SELL: 07 / 2020
14 • Sell • 7/2020 SITUACE NA TRHU 14 Ekonomický výhled na další měsíce není obecně vůbec dobrý pro spoustu oborů a i v situaci, kdy se začne s vakcinací, není v oblasti hospodářství vyhráno. Než bude proočkována dostatečná část populace, která navíc projevuje vůči vakcinaci znač- nou rezervovanost, nás čeká ještě velmi dlouhé nelehké období. E-shopy pod tlakem E-commerce čeká letos zkouška ohněm, asi ještě větší, než na jakou se ještě v létě prodejci připravovali. Většina svorně pro- hlašuje, že jsou připraveni a ke zhroucení doručování zásilek nedojde. My jsme si zkusmo objednali 22. 10. na Alza.cz ně- jaké drogistické zboží. Standardně nabízí vždy systém doručení domů v následují- cích zhruba třech dnech. Tentokrát byl první možný termín doručení až 28. 10. Zůstáváme proto v redakci v napětí, co během listopadu a hlavně prosince nasta- ne. Popravdě si nemyslíme, že e-shopům nějak zásadně uleví případné otevření re- tailu, protože určitě nebude bez nějakých omezení. Prodejny přetékající nakupují- cími vláda nemůže logicky připustit. Alza si je jistá, že v oblasti velkých domácích spotřebičů hektický závěr roku zvládne. Jaroslav Hrubý, Business Unit Manager MDA z této společnosti nám k současné situaci řekl: „Některé znač- ky se potýkají s horší dostupností výrob- ků a avizují nám zlepšení dostupnosti až v prvním kvartálu příštího roku. Aktuální uzavření retailu překlopí prodej do onlinu a v této druhé vlně jsou již prodejci dale- ko lépe připraveni. Alza je stejně jako na jaře připravena situaci zvládnout a svým zákazníkům nabízí dostatečně široký výběr a skladovou zásobu MDA výrazně zvýšila, zejména díky otevření nového logistického centra v Senci.“ Hmotné dárky Letošní Vánoce budou ve větší míře než dříve ve znamení hmotných dárků. Jsme přesvědčeni, že velkým hitem bude výba- va domácnosti včetně domácích spotřebi- čů, hlavně těch malých. Konkrétně máme na mysli především mixéry, kuchyňské roboty, chytré hrnce a akumulátorové nebo robotické vysavače, zkrátka vše, co usnadňuje a pomáhá zvládnout do- mácí práce a povinnosti s menším úsilím a za kratší dobu. Tento názor s námi sdílí i šéf marketingu Beko Tomáš Bělohlav: „Očekáváme, že předvánoční trh bude ještě pozitivní a rostoucí. Ačkoliv všichni řeší ekonomické dopady, nákupy online, a hlavně výběr pouze online snižuje mož- nou kreativitu lidí při vymýšlení dárků. Myslím, že to nejvíce pomůže pověstným ‚ponožkám‘. To je trochu nadsázky. Chci tím samozřejmě říct, že situace půjde vstříc prodejům elektroniky včetně domácích spo- třebičů.“ Co nás čeká dál? Na to bychom opravdu rádi znali odpo- věď, kterou ale nezná vůbec nikdo. Pokud jde o trh s domácími spotřebiči, nabízí se opět otázka, kterou jsme si kladli už na jaře – a to jak dlouho prodeje vydrží, protože na rozdíl od jara si lidé začínají uvědomovat, že jde ekonomicky do tu- hého. Nabyli jsme v redakci dle vývoje během září a října také dojmu, že nema- lá část populace začala mít větší strach z hospodářských vyhlídek než koronavi- ru. Rozdělení společnosti na dva tábory je zjevné. Navíc všechny ty biliony z ne- prodaných aut, omezeného turismu a dal- ších a dalších částí našeho hospodářství se projevit musí. Na jaře jsme se obáva- li, že nás čeká studená podzimní sprcha. Mýlili jsme se – v oblasti prodejů nena- stala a do Vánoc i přes zavřené obchody asi ještě nenastane. Přišla samozřejmě v jiné podobě, která sektory domácích spotřebičů pravděpodobně tolik nepostih- ne. Určitý náraz do zdi každopádně přijít musí a pokračující státní pomoc ho svým způsobem jen oddaluje. Domácí spotřebi- če by přesto nemusely být postiženy tolik jako jiné kategorie, protože bez ohledu na vakcínu či nové léky na covid návrat do normální života, jak uvádějí mnozí virologové, nenastane ani v příštím roce. Spotřebitelé budou nadále potřebovat ši- kovné domácí pomocníky, budou vybavo- vat nově zakoupené chaty a chlupy nebo renovované kuchyně. Domácí spotřebiče mají pro rok 2021 rozhodně lepší vyhlídky než cestovky, aerolinky, prodejny značko- vé módy nebo sektor „horeka“. Lubor Jarkovský
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=