SELL: 05 / 2020
žijeme v opravdu zvláštní době. Prošli jsme si jarním zastavením koles ekonomiky, trávili jsme týdny doma, v obavách sledovali zprávy, četli o obrovských propadech HDP i rekordních schodcích státního rozpočtu. Trh s technickým zbožím přesto ani v dubnu nevykázal zásadní propad – internet dokázal kompenzovat zavření prodejen. Segment malých spotřebičů tehdy dokonce rostl, velké se sice propadly do červených čísel, ale žádná tragédie se nekonala. Květen pak přinesl pohádkový růst a červen, i přes přirozeně očekávaný pokles černých čísel, také. Nejde ani tak o to, že nyní stát díky půlbilionovému schodku alespoň dočasně zachránil spous- tu pracovních míst. Hlavně mi nejde do hlavy, že značná část populace evidentně koronavirus a jeho dopady na globální i domácí ekonomiku prostě ignoruje. Chápu, že spousta lidí místo investic do dovolených a různých volnočasových aktivit vrhla finance do zvelebování domác- ností, chat nebo zahrad. Přesto je reakce populace netypická. Když nastala krize okolo Řecka, lidé ze strachu, k čemu může v Unii dojít, své nákupy omezovali a šetřili. Teď dělá spousta z nich pravý opak. Vždyť i prémiová značka kávovarů JURA zaznamenala v červenci, měsíci, který kávovarům běžně moc nepřeje, více než 40% růst ve srovnání s loňskem (více informací v článku na straně 30). To nejsou přece marginální čísla, to je obrovská změna, pro kterou opravdu těžko hledám nějaké logické vysvětlení. O čem ale skutečně denně sám přemítám, je letošní podzim, jemuž jsme se v minulém čísle věnovali opravdu hodně. Věšteckou kouli žel v redakci nemáme, takže o tom, co nás čeká, můžeme stejně jako všichni ostatní pouze spekulovat. Za klíčové považuji to, zda během ná- sledujících dvou až tří měsíců přijde informace o funkční vakcíně, což by náladě a prodejům během čtvrtého kvartálu zásadně pomohlo. Nedávno oznámený ruský preparát osobně neberu moc vážně, protože není příliš reálné, že prošel třetí fází testování, takže ho většina světa stejně neakceptuje. A ve fázi, v jaké jsou Rusové, je vícero farmaceutických firem – jen to neprezentují tak, že je vakcína na světě. Tedy kromě Donalda Trumpa, který látku slibuje do amerických voleb, byť jde spíš o jeho zbožné přání. Vakcína by mu mohla výrazně pomoci zvrátit současný negativní vývoj jeho volebních preferencí. VÁ Ž ENÍ Č TENÁ Ř I, Lubor Jarkovský šéfredaktor
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=