SELL: 04 / 2020
40 40 • Sell • 4/2020 TRH V SOUVISLOSTECH K aktuální situaci… V Německu se spotřebitelé oklepali z šoku Spotřebitelská důvěra u našeho největšího a ekonomicky nejdůležitější souseda roste. Německá pobočka GfK hlásí poměrně rychlé psychické ozdravení společnosti po šoku z letošního března, a to hlavně díky rychlému znovuotevírání ekonomiky a společnosti. Očekávání, pokud jde o ekonomiku a příjmy, jsou pro červenec na hodnotě −9,6, což je oproti červnovým −18,6 slušný skok. Z obrovského propadu nálady v dubnu se tak Německo postupně probírá. Přesto není důvod k oslavám. GfK upozorňuje, že červencový údaj −9,6 bodu je třetí nejhorší, jaký kdy firma na tamním trhu zaznamenala. Situaci nejen na tamním trhu, ale i v dalších evropských zemích včetně Česka lze tak popsat jedním slovem jako křehkou. Rostoucí čísla nezaměstnanosti a všeobecnou nejistotu, jak se bude pandemie koronaviru dál vyvíjet, nelze přehlížet a zaměřovat se pouze na dílčí pozitivní zprávy. Evropané přesto dle různých zpráv monitoringových firem hledí do budoucnosti s nadějí a optimismem. Důvodem může být i to, že starý kontinent nakonec bojuje s koronavirem mnohem lépe a úspěšněji než celá Amerika od severu až k jihu. Italská druhá fáze – nejlépe zmapovaný proces v Evropě Z Apeninského poloostrova přicházejí podrobné reporty týden co týden už od konce února a tamní pobočka GfK je jednoznačným vítězem, pokud jde o využití aktuální krize k budování značky a renomé. To je také důvod, proč se Itálii věnujeme od jara v SELLu i na našem LinkedInu tak intenzivně. Itálie je také díky tomu, že v ní propukla koronavirová krize v Evropě nejdříve a má v některých vývojových fázích náskok, dobrým indikátorem, co lze očekávat v dalších zemích i u nás. Stačísepodívatnagrafiku,kterouitalská pobočka GfK koncem června uveřejnila. Všimněte si hlavně srovnání rozložení sil „e-commerce vs. retail“ na italském trhu před krizí, v době „karantény“ a po ní. Současně je velmi důležitá křivka vývoje prodejů včetně již probíhajícího poklesu v polovině června, na který připadá 24. týden roku. Na českém trhu je samozřejmě situace ohledně online a offline prodejů zcela odlišná a už před koronavirem měla e-commerce v segmentu technického spotřebního zboží zhruba polovinu trhu. Evropané vyhlížejí blízkou budoucnost s nadějí. Pozitivní nálada stojí ale na křehkých základech Spojené státy znovu zabředají do koronavirové bažiny pod vedením muže, který doporučoval vyzkoušet vpichovat lidem dezinfekci do žil a nedávno navrhoval realizovat méně testů na COVID-19, protože když bude méně otestovaných, bude i v oficiálních statistikách méně nakažených. To je osvědčené a prověřené řešení už z mateřské školy, kde nejlepší bylo přece střepy rozbité vázy nahrnout pod koberec. Brazilci mají u kormidla vlastního „Otíka“ a celá Jižní Amerika na tom není obecně vůbec dobře. Evropa se i přes počáteční chyby a nepřipravenost ukazuje jako hotový ostrov stability a zdravého rozumu. Tomu odpovídá i postupný návrat k běžnějšímu fungování společnosti a byznysu. Evropané vyrážejí opět do obchodů, dohánějí odložené nákupy a (zatím) nepodléhají panice z ekonomických dopadů koronaviru. Současná nálada ovšem stojí na opravdu tenkém ledě, který může kdykoliv prasknout. Donald Trump je pro internetové vtipálky nevysychající studnicí inspirace.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=