SELL: 07 / 2020

18 18 • Sell • 7/2020 Rowenta patří mezi vedoucí značky v segmentu vysavačů. Za co vděčí to- muto úspěchu? Zaměřujeme se na vývoj a výrobu vy- savačů desítky let, máme v tom praxi a dodáváme na trh kvalitní výrobky. Navíc techniku nadále vyvíjíme přímo my v Evropě, takže jsme schopni zákaz- níkům nabídnout nadstandardní prvky, jako je 5letá záruka na motor, nebo ga- rantovat opravitelnost výrobků po dobu minimálně 10 let. Jsme zkrátka spoleh- livým partnerem pro úklid domácnos- ti. Samozřejmě hraje nemalou roli také síla značky, která letos slaví 111. výročí, a široká distribuce – prodává nás většina resellerů, a především nás prodávat chce, protože si koncoví zákazníci spotřebiče Rowenta žádají. A jak si chce pozici v segmentu s asi největším počtem značek dlouhodobě udržet? Udržet si pozici není v žádném segmen- tu jednoduché. My jdeme cestou nabídky zařízení, která jsou trendy a spotřebitelé je na trhu vyhledávají. Narážím například na velmi univerzální a praktické tyčové vysavače s akumulátorem nebo robotické vysavače. Při vývoji pracujeme s naším dlouholetým know-how v rámci celého segmentu úklidu, abychom i v nových segmentech uspěli. Za našimi výrobky si stojíme, víme, že jsou opravdu funkční a kvalitní. Máte velmi široké portfolio a nabízíte snad všechny typy vysavačů. Které ka- tegorie jsou klíčové z hlediska hodnoty prodejů a udržení pozice? Zatím jsou největší kategorií sáčkové a bezsáčkové vysavače s napájením ze sítě, ale jen o fous. Do konce roku se to změní. Největší v hodnotovém vyjádře- ní se stanou roboty. Kdybych o něčem takovém mluvil před rokem, zdálo by se to jako science fiction, jenže pandemie koronaviru s trendy výrazně zahýbala. Tyčové aku vysavače jsou nyní v podstatě stejně velkou kategorií jako tradiční vysa- vače. Z toho tedy vyplývá, které kategorie vnímáme jako klíčové. Zásadní novinky jsme uvedli a ještě další uvedeme v kate- gorii robotů a tyčových aku modelů. Z mínil jste velmi dynamický vývoj v kategorii tyčových aku vysavačů. Společnost Dyson dokonce přestala před zhruba dvěma lety ty klasické síťo- vě napájené vyvíjet. Jak vnímáte situaci vy? Odzvonilo kabelům? Trend přechodu k akumulátorovým vysavačům je viditelný u nás, potažmo ve střední Evropě. Na Západě je situa- ce trochu jiná – samozřejmě tam roboty a „tyčáky“ také rostou, ale ne tak rych- le jako v Česku a jeho okolí. Řekl bych, že u mladší generace už kabelům oprav- du odzvonilo. Ta má doma robot, spustí ho z mobilu, manuálně vysaje tyčovým vysavačem nečistoty, když je zrovna vidí. Přístup k úklidu není tak plánovaný. Ostatně proto se také tolik daří napařova- čům. Místo vyhrazení si hodiny na žehle- ní člověk pustí napařovač, zbaví vybrané tričko pomačkání ráno před odchodem z domu, a to je vše. Klasické vysavače po- chopitelně z trhu zcela nezmizí, protože starší generace je bude nadále prefero- vat, a ještě minimálně 10 let tu budou. Trh se podle mě smrskne na 10 až 15 %. A stále je také potřeba brát v úvahu to, že ve větších domech s pár stovkami met- rů čtverečních ploch aku vysavač nestačí. Dokud nepřijdou nějaké zcela revoluční baterie, velká domácnost se bez vysavače napájeného ze sítě neobejde. U baterií se na chvíli zastavme. Dlouho byly Achillovou patou tyčových vysa- vačů. Dokážou současné modely aku vysavačů konkurovat těm klasickým? Ať už z hlediska výdrže, nebo síly sání? Akumulátory se příliš nezměnily. Ano, přešlo se už před pár lety z NiMH k Li-Ion a dosáhli jsme určitého rozum- ného kompromisu, co se týče výdrže a síly sání. Nejde ovšem ani tak o posun v ba- teriích, jako spíš v oblasti motorů, které jsou dnes digitální bezkartáčové. Rotor v nich neklade odpor, nedochází ke tření a motor dokáže zajistit velkou sací sílu, aniž by se baterie hned vybila. Naše nej- novější modely jsou již schopné konku- rovat běžnějším síťově napájeným mode- lům. Efektivitu sběru nečistot pomáhají Pandemie koronaviru mění produktový mix ve většině segmentů domácích spotřebičů. Výjimkou nejsou ani vysavače. O aktuální situaci, nástupu tyčových aku modelů a robotů, stejně jako o zrušených energetických štítcích s námi hovořil Martin Kasarda, produktový manažer Groupe SEB pro střední Evropu. Martin Kasarda: Robotické a tyčové aku vysavače válcují trh. Rowenta rapidně roste v obou kategoriích INTERVIEW • MARTIN KASARDA • ROWENTA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=