelů z návratu života blíže k normálu. Ondřej Černý, senior consultant market insi- ghts z GfK, květnovou tabulku zobrazující výsledky za jednotlivé sektory (celkem, retail, internet) komentoval pro SELL následov- ně: „Spotřebitelé se v květnu – po otevření většiny obchodů na konci dubna – vrhli na nákupy elektroni- ky. Všechny důležité sektory mezi- ročně dvouciferně vyrostly, protože internetové prodeje si udržely vy- sokou dynamiku a tradiční prodej v průměru také získal.“ Když se zaměříme na velké (MDA) a malé (SDA) spotřebi- če, všimněte si zejména pokraču- jícího obrovského růstu hodnoty prodejů v onlinu. Čísla jsou me- ziročním srovnáním a je z nich zjevné, že mnoho spotřebitelů po uzavření obchodů zůstává nadále u nákupů přes počítače, tablety nebo mobily. Navzdory tomu, že jsou již obchody otevřené. Na druhou stranu se zákazníci do kamenných prodejen vrátili, protože růst SDA o 9% a pokles MDA o pouhá 2% v meziročním srovnání jsou s ohledem na to, že spousta lidí nadále omezuje svůj pohyb na místech s větší koncentrací dalších osob, až překva- pivě dobrá. Dokonce si dovolíme říct, že celkově jsou výsledky trhu až pohádkové. Nejde ovšem o vývoj zcela nečekaný, pro- tože už před více než měsícem jsme o po- dobném vývoji informovali na základě dat z italské pobočky GfK, která uveřejňuje týdenní monitoring. Tamní spotřebitelé se také vrhli dohánět nákupy. Data z prvních dvou červnových týdnů ale ukazují celkem svižný pokles křivky růstu (více v samo- statném článku na str. 40). A víceméně stejný vývoj lze očekávat také u nás.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=