SELL: 07 / 2020
10 REPORTÁŽ 10 • Sell • 7/2020 COVID-19 uvrhl Evropu do hluboké re- cese. Karanténní opatření výrazně omezila útraty, přestože v segmentu domácích spo- třebičů se to příliš neprojevilo. Lidé do této oblasti přesměrovali své investice. Během května a června, kdy byla opatření uvol- něna nebo zrušena, se nálada napříč Ev- ropou výrazně zlepšila a na pozitivní vlně se vezly i prázdninové měsíce. K prudkému zhoršení ale došlo během září a vyhlídky na rychlou obnovu ekonomiky se aktuálně rozplynuly. Německo – stagnace po rychlém zotavení Naši západní sousedé nedosáhli předkrizové vůle utrácet ani po uvol- nění lockdownu a v září se situace spíše zhoršila. Přesto na tom Německo není tak zle, protože návrat spotřebitelů do tamních obchodů byl poměrně svižný. Vládní pod- pora, například v oblasti dočasného zrušení DPH, vedla k stabilizaci spotřeby. Itálie – září téměř na předkrizové úrovni Apeninský poloostrov podle GfK silně kon- trastuje se situací v Ně- mecku, protože v Itálii se v září ochota utrácet naopak zvýšila. Ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku je jen o něco málo horší. GfK ale zdůrazňuje, že tamní situace nebyla nijak růžová už v předchozích letech vlivem dlouhodobé stagnace země. Bez ohledu na to každo- pádně potvrzuje výrazné zlepšení nálady během léta. Francie – stoupající nezaměstnanost omezuje útraty Francouzští spotřebitelé vykázali zkraje léta až neuvěřitelně svižnou obnovu ochoty utrá- cet po dubnovém koronavirovém šoku. Od července ale příliš neroste v korelaci se zprávami o narůstající nezaměstnanos- ti, která stoupla mezi červnem a srpnem o 16 %. Zvyšující se počty nakažených, nejistota a znovu přijímaná opatření mají na nakupování pochopitelně také nemalý dopad. Španělsko – vůle nakupovat se zvyšuje, ale je stále příliš malá Už před příchodem ko- ronaviru byla v rámci pěti nejvýznamnějších ekonomik EU právě ve Španělsku nejnižší ochota nakupovat. COVID-19 ji proto nesrazil tolik jako v jiných zemích. Bohužel podobný trend se týká také zotavení, které nebylo tak výraz- né ve srovnání s dalšími státy. Jelikož začala být znovu v posledních týdnech přijímána striktní omezení ve snaze redukovat šíření koronaviru, nelze očekávat, že by říjen při- nesl lepší výsledky. Velká Británie – spotřebitelé v depresi z brexitu a covidu Britové aktuálně vyka- zují nejnižší ochotu utrácet ze všech pěti největších ekonomik EU. V září došlo k velmi drobnému zlepšení, ale celkově není tamní situace vůbec dobrá. Negativní vliv na ni má vedle covidu i brexit, kde se jednání s EU dále táhnou. Vše prohlubuje ve spotřebitelích pocity nejistoty a strachu o budoucnost. GfK: Evropa v sevření koronaviru. Spotřebitelské výdaje opět klesají Německá pobočka společnosti GfK vydala v druhé polovině října rozbor aktuálního vývoje ekonomik v západních zemích. Od vypuknutí pandemie došlo po prvotních lockdownech k postupnému ozdravení a zvyšující se chuti spotřebitelů utrácet. Září ovšem přineslo jistou změnu na některých trzích a spotřebitelé začali opět upadat do strachu a určité deprese. Nárůst nakažených posledních týdnů a obnovení některých opatření potom s velkou pravděpodobností povedou k dalšímu omezení domácí spotřeby v jednotlivých zemích.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=