SELL: 07 / 2020
Sell • 7/2020 • 13 SITUACE NA TRHU 13 Když výše zmíněné body sečteme, trh celkově sice roste, ale nedosahuje cel- kového aktuálního potenciálu kvůli ne- dostatku zboží v některých kategoriích. Největší problémy jsou hlavně v oblasti velkých domácích spotřebičů, které nám potvrdila většina partnerů časopisu z řad výrobců. Covid tedy zvýšil poptávku, větši- na výrobců ale neprodává tolik, kolik by mohla, a neustále se na trhu dodáv- ky zboží vykrývají hledáním alternativ toho, co na počátku zákazník požaduje. Trh doposud nedospěl do fáze, aby určitý druh zboží vůbec nebyl. Obchodní ředitel spo- lečnosti Whirlpool ČR Josef Hegedüš náš pohled na věc doplňuje: „Domnívám se, že nedostatek zboží přiměl prodejce objednávat stejný druh spotřebiče u více dodavatelů, protože neví, kdo ho bude schopen dodat dřív. Vzniká tak poptávková bublina, která logicky zase splaskne.“ Cenová válka se utlumila. Růst trhu v září překonal všechna oče - kávání Nedostatek zboží v kombina- ci s dynamickým růstem trhu utlumily do určité míry i ceno- vou erozi, která patřila dlouho- doběmezi velmi negativní tren- dy na trhu. Tlak na cenu není tak velký, i když máme z trhu zprávy, že někteří velcí prodej- ci s velmi silným postavením v onlinu začali například poža- dovat nově procenta za listing zboží. E-commerce si je velmi dobře vědom svého silného po- stavení, které uzavření retailu v říjnu ještě dále posílí, a situ- ace využívá ve svůj prospěch. Dodavatelům v podstatě ne- zbývá nic jiného než akcepto- vat nové podmínky. Když se podíváme na čís- la za poslední dva měsíce, srpen žádné zásadní překva- pení nepřinesl – trh ve většině katego- rií rostl. Mnohem zajímavější je měsíc září, kdy trh vykázal nejlepší čísla od května po otevření obchodů. Potvrzuje se tak trend, že lidé nadále investují do svých domácností, ačkoliv celkově dle dat ekonomů a bank šetří. Trh s do- mácími spotřebiči jde tak trochu proti proudu. Že září vykáže takové hod- noty, ale asi čekal málokdo. 26% růst hodnoty prodejů v SDA a 15% u MDA působí až neuvěřitelně. Jsou to ale ově- řená data přímo od GfK. Ondřej Čer- ný, senior consultant market insights z GfK, pro nás oba grafy okomentoval: „ Po mírném zpomalení onlinu v srpnu se internetové prodeje v září vrátily k růstu o více než 20 %. Velké domácí spotřebiče zaznamenaly největší měsíční přírůstek od května.“ Zavřený retail je opravdu velký průšvih Co zatím nevidíme a nikdo nemohl vývoj v době uzávěrky na konci října komento- vat, jsou říjnová čísla. Část měsíce už ne- pochybně ovlivní narůstající čísla naka- žených, a to i před uzavřením obchodů. Společnost sice nereagovala tak jednotně jako na jaře, kdy se všichni „spořádaně“ zavřeli doma, ale přesto byl i v Praze vi- dět menší pohyb osob. My jsme navštívili v první polovině října několik nákupních center a zaznamenali jsme v nich jedno- značně menší počet lidí, než je běžné. Naproti tomu výdejní hala Alzy v Hole- šovicích byla plná lidí. V druhé polovině října už lidé každopádně vzorce chování pod náporem rekordních covidových sta- tistik začali zase měnit. Nejpalčivější otázkou nyní je, co zna- mená situace pro retail. Odhadovat, kdy budou moci obchody alespoň v nějakém omezeném režimu otevřít, je takovým střílením od boku. My budeme doufat, že alespoň na dobu adventu k rozvolnění opatření dojde, protože obchodníci, kte- ří přežili jarní koronavirovou etapu, už tu podzimní přežít nemusí. Beze všech pochybností dojde k dalšímu uzavření mnoha nezávislých menších prodejen.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=