SELL: 06 / 2020
42 42 • Sell • 6/2020 SITUACE NA TRHU Tyto země včetně Číny zažily v kategorii velkých spotřebičů dvouciferný propad hodnoty prodejů. A v kontrastu, nižší pořizovací ceny malých pomocníků vedly v těchto zemích k opačnému trendu – pro deje rostly o téměř 11%. GfK také upo zornilo na fakt, že v červnu došlo nejen v těchto zemích, ale i zbytku světa k dvou cifernému růstu domácích spotřebičů jako celku, tedy MDA a SDA dohromady. Zaklínadlo jménem „omni-channel“ Zajímavá byla část, v níž hovořil Sean O’Neil, CPO GfK, o změnách v chová ní spotřebitelů. Firmy podle něj musejí být mnohem agilnější a především rea govat na fakt, že v Evropě došlo během prvních 31 týdnů roku k růstu online ob jednávek s osobním vyzvednutím (click & mortar) o 83%, zatímco čistý online prodej (s doručením na adresu) rostl „jen“ o 37%. O’Neil tak používal termín „nová omnikanálová realita“, v níž jsou potřeba mnohem rychlejší reakce k udržení nebo zvýšení tržního podílu. Vidím v tom sa mozřejmě příležitost pro ty, kdo prompt ně reagují a přizpůsobují se nové situaci. Mezi jeho klíčová doporučení patří: • Investice do digitálního marketingu • Vytvoření omnikanálových zážitků pro spotřebitele založených na možnosti přímé konzultace, edukace a důvěry • Hledání digitálních cest, jak kom penzovat ztrátu možnosti prezentovat zboží fyzicky S chladnou hlavou Přestože se trh kvůli pandemii značně změnil, dovolíme si k O’Nielovu názoru poznamenat, že současné digitální tech nologie a prvky virtuální reality či 3D animace nejsou na dostatečné úrovni, aby dokázaly nahradit fyzické seznámení s produktem. V některých kategoriích není tak důležité, ale hlavně u dražších výrobků bude určitě hrát nadále roli. V redakci jsme absolvovali několik stre amovaných prezentací, a přestože byly propagovány jako plnohodnotná náhrada za tiskovku nebo veletrh, v žádném přípa dě se reálnému setkání se zástupci firmy a prohlédnutí novinek nepřiblížily. Také bychom v panice nepodléhali současným prognózám a průzkumům, na nichž se logicky podepisuje mediální bouře okolo koronaviru. Lidé teď na otázky v prů zkumech sice nějak odpovídají, ale až se situace uklidní, mnozí z nich budou zase mluvit jinak. Je potřeba brát v úvahu to, že je nyní vše značně vyhrocené. Digitální platformy všeho druhu pochopitelně posi lují a budou dále posilovat. Jen je potřeba ke všemu přistupovat s chladnou hlavou a neotáčet kormidlem kdovíkam na zákla dě několik měsíců trvající bezprecedentní zdravotní krizi, která bude nepochybně překonána. Řetězce s kamennými prodejnami a slabším onlinem musí zabrat, protože překotný vývoj nedává prostor pro otálení a chyby. Například nesmyslně velké pro dejní plochy poboček Electro Worldu jsou tématem na trhu řadu let a nejeden pro fesionál z oboru je považuje za přežitek. Koronavirus z nich ale udělal velmi těž kou kotvu a ještě větší problém, než jakým byly doposud. Transformace prodejen obecně je nevyhnutelná, protože musejí fungovat v rámci omnikanálového prode je jako jeho součást, ne stát někde bokem a „tvářit se“, že se jich vývoj trhu netýká. V potaz musejí vzít prodejci i výrobci samotní také sociální sítě, protože pod le průzkumu GfK, který proběhl během „covidových týdnů“, použilo 55% respon dentů tlačítko „Koupit“ na některé sociál ní síti, 46% nakupovalo značky, které jsou dostupné výhradně online, a 68% použilo systém doručovacích boxů. Opět je potře ba si uvědomit, kdy průzkum proběhl, což jeho výsledky významně ovlivnilo. Přesto nejde čísla ignorovat. Obchody výrobců na vzestupu. Jen pozor na ceny Kde došlo k zintenzivnění aktivit, je přímý prodej na stránkách jednotlivých značek. Některé s ním koketovaly už dlouho před pandemií – šlo ovšem o vel mi okrajovou záležitost v prioritách dané firmy a trh jí velkou pozornost nevěnoval. Jedním z důvodů, proč koncoví zákazníci tento prodejní kanál ignorovali, byl fakt, že na něm většinou bylo zboží za dopo ručené ceny. Jinde tedy nakoupili levněji. Koronavirus z přímého prodeje udělal na jednou zásadní prvek a mnoho firem ho rychle spouštělo. Reselleři z něho pocho pitelně nadšením nesrší, obzvlášť když některé firmy umožňovaly zákazníkům získat dodatečnou slevu, takže se koncová cena dostávala níž, než jakou měli právě prodejci. Že pak někteří dali hlasitě na jevo nespokojenost a na trhu se o celé věci mezi profesionály živě diskutovalo, není snad potřeba dodávat. Lubor Jarkovský Každá výzva přináší příležitosti COVID-19 urychlil nástup omnikanálového prodeje Zdroj : GfK Market Intelligence - týdenní monitoring CW 01-31, hodnota prodejů EUR, všechny evropské země Klikni & vyzvedni - online Meziroční růst +83 % Kompletní nákup online Meziroční růst +37 % Tradiční retail Meziroční propad -10 % Všechny evropské země týdny 1-31 Hodnota prodejů - týdenní hodnota růstu v meziročním srovnání
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=