SELL: 04 / 2020
Znovuzrození Fagoru na přelomu let 2014 a 2015 bylo velkou a jedinečnou událostí na trhu. Lokální zastoupení totiž i přes pozastavení obchodní činnosti fun- govalo po krachu původního španělského družstva dál a s trhem spolupracovalo. Obnova činnosti firmy pod novým vlast- níkem, skupinou CNA, byla o to jedno- dušší a trh nevnímal Fagor nijak negativ- ně. Obchodníci neměli důvod. Platby za záruční servis nezůstaly na nich. Podobný scénář následoval i po dru- hém konci Fagoru v létě 2017, kdy se spo- lečnost přejmenovala na EUSDE s.r.o., aby nekazila značce jméno, a záhy poté skončila v likvidaci. Peníze na servis ov- šem došly, a to i vlivem „prozákaznické- ho“ přístupu ze strany velkých prodejců, kteří produkty nenechávali opravovat, nýbrž za ně často vraceli peníze v plné výši. CNA slibovala další finance. V do- mácím Španělsku dostihly problémy i ji a peníze nikdy nedodala. A tak zůstávají faktury za opravy neproplaceny, což není pro zdejší servisy sice likvidační, ale o za- nedbatelné částky také nejde… Nesplněné sliby Redakce magazínu SELL má k dispo- zici informace o jednání mezi jedním ze servisů, konkrétně BMK servisem, a zástupcem advokátní kanceláře Adam Batuna Legal, která je likvidátorem EUSDE. Komunikace táhnoucí se od podzimu 2018 až do letošního jara ob- sahuje množství předpokládaných scé- nářů týkajících se odkoupení společnosti EUSDE včetně jejích pohledávek ze stra- ny různých investorů. Advokátní kancelář v reakcích na nespočet dotazů ze strany BMK servisu ke stavu proplacení faktur mnohokrát uvedla, že předpokládá brzké uzavření celé věci. Několikrát prý bylo té- měř před podpisem smlouvy s některým z nejmenovaných zájemců, nicméně k sa- motnému aktu nikdy nedošlo, a tak se celá věc táhne dál, protože peníze na zaplacení servisních služeb zkrátka nejsou. Neoprávněné obohacení? Kauza má ještě jednu samostatnou větev, kde dokonce figuruje soudní spor. Původ- ního gestora servisních služeb, společnost Perfekt Servis, firma EUSDE zažalova- la, protože ji podezřívá z neoprávněného fakturování částek v rozmezí 2 až 3 mili- onů. Perfekt Servis pochopitelně tato ob- vinění odmítá a zaslal naší redakci k celé věci i své oficiální vyjádření: „Společnost PERFEKT SERVIS spol. s r.o. se důrazně ohrazuje proti uvedeným nařčením ze strany EUSDE s.r.o. v likvidaci. Žalobu považu- jeme za neodůvodněnou a vykonstruovanou. Soudní řízení je na samém počátku, proto nechceme dezinterpretaci této záležitosti ze strany EUSDE nikterak komentovat.“ Kvůli sporu se stal každopádně gesto- rem BMK servis – Perfekt Servis údajně s EUSDE na objasnění věci nespolupra- coval. Pikantní je, že právě Perfekt Servis o možném převzetí EUSDE dokonce s advokátní kanceláří jednal. V oficiálním stanoviskuAdamBatunaLegal, které bylo BMK servisu zasláno, se mimo jiné píše: „Společnost PERFEKT SERVIS spol. s r.o. v minulosti s námi o převzetí celé společnosti také jednala, později však bylo zřejmé, že celý zájem je motivován pouze získáním této pohledávky tak, aby společnost nebyla o vrá- cení peněz žalována. Později byla společnost EUSDE oslovena bývalým servisním gesto- rem s nabídkou o odkup této pohledávky, nicméně s ohledem na zájem jiných investorů o koupi společnosti EUSDE i pro vlastnic- tví této pohledávky nebylo na nabídku při- stoupeno, neboť by si tím hypoteticky mohla pohoršit zajímavost prodeje samotné společ- nosti. Otevřený soudní spor se společností PERFEKT SERVIS spol. s r.o. je tedy jed- ním z aspektů (avšak není nejvýznamněj- ším), jenž potencionální investory motivuje k jednání o odkupu společnosti EUSDE.“ Amica do věci nezasáhne. Vůbec se jí netýká Přestože se Fagor loni v září dočkal již třetího zmrtvýchvstání díky tomu, že licenci na značku koupila společnost Amica, pro popisovanou kauzu to nemá velký význam. Proč? Polská firma totiž získala pouze licenci k používání znač- ky – pohledávky a jiní kostlivci ve skříni v rámci bývalých struktur družstva či CNA Group se Amica netýkají. Amica měla plán nastartovat velkolepý návrat Fa- goru na španělský trh v průběhu letošní- ho roku, jenže do něho zasáhla pandemie koronaviru. Diskutované uvedení značky Fagor na český trh v rámci portfolia Amica bude záležet na dalším vývoji situace u nás. Lubor Jarkovský KAUZA FAGOR 36 36 • Sell • 4/2020 Fond pro opravy spotřebičů Fagor je už skoro dva roky vyčerpaný. Servisům dluží původní firma stovky tisíc a peníze jsou v nedohlednu Příběh značky Fagor se stal ve svém průběhu takovou telenovelou branže domácích spotřebičů. Po prvním odchodu ze scény se hrdina opět po pár sezonách zázračně vrátil před kamery, aby ho scenáristé znovu po čase odepsali. Na rozdíl od průšvihu jménem „Baumatic“ byl ale Fagor zářivým příkladem čestného byznysu „na podání ruky“, jak jsme před lety v SELLu psali. Firma nenechala ani jednou, bez ohledu na vlastníka, servisní náklady na záruční opravy na bedrech prodejců. Peníze ale bohužel došly, španělská matka se sama dostala do problémů a české servisy evidují neproplacené faktury v řádu stovek tisíc.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=