SELL: 07 / 2020

50 50 • Sell • 7/2020 Na trhu se aktuálně nejvíce řeší vysoká poptávka (nejen) po domácích spotře- bičích kontrastující s bezprecedentní nedostupností zboží. Jak jste pocítili zpožděné dodávky v síti Expert? A čeho je největší nedostatek? Samozřejmě se nás situace týká také, a to hlavně v oblasti IT. Nedostatek notebooků je na trhu opravdu velkým problémem, kte- rý navíc trvá delší dobu. Hned v závěsu jsou pak velké domácí spotřebiče. Výpadky vý- roby v Polsku nebo Itálii jsou znát, ale zde se nám daří poptávku vykrýt. Pokud jedna firma něco nemá, zpravidla seženeme věc u někoho jiného a jsme zákazníkovi schopni nabídnout alternativu. Naproti tomu v IT zboží skutečně chybí a neprodáváme kvůli tomu tolik, kolik bychom mohli. A nepří- jemná situace nás brzy čeká u televizorů, kde došlo k citelnému zdražení LCD pa- nelů, konkrétně jde o desítky procent. Roli v tom sehrála pandemie, postupné uza- vírání výroby LCD ze strany Samsungu a změna priorit některých výrobců, kteří se zaměřují na lukrativnější byznys, než jsou dodávky panelů do levnějších televizorů. U „áčkových“ značek očekávám zdražení v lednu, ale sami ještě nevíme, jak přesně na situaci zareagují. Pro privátní značky je to každopádně problém. Na výkyvy v cenách jsme zvyklí, ale teď je to opravdu extrémní. Jak ovlivnily problémy s výrobou všude po světě včetně Číny dostupnost zboží vaší vlastní značky ECG? Zásadní problémy s dostupností zboží nemáme. Občas trvá déle sehnat loď pro kontejnery, protože není tolik plavidel k dispozici. Dochází většinou ke zpoždě- ní zboží o pár týdnů nebo měsíc. Celkově už funguje Čína bez problému. Ve druhém čtvrtletí se česká ekonomi- ka propadla o zhruba 11 %. Lidé šetří, ale na trhu s technickým spotřebním zbožím se to zatím vůbec neprojevilo. Naopak. Trh v MDA i SDA poměrně svižně roste. Čím si to vysvětlujete? A bude podle vás růst trvat dál? Důvodů je několik. Tím prvním je podle mě to, že lidé nemohli cestovat, nechodi- li tolik do restaurací, nepodnikali výlety, zkrátka trávili víc času doma, a tak měli větší rozpočet na vybavení svých domác- ností. Zajímavé je, že došlo dokonce k na- výšení průměrné ceny u mnoha kategorií, takže je evidentní, že lidé kupovali a kupují dražší výrobky. Současná situace není stan- dardní krizí. Před příchodem pandemie jsme nebyli v oné klasické spirále, kdy se zhoršuje nálada ve společnosti, lidé přestá- vají utrácet, přicházejí další špatné zprávy, nálada je negativnější a negativnější a lidé nadále škrtí útraty. Vše přišlo velmi rych- le, navíc v době, kdy na tom ekonomika a domácí spotřeba nebyly vůbec špatně. A to už se dostávám k druhému důvo- du růstu trhu, kterým je státní podpo- ra – velké části populace neklesly příjmy a nepřišlo zatím o práci tolik lidí. Útraty za výbavu domácností proto pokračují. Zde se samozřejmě nabízí otázka, co se stane, když vláda zruší podporu nebo ji omezí. Myslím, že v takovém případě už přejdeme k přirozené krizi. Nejsem ovšem pesimista, alespoň co se týče naší branže. Expert patří mezi tradiční řetězce s ka- mennými obchody a zaměřuje se hlavně na menší města. V letošním roce jsou vzhledem k situaci ale klíčové spíše on- line prodeje. Jak se vám daří v této ob- lasti? My jsme zahájili transformaci směrem k „omnichannel“ už jako Expert Interna- tional na mezinárodní úrovni před pří- chodem koronaviru. Dokonce byl zalo- žen nadnárodní tým, který tento proces koordinoval. V Česku prodáváme online už dlouho a jde pro nás o stabilní kanál. Co jsme museli řešit narychlo na jaře, bylo, abychom mohli prodejny nechat otevřené jako výdejny pro internetové objednávky. To bylo klíčové a naštěstí se to podařilo. Osobně považuji za po- zoruhodné, jak spousta odborníků a lidí z branže predikovala, že podíl interne- tového prodeje zůstane výrazně výše než před koronavirem, nicméně na jejich slova úplně nedošlo. Po otevření obcho- dů se značná část zákazníků vrátila zpět a čísla „online vs. retail“ se k sobě opět přiblížila. Mluvím teď za naše prodejny, které najdete převážně v menších měs- tech, kde jsou přece jen vzorce chování spotřebitelů trochu jiné než ve velkých městech. Online dlouhodobě rostl a poroste i nyní. Samotný růst jednotlivých hráčů záleží hlavně na jedné věci – investicích do internetové reklamy, například Google Ads. Kdybychom na této platformě nasta- vili „neomezený rozpočet“, raketově vy- rosteme a dosáhneme obrovského obratu. Otázka je, za jakou cenu… „Navzdory okolnostem“ – tak by se dal nazvat už od letních měsíců plánovaný rozhovor se šéfem společnosti Expert ČR, jehož realizaci nezhatil ani říjnový úder koronaviru. Peter Weiss se s námi sešel ve své kanceláři, abychom osobně hovořili a přemítali nad všemi palčivými tématy současnosti. Peter Weiss: Bojím se o inovace, stále více „áčkových“ značek nakupuje hotové výrobky v Číně INTERVIEW • PETER WEISS • EXPERT ČR

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=