SELL: 07 / 2020
tak jsem se mýlil, secsakra mýlil. Když jsem v minulém vydání SELLu v lehké nadsázce komentoval zářijovou mediální masáž týkající se koronaviru, o které si nadále myslím, že je jedním z klíčových pro- blémů celé situace, protože ve svém důsledku už větší část národa otupuje a svým způsobem vysílá do náruče nákazy, nenapadlo mě, že situace dojde tak daleko, že (nejen) vám opět zavřou obchody. Jsem si vědom, že čísla nakažených hovoří jasně, ale to nic nemění na tom, že nás čekají opravdu krušné časy. A tím nemyslím samotný koronavirus. Pochopitelně budou nadále přicházet smutné zprávy, nepochybně zemře spousta lidí a nejspíš to nebude vůbec žádná legrace až do jara. Ekonomické důsledky ovšem ne- vypadají o moc lépe a v jejich případě se navíc bavíme o milionech lidí ve státě a situaci, z níž se budeme dostávat celé roky. Skutečně se děsím toho, co to způsobí hlavně v retailu, protože vánoční nákupy, které měly obchodní centra a další retail v podstatě tak trochu zachránit, jsou v ohrožení. A e-shopy spolu s dopravními službami budou vystaveny takovému tlaku, že jen horko těžko obstojí. Vzniká nám tu situace, která není z ekonomického hlediska pouhým zásekem jako na jaře, kde se ještě s nadějí hovořilo o obnově ve tvaru „V“. Ono „V“ je nyní snem, který se už koncem září definitivně rozplynul. Neupínal bych se k tomu, že jdou teď spotřební elektronika a domácí spotřebiče dobře na odbyt. Narušený koloběh peněz nás dříve či později dožene a jakýkoliv „lockdown“ vše jen dál zhoršuje… 24hodinové koronavirové zpravodajství v reportážním stylu, šíření dezinformací na sociálních sí- tích, jež v kritické situaci začínají působit jako velké břemeno demokratického systému, chaotická roz- hodnutí vlády, kdy se opatření někdy měnila i dvakrát během sedmi dnů, umocňují strach, nejistotu a paniku, které se ovšem u leckoho už netýkají nemoci covid-19 jako na jaře, ale mají existenciální rozměr kvůli ekonomickým dopadům krize. Nelze se pak divit tomu, že velká část národa na jarní opatrnost proti viru s přicházejícím podzimem zkrátka rezignovala. Jediným světýlkem, které stále ještě vidím, je to, že spotřebitelé nebudou utrácet teď před Vánoci a v dalších měsících za letenky, vouchery nebo zážitky. Výbava domácností, chat či chalup zůstává jed- nou z hlavních priorit. Trh s domácími spotřebiči by na tom nemusel být ani v příštím roce úplně zle. Nezbývá než doufat. Jisté je aktuálně pouze to, že není jisté vůbec nic. Pevné zdraví a mnoho sil do dalších týdnů přeje P.S. V minulém vydání jsem v závěru úvodníku hovořil o 12 000 úmrtích na chřipku při epidemii mezi lety 1995 a 1996. Informace se ukázala jako nepravdivá. Nešlo o žádný záměrný internetový hoax, na který bych naletěl. Data byla součástí odborné vysokoškolské práce, jejíž část věnovanou chřipce jsem podrob- ně pročetl, a objevila se i v dalších materiálech s původem na akademické půdě. Během října ovšem vyšlo najevo, že autor původního textu špatně interpretoval některé údaje a další lidé je převzali. Informace pak v kontextu současné pandemie ožila a působila s ohledem na svůj původ věrohodně. Situace ukazuje, že i velmi seriózní texty mohou obsahovat chyby. O to více je potřeba data ověřovat a v případě chyby svůj omyl uznat. VÁ Ž ENÍ Č TENÁ Ř I, Lubor Jarkovský šéfredaktor
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=