SELL: 06 / 2020

41 Sell • 6/2020 • 41 SITUACE NA TRHU Netypické léto a slibný výhled nejen do konce roku Během letních měsíců došlo k očekávané­ mu zvolnění růstu trhu, ovšem k žádnému velkému, protože z dat GfK vyplývá, že jak SDA, tak MDA byly ve dvouciferných černých číslech. Ostatně Ondřej Černý, senior consultant market insights z GfK, pro nás data za červenec okomentoval ná­ sledovně: „V červenci pokračoval meziroční růst prodejů napříč sektory. Dále zpomalilo tempo růstu internetových prodejů, na druhé straně jsme v červenci poprvé od jara zazna- menali nárůst prodejů MDA v tradičních prodejnách.“ V redakci očekáváme, že čísla z re­ tailu za srpen budou ještě dobrá, ale září a další měsíce mohou být znovu horší. Karanténa a uzavření obchodů už snad nehrozí – přesto se dá čekat, že s ohledem na vývoj posledních týd­ nů budou lidé opět na­ kupovat v o něco větší míře online. Celkově ale máme před sebou velmi dobré měsíce do Vánoc. Všelijaké malé domácí spotřebiče bu­ dou ještě větším hitem pod stromečkem než obvykle a velké spo­ třebiče budou nadále těžit z toho, že se nedá čekat, že bychom se vrátili k nějakému velkému cestování ani v příštím roce. V polo­ vině září se objevily prognózy předpoklá­ dající zotavení osobní letecké dopravy až v roce 2024. Trh se spotřebiči z pandemie koronaviru zkrátka těží a těžit bude nadá­ le, i kdyby nebyla růstová čísla tak vysoká jako nyní. Otázkou samozřejmě zůstává, jak se na něm projeví již zmíněné propady příjmů a horší ekonomická kondice, které spotřebitele dříve či později doženou. Globální trh s domácími spotřebiči zůstává stabilní Hned v úvodu letošního ročníku IFA se objevili na pódiu zástupci GfK a prezen­ tovali změny v chování spotřebitelů glo­ bální i evropskou optikou. Nemalá část jejich vystoupení byla věnovaná technic­ kému spotřebnímu zboží, které prokázalo odolnost vůči dopadům pandemie nejen u nás, ale všude ve světě. Když se podíváme na globální čísla, hodno­ ta prodejů v sektoru malých domácích spo­ třebičů rostla v první polovině roku o 8,6% v meziročním srovná­ ní, zatímco velké spo­ třebiče zaznamenaly pokles o 3,7%. GfK uvedlo, že pandemie sice měla negativní dopad na prodeje kvů­ li jarnímu uzavírání obchodů v mnoha ze­ mích, ale silnější zájem spotřebitelů o zvelebo­ vání svých domácnos­ tí způsobil v květnu a v červnu rychlé ozdravení trhu. Hlavně prodeje spotřebičů usnadňujících povin­ nosti, jako je zvýšená frekvence domácího vaření, uklízení a celkové údržby domác­ nosti, prudce rostly. Řeč je o mikrovln­ kách, vysavačích, myčkách, zastřihovačích vousů nebo různých multifunkčních za­ střihovačích. Pohled do Evropy i Asie Co se týče Evropy, dosáhl sektor SDA v prvním pololetí 9% růstu v hodnotě při srovnání se stejným obdobím roku 2019 a MDA vykázal relativní stabilitu pouze s 2% poklesem. Ve vyspělých asijských státech velké spotřebiče dokonce o 2,7% rostly. V rozvojových zemích tohoto svě­ tadílu byly naopak výsledky horší, protože si tamní populace nemůže domácí tech­ niku často dovolit pandemie nepandemie. Predikce vývoje trhu spotřebičů pro přípravu jídla (food prep) v 5 nejvýznamnějších státech EU (EU5) 2019 2020 Forecast 2020 Prodané kusy - historická data a predikce

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=