SELL: 04 / 2020

květnové výsledky z trhu jsou nejen potěšující, ale i překvapující. Černé scénáře naprosté apokalypsy, kterou leckdo v březnu pod tíhou negativních zpráv předpokládal, se nenaplnily. I naše redakce oče- kávala, stejně jako spousta čelných představitelů branže horší vývoj, jak dokládají vyjádření a názory v SELLu 2/2020. Více světla a méně temnoty je pro nás všechny určitě velkým impulsem do další práce a měli bychom pozitivní energii maximálně využít. Kdo mě osobně zná, ví, že jsem věčný optimista a milovník nekorektního humoru, zkrátka člověk, který rád nepříjemné situace zlehčuje, což mu pomáhá je překonat. Podobný přístup mám i k celé zále- žitosti s koronavirem. Přesto bych si dovolil současné nadšení z dvouciferných černých čísel mírnit. Aktuální oživení na trhu vyplývá z toho, že spousta firem získala státní podporu a nemusela propouštět, lidem zůstal příjem, mnoho z nich odložilo o několik měsíců splátky, takže měli rázem v peněžence vlastně víc než před koronavirem. Dohánění odložených nákupů a větší pozornost věnovaná domácnos- ti, kde jsme všichni trávili najednou mnohem víc času, také sehrály svou roli. Těch faktorů je spousta a všechny vedly k tomu, co se v grafech GfK za květen objevilo. V následujících měsících už efekt prvotního nadšení z otevírání ekonomiky pomine a časem se vrátí i splátky hypoték. Další vývoj vlastně ani tolik nezáleží na tom, zda u nás dojde během léta, nebo spíše na podzim k nějaké druhé vlně koronaviru. Klíčový bude vliv zpravodajských médií, která beze vších po- chybností jakoukoliv negativní zprávu nafouknou, aby dosáhla větší čtenosti nebo sledovanosti. Nezáleží na tom, jaká bude realita, ale jak nám bude servírována. Spotřebitelé tak mohou velmi rychle myšlenky na nějaké nákupy elektroniky zapudit. Stačí k tomu pár článků nebo televizích výstupů. Květnová pozi- tivní nálada je velmi křehkou záležitostí. Co se týče dalších měsíců, je zásadní otázkou, jak by vláda v případě větších nárůstů nemocných reagovala. Podobný scénář plošného uzavření skoro všeho jako na jaře ale velmi pravděpodobně nehrozí, protože si ho podle mě stát nemůže dovolit. Už nyní se řeší, kde vlastně vzít peníze na rekordní schodek státního rozpočtu, k němuž nám v podstatě stačily pouhé dva měsíce uzavřené ekonomiky. Dovolím si tak říct nahlas něco, co se většina lidí říct bojí, odmítá nebo to považuje za příliš drsné. Pohlédnout pravdě do očí není občas vůbec jednoduché. Abych ale nechodil kolem horké kaše, jsem toho názoru, že když přijde druhá vlna, i přes návrat některých opatření nás kompletní „lockdown“ dle jarního scé- náře nečeká. Ekonomická realita a snaha ochránit systém před zhroucením zvítězí nad nekompromisní snahou „všechny zachránit“. Cokoliv jiného už si bohužel nemůžeme dovolit, pokud nechceme ohrozit fungování stroje, jemuž říkáme současný svět. A abych nezapomněl. SELL v těchto dnech slaví již 12 let existence na trhu. Jelikož ale není roz- hodně doba na žádné velké oslavy, tak bych jen rád na závěr úvodníku poděkoval všem partnerům ča- sopisu, kteří umožňují jeho existenci a další rozvoj. Velmi silně vnímám ohlas z trhu i to, že značná část z vás časopis opravdu čte a považuje ho za přínosný. To je pro celý náš skromný tým tím nejlepším impulsem pro další práci na celém projektu. VÁ Ž ENÍ Č TENÁ Ř I, Lubor Jarkovský šéfredaktor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=