SELL: 06 / 2020

11 Sell • 6/2020 • 11 INTERVIEW • MARTIN PITOŇÁK • BASYS CS Před téměř dvěma lety jste se stali vý- hradním distributorem švýcarské znač- ky Laurastar. Značka nebyla na zdejším trhu úplnou novinkou, ale její prezence byla skromná a zcela mimo hlavní pro- dejní kanály. Jak to období hodnotíte? Určitě jako úspěšné a věřím, že stejně to vidí naši partneři a uživatelé produktů Laurastar. Bylo to takové edukační obdo­ bí, během kterého se nám i přes vyšší ce­ novou hladinu produktů podařilo zařadit je do nabídky u většiny hlavních prodejců na českém a slovenském trhu. Žehlení patří do oné důležité „pětky“ každé do­ mácnosti. Mám na mysli vaření, ucho­ vávání potravin, praní, vysávání a právě žehlení. V současnosti pereme při teplotě 30 °C nebo 40 °C, která není dostatečná pro likvidaci bakterií a různých alergenů. Hygienické ošetření oblečení je o to důle­ žitější. A to je úkol pro Laurastar. Zmínil jste hygienu. Aktuální pande- mie způsobila zvýšení zájmu o veškerá zařízení spojená s hygienou. Zvýšil se také zájem o žehlicí systémy a parní ge- nerátory během jara? Pára je v roli hygienického čističe sice prověřená, ale podceňovaná a opomíjená. Má to i své důvody. Místa, která s ní čis­ tíme, zůstávají vlhká, tudíž je potřeba je vysušit, nebo se v nich mohou záhy zase začít množit mikroorganismy. Ve většině klasických parních přístrojů vzniká pára o teplotě 100 °C a přímo z nich pak vychází s teplotou 80 až 90 °C, takže rychle kon­ denzuje na vodu, jejíž kapénky například v textilu ulpívají. Ideální prostředí pro viry, bakterie nebo roztoče. Laurastar ve všech svých zařízeních ohřívá páru na 145 °C, která naprosto bezpečně likviduje všechny mikroorganismy a viry. Suchá jemná pára tkaninami prochází, nekondenzuje v nich a ty nezůstávají vlhké. Páru DMS může­ te použít například na povlečení přímo na posteli, na čalounění, na plyšáky vašich dětí, nebo dokonce na cyklistické či jiné přilby. Zájem a poptávka po produktech Laurastar se zvýšily také u nás, i když to nebyly dvouciferné růsty, jaké zažily seg­ menty kuchyňského vybavení, hobby nebo zahradnického materiálu. V říjnu konečně dorazí na český trh dlouho očekávaný první napařovač Laurastar nazvaný IGGI. Jak výrobek vnímáte v kontextu s nabídkou žehlicích systémů a generátorů Laurastar? IGGI je skvělým doplněním sortimentu Laurastar. Ano, klasické napařovače už vládnou trhu dva až tři roky, ale jsou to jen napařovače. IGGI je „hygienic stea­ mer“ a já bych toto označení chtěl opravdu zdůraznit. IGGI produkuje páru DMS, o níž byla už řeč. Jen bych doplnil, že IGGI vytváří páru v bojleru, což ho od­ lišuje od konkurence. Můžete s ním ste­ rilizovat například i dnes tolik používané roušky a být si jistí, že v nich žádné bakte­ rie a viry nezůstanou. Laurastar si nechala v nezávislé laboratoři v USA své produkty otestovat přímo na účinnost proti korona­ viru a ta byla potvrzena. IGGI je aktuálně velice žádaný v Asii, kde už byl na trh uveden a zájem o něj byl obrovský. Z tohoto důvodu se k nám do­ stává s určitým zpožděním. Bílá verze už je v EU na skladech, červená bude za pár týdnů. Doplněním budou ještě dvě balení doplněná o příslušenství – speciální bale­ ní IGGI Luxury a IGGI Travel. V loňském roce došlo k zásadnímu roz- hodnutí společnosti TTI, která mimo jiné vlastní značky Dirt Devil a VAX. Americká firma se rozhodla opustit kontinentální Evropu. Opravdu ikonic- ké cylindrické vysavače VAX zmizí po skoro 30 letech z českého trhu? Bohužel je tomu tak, i když to samozřej­ mě není ze dne na den. Přistoupilo se k tomu na základě dlouhého období ana­ lýz a pověstným hřebíčkem do rakve obou značek v Evropě s výjimkou britských os­ trovů byla současná pandemie. Obě znač­ ky mají dlouhou historii a ani v Česku nebyly žádným nováčkem. I když jsme je začali distribuovat až v roce 2015, věřím, že jsme odved­ li dobrou práci a uživatelům uká­ zali, jak je VAX kvalitní v čistění podlah. Také jsme se snažili uživate­ lům ukázat, že jsou bezsáčkové vysa­ vače lepší volbou, což většina světa už dávno pochopi­ la, a Češi ne a ne. Jaké byly k opuš- tění trhu důvody? Mnohé značky se na úkor marže že­ nou jen za podílem na trhu a srážely u svých modelů ceny na úroveň diskontu. Devalvace nabídky tímto způsobem je s ohledem na rostoucí výrobní náklady mimo moje chápání. Dalším důvodem byl tlak hlavně velkých partnerů na zachová­ ní, či dokonce zvyšování marže, a to i přes ono snižování cen! To vnímám jako dis­ kriminační chování a zneužívání své po­ zice na trhu. Kapitola sama pro sebe jsou potom zavedené a zrušené energetické štítky, které měly řadu nedostatků, diskri­ minovaly bezsáčkové cyklonové modely, a Dyson dle mého názoru bitvu za jejich anulaci vyhrál právoplatně. Není se tedy čemu divit, že se firma TTI k odchodu z kontinentální Evropy rozhodla… Mají se obchodníci obávat problémů se servisem těchto vysavačů? Servis funguje a bude fungovat nadále. Vždyť poslední modely jsme prodali ještě na jaře, než se dodávky zboží definitivně zastavily. Pokud by náhodou nebyl napří­ klad kvůli současné pandemii náhradní díl pro daný produkt dostupný a servis by nestíhal opravu v 30denní lhůtě, vystavu­ jeme samozřejmě dobropis ke spokojenos­ ti zákazníka. Problémů se bát obchodníci nemusí. Martin Pitoňák: IGGI se k nám dostává kvůli zájmu v Asii se zpožděním, Dirt Devil a VAX skončily v kontinentální Evropě Kromě globálního pohledu na značku Laurastar nás zajímal i ten lokální. Hovořili jsme s Martinem Pitoňákem, produktovým manažerem společnosti BaSys CS, která distribuci Laurastar v Česku zajišťuje. Řeč ovšem přišla také na značky Dirt Devil a VAX, o jejichž odchodu z Evropy se na trhu již nějakou dobu hovoří.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=