SELL: 04 / 2020
12 12 • Sell • 4/2020 INTERVIEW • JAN ŠACH • HAIER Začněme v obecnější rovině. Korona- virová epidemie zasáhla významně do globální ekonomiky. V Česku se počítá s recesí, kurz eura v březnu a dubnu vý- razně stoupl. Jak vnímáte události z úno- ra, března a dubna nyní? Vývoj situace byl překotný, ale celkově teď vidíme, že je stav trhu lepší, než jsme pů- vodně očekávali. Vypadá to, že v květnu pokračoval nárůst prodejů a výsledky byly překvapivě dobré. Je samozřejmě otázka, zda jde o určitou euforii ze strany spotře- bitelů ze znovunabytí svobody a doháně- ní odložených nákupů, nebo trend, který bude dlouhodobý. Současná situace je totiž velmi specifická v tom, že navzdory recesi a ekonomickému zpomalení jsou zde dal- ší faktory, které mohou podpořit prodej spotřebičů. Například to, zda budou lidé cestovat a utrácet za různou zábavu, nebo budou tyto činnosti nadále omezené, a tak peníze investují například do vylepšování svých domácností. Zpětně vnímám jako velmi zajímavé, jak se v únoru a březnu neustále otáčelo ve firmách kormidlo zleva doprava. Nejdřív nastala panika, že nebude zboží z Číny, a tak se všichni snažili do Evropy dostat co nejvíc výrobků, dokud to šlo. Jenže pak najednou nastala krize s poptávkou, když zavřely zdejší obchody, takže se najednou řešilo, co se všemi těmi spotřebiči, které dorazily nebo měly v brzké době dorazit do skladů. Určitým paradoxem bylo, že se navzdory propadu poptávky musela řešit logistika, a to jak mezinárodní, tak in- terní v rámci lokální přepravy zboží. Byl obrovský tlak na dodávky výrobků, které nemohli lidé v klasických obchodech na- kupovat… Odhadovat další vývoj je samozřejmě i nyní velmi složité. V moderní historii prožíváme bezprecedentní situaci. Přes- to se musíme zeptat. Jak vidíte zbytek roku? Myslím, že ve druhé polovině roku se pro- jeví na trhu zvyšující se nezaměstnanost a hlavně ony odložené splátky hypoték a dalších úvěrů. Lidé budou muset zase začít platit, a navíc dohnat i ten časový úsek, kdy peníze bankám posílat nemuseli. Ve čtvrtém kvartálu proto očekávám spíše pokles trhu. Výsledkům závěru roku může trochu nahrát to, že loni byly listopad a prosinec slabší, protože spousta lidí kupovala nové televizory kvůli přechodu na DVB-T2. V meziročním srovnání nemusí tyto měsíce dopadnout úplně zle. Každo- pádně bych si spíš vsadil na červená čísla. Zkraje dubna jste na stránkách SELLu krátce komentoval situaci okolo korona- viru a jeho předpokládaného dopadu na trh. Jak vidíte situaci nyní? A jaký očeká- váte vývoj trhu v druhé polovině roku? V tehdejším výstupu jsem se věnoval pro- padu koruny a zdražování, což v aktuální situaci bylo svým způsobem proti vší logi- ce. Něco jiného byl rok 2013, kdy se ČNB rozhodla pro intervence a oslabení koruny. Zdražit na trhu, který mírně roste, bylo něco jiného než na trhu, který se v mžiku propadl o 40 %. Ke zdražení vesměs přesto došlo – někdo tento krok učinil dřív, ně- kdo později. Pro nás byl důležitý ten způ- sob, jakým jsme k tomuto nepopulárnímu kroku přistoupili, že jsme v tom naše ob- chodní partnery takříkajíc „nevykoupali“. Každopádně si přiznejme, že je zdražení ku prospěchu celého trhu, protože ceny spotřebičů byly příliš nízké, což pochopi- telně celému byznysu nesvědčí. Už před pár měsíci došlo na evropské úrovni ve vaší společnosti k určitým změnám ve struktuře. Jakým a proč? Firma se rozhodla mírně upravit některé bloky zemí, které tvoří určitý celek vždy pod jedním vedením. Důvodem jsou nové aktivity týkající se značky Haier a probí- hající stavba nové továrny v Rumunsku, které nadále spadá pode mě. Pokud jde o mou roli, kromě většího zaměření právě na Rumunsko, jež bude pro Haier jednou z klíčových zemí právě díky nové výrobě, mi přibyla od ledna v gesci další značka – Haier. A to není malé sousto. Zmínil jste továrnu v Rumunsku. Co se zde bude vyrábět? A jakou roli hraje ve strategii Haieru v Evropě? Produkovat se zde budou vestavné a vol- ně stojící lednice, přičemž vše již bude na platformě Haier. Tato továrna je klíčovým prvkem nejen pro Haier jako značku, ale i pro Candy a Hoover, protože celé naše chlazení stoupne na úplně jinou úroveň. Budeme rázem konkurovat hlavním hrá- čům na trhu, což vidíme už nyní s někte- rými opravdu prémiovými modely Haier, kterých prodáme měsíčně výrazně víc, než jsme předpokládali. A to navzdory tomu, že značka Haier není v Česku koncovým zákazníkům zatím příliš známá. Když ale lidé výrobek vidí, jeho kvalitu, funkce, mi- mořádné technologie, nebojí se do něj in- vestovat. Nová továrna zahájí provoz příští rok a za velkou výhodu považuji, že bude rovnou produkovat spotřebiče dle upra- vených podmínek ecodesignu a s novými Jan Šach: Haier staví v Rumunsku továrnu na lednice. S novou produkcí budeme již brzy konkurovat nejzvučnějším značkám Značku Haier má na tuzemském trhu od ledna ve svém portfoliu firma Candy Hoover. Formální změna distribuce ale není tím nejpodstatnějším. S šéfem českého a slovenského zastoupení Janem Šachem jsme hovořili o přelomové proměně produktového portfolia Haier a dalších novin - kách, které mohou výrazně zamíchat s kartami v segmentech praní a chlazení na českém trhu.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=