SELL: 04 / 2020

46 46 • Sell • 4/2020 TÉMA • PRIVÁTNÍ ZNAČKY Původně japonský Sencor je od devadesá- tých let vlastně značkou českou, protože ho s Japonskem pojí už pouze historie. Vlastní ho FAST ČR, a ačkoliv se výrobky dnes vyvážejí do mnoha zemí, je Sencor pře- devším záležitostí regionu střední Evropy. Lokální ETA zase přestala být výrobcem a stala se vlastně privátní obchodní znač- kou velkoobchodu HP Tronic, byť je na- dále řízena v rámci samostatného subjek- tu. Obě jsou dnes dostupné v celém trhu, a to často včetně obchodů svého přímé- ho konkurenta. Třetím „brandem“ tohoto typu na našem trhu je ECG, patřící vel- koobchodu K+B Progres. Značka se držela své původní „privátní role“ asi nejvíce. Ne- můžeme napsat vyloženě nejdéle, nicmé- ně úloha privátní značky u ní nejdéle dominovala. ECG nejprve celkem přirozeně vstoupilo do nezá- vislého trhu a do sítí men- ších prodejců a postupně proniklo i do těch vět- ších a nyní má ambice následovat Sencor, Philco nebo ETA, byť poslední jmenovaná znač- ka byla vlastně vždy celotržní záležitostí. ECG také expandovalo do dalších evrop- ských zemí s jednoduchým cílem – zajistit větší kusový odbyt zboží. Hlavním trhem pro ně každopádně zůstává Česká repub- lika, kde dnes značka těží i z toho, že jsou její výrobky v obchodech i v domácnostech přítomny už téměř čtvrt století. Transformace trhu Dávno jsou pryč doby, kdy některý z tra- dičních výrobců, jako Electrolux nebo Whirlpool, přivezl kamion trub a lidé je odebírali přímo z návěsu, přičemž za vý- robky platili leckdy více než jednu tehdej- ší výplatu. Obchodní značky bez vlastní produkce, zato nakupující v Asii, hlavně v Číně, a v posledních letech také tře- ba v Turecku, byly významným prvkem v transformaci trhu z vysokomaržového do vysokoobrátkového. Dokázaly nabíd- nout produkty za výrazně niž- ší ceny, což samozřejmě ne- mělo na byznys jen pozitivní dopady. Narážíme zejména na to, že došlo k cenové erozi a snížení marží. Na druhou stranu se trh otevřel široké mase zákazníků a z výrobků se stalo doslova „spotřební zboží“. A součás- tí této transformace byla už od roku 1996 značka ECG. ECG už není privátní značkou Expert Elektro. Stejně jako konkurenční Sencor míří do celého trhu Původní role takzvaných privátních značek byla poměrně jednoduchá – vytvořit levnější alternativu zavedených producentů, je - jichž jména jsou natolik vžitá, že po nich zákazníci automaticky při výběru sahají. Privátní značky bojovaly na počátku výhradně cenou a držely se prodejních sítí svých vlastníků. Během předcházející dekády se ale posunuly ještě blíž mainstreamu, často si troufly vykročit mimo nejnižší cenový segment, a mnozí zákazníci je proto postupně přestali vnímat jako vyloženě „lacinou volbu“. S tím pak přišlo rozšiřování těchto výrobků do dalších prodejních kanálů mimo jejich domovskou síť a také na další trhy mimo ČR. Značka ECG se poprvé českým zákazníkům představila v roce 1996. Zde můžete vidět některé z dnes již historických produktů, které měla v nabídce.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=