SELL: 07 / 2020

45 Sell • 7/2020 • 45 TÉMA • COVID A SPOTŘEBIČE Certifikovaní likvidátoři koronaviru Spousta firem nadále pracuje s různými již dříve získanými certifikáty, které zís- kaly v nezávislých laboratořích. Napros- tá většina těchto testů se ovšem zabý- vala bakteriemi, plísněmi nebo roztoči, nikoliv viry. Všimněte si proto, že mno- ho značek velmi striktně ve svém mar- ketingu viry, natož koronavirus nezmi- ňuje. Nemůže. Na druhou stranu se veze na oné „hygienické vlně“ a přiznejme si to, velká část koncových zákazníků mezi účinností proti virům a proti bak- teriím nerozlišuje. Je vlastně celkem jas- né, že když něco zabíjí 99,9 % bakterií, tak to velmi pravděpodobně bude hubit také viry. Oficiálně to ovšem tyto firmy uvést nemohou. Důvod, proč si v mi- nulosti tyto testy nenechaly udělat, je prostý – testování proti virům je drahé, takže do něho nechtěly investovat. Víme v redakci, že jedna nejmenovaná firma zaplatila za test účinnosti proti virům přes 2,3 milionu korun. To není malá investice a ne každá firma ji vyhodnotí jako smysluplnou. Obzvlášť když teď bude nezávislých testů přibývat a bude se jimi chlubit kdekdo. Některé firmy si ale již nechaly své produkty v účinnosti proti koronavi- ru otestovat. Největší pozornost nyní přitáhlo Beko se svou chystanou řadou Hygiene Shield, ale už v létě infor- movala třeba švýcarská Laurastar, že její žehlicí systém, parní generátory i nový napařovač IGGI ničí koronavirus s účinností 99,9 %. Ostatně tomuto tématu se firma znovu věnuje v tomto vydání na straně 35. Covid je v segmentu domácích spotřebičů větším a větším tématem a firem, kterou s ním budou v dalších měsících pracovat, bude spíše přibývat. Nespatřujeme na tom nic nemorálního či neetického. Výrobky mají nebo budou mít potvrzenou účinnost v nezávislých laboratořích. Půjde tedy o marketing podložený vědou, nikoliv nějaké prázd- né hry se slovy, jakých je marketing také plný. Parní pračky, parní čističe i systémové žehličky Pára pronikala do spotřebičů posledních deset let ve stále větší míře – prosadi- la se hlavně v pračkách a troubách. Ve druhých jmenovaných nemusí nutně sloužit pouze k vaření, ale i steriliza- ci dětského nádobí, hraček a dalších předmětů. Naproti tomu parní čis- tiče zůstávaly navzdory své účinnos- ti a svým jednoznačným přednostem v čele s hygienickým efektem bez pou- žití chemie tak trochu přehlížené a ne- doceněné. Díky koronaviru se nyní ko- nečně prosazují a zákazníci se o ně zcela zaslouženě zajímají. Zajímavá situace je u parních gene- rátorů, kde přestává být primární ob- lastí zájmu vyhlazování oblečení a jeho vzhled, nýbrž hygiena. Pokles pracích teplot na 20 °C a 30 °C, jehož jsme byli během předchozí dekády svědky, sice prodlužuje životnost textilu, uchovává jeho barvy a umožňuje prát světlé a ba- revné dohromady, jenže praní přežívají mikroorganismy, které se pak i množí v prostoru pračky. Pokud nemá spotře- bič parní funkce, hlásí se o slovo právě systémové žehličky s vysokým parním výkonem. Hygienickou péči pak posky- tují i některé napařovače, ale vysokou účinnost nabízí jen několik modelů, zejména Laurastar IGGI nebo Tefal IXEO, které jsou vybaveny bojlerem, a pára z nich vychází pod tlakem. Unikátní kombinace žehličky a napařovače v podobě inovativního zařízení Tefal IXEO je dalším produktem, který likviduje 99,9 % bakterií. Přímo na viry si Groupe SEB účinnost zatím ověřit nenechal.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=