SELL: 06 / 2020

64 64 • Sell • 6/2020 BYZNYS Nizozemský Philips postupně odprodává nebo vyčleňuje své jednotlivé divize – za­ čal se spotřební elektronikou, následovalo osvětlení a nyní mají přijít na řadu domácí spotřebiče. Philips se totiž chce soustředit výhradně na lékařskou a zdravotní tech­ niku. Poslední zprávy hovoří, že o divizi, jejíž hodnota se odhaduje na 3 miliardy eur, mají zájem hlavně Číňané. Má jít o společnosti Joyoung, asi největšího vý­ robce pomocníků pro výrobu mléka ze sójových bobů, a Gree Electric, jednoho z nejvýznamnějších výrobců klimatizací na světě. Kromě nich se hovoří také o gi­ gantech Haier a Midea, kteří prý již spo­ lupracují s bankami na případné nabídce. Philips očekává, že nabídkový proces s přihazováním od jednotlivých zájemců začne během podzimu a finální dohoda o prodeji by měla být na stole někdy ve třetím kvartále příštího roku. Ve spo­ třebitelském segmentu by si měl Philips ponechat výrobu zubních kartáčků a vý­ robků ze segmentu beauty care. Čínské akvizice Množství čínských akvizic ve světě vyvo­ lává v mnoha západních kruzích určitou nervozitu i s ohledem na duševní vlast­ nictví těchto firem. Americké úřady daly například v roce 2016 stopku prodeji divi­ ze osvětlovací techniky Philips sdružení asijských firem, protože mezi nimi byly i některé čínské. Divize oddělená do teh­ dy dceřiné společnosti Philipsu nakonec zamířila na burzu – dnes už se jmenuje Signify a Philips v ní drží jen 18% podíl. O žádných nečínských firmách se ale v kontextu s divizí domácích spotřebičů nespekuluje. Je tedy velmi pravděpodob­ né, že v příštím roce skončí v čínských ru­ kou. Pro rozvoj jejího byznysu je to dobrá zpráva, protože Číňané s sebou přinášejí dostatek prostředků, a hlavní konkurenti značky Philips by tak měli proti sobě vel­ mi tvrdého soupeře, jakým se v segmentu velkých spotřebičů během pár let stanou Haier či Hisense, kteří si své evropské zá­ kladny v podobě Candy Hoover, respekti­ ve Gorenje před pár lety pořídili. Druhý kvartál v červených číslech Výsledky divize Personal Health, kam patří domácí spotřebiče, výrobky pro péči o krásu a dentální hygienu značky Philips, ukázaly za druhý kvartál 2020 dvouciferný propad prodejů v důsled­ ku pandemie koronaviru, konkrétně to bylo −19 %. Dá se však předpoklá­ dat, že čísla za třetí čtvrtletí budou výrazně lepší s ohledem na obrovskou poptávku po malých domácích spo­ třebičích, která na trhu panuje. A na­ příklad v Česku se firmě letos celkově daří. Výrazně poskočila i v segmentu automatických kávovarů, kde upev­ nila svou pozici jasné dvojky. Nutno podotknout, že na jejím růstu se po­ dílely i externí faktory – především strukturální změny ve společnosti De’Longhi, které daly konkurentům v posledních měsících určitý prostor k růstu. Philips současně už několik let intenzivně investuje do marketingu a trh v zákulisí spekuluje, že jsou in­ vestice s ohledem na dosažené výsledky až příliš velké. Zaznívají i názory, že hlavním cílem Philipsu bylo po celou dobu především zvýšení hodnoty di­ vize domácích spotřebičů, aby se lépe prodala, jak už jsme psali zkraje roku. Lubor Jarkovský Prodej divize domácích spotřebičů Philips se přiblížil. Krouží okolo ní čínské firmy Začátkem roku Philips oficiálně oznámil zájem prodat svou divizi domácích spotřebičů. Trh ihned začal spekulovat o možných zájemcích, ale pandemie koronaviru téma na několik měsíců zcela zastínila. Nyní se objevily nové informace indikující, že o divizi svedou boj čínské firmy. Ve hře jsou mimo jiné Haier a Midea. Philips patří mezi přední světové výrobce specializované techniky pro lékaře a nemocnice.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=