SELL: 07 / 2020

51 Sell • 7/2020 • 51 Očekává se, že online prodeje dosáhnou před letošními Vánocemi rekordních hodnot, protože se větší množství lidí bude držet doma a nebudou chtít chodit do nákupních center. Je vůbec reálné, aby logistika a dopravní služby situaci zvládly? Nemá cenu chodit kolem horké kaše. Výzvu letošní Vánoce jednoznačně před- stavují. Určitou úlevu už několik let na- štěstí přináší Black Friday, díky kterému se samotnému předvánočnímu období z hlediska vytížení dopravních služeb ulevilo. My sami jsme naši logistiku a sklad posílili a jsme na situaci připra- veni. Současně jsme upravili náš home delivery system, tedy doručení zboží až k zákazníkovi domů. Dříve si jednotliví partneři sítě Expert řešili dopravu sami a používali vlastní auta. My jsme dali letos všechna auta do jednoho systému a ještě jsme posílili vozový park v naší centrále. Nejsme díky tomu tak závislí na třetích stranách. Jmenujeme se „Expert“, tak mu- síme nabídnout expertní servis, instala- ce, doručení až domů. Všechny zmíněné změny byly plánovány už před pandemií a věřím, že nám během letošního čtvrtého kvartálu výrazně pomohou. Dá se předpokládat, že současná situace změní do určité míry tvář retailu nejen v Česku, protože větší množství lidí bude pracovat i po skončení pandemie z domova. To se velmi pravděpodob- ně projeví na pohybu lidí ve městech, na jejich cestování a samozřejmě i fre- kvenci návštěv obchodů. Co z toho plyne pro retail? Jak budete reagovat? Změna, která by probíhala dalších „x“ let, se odehrává běhemměsíců… Řekl bych, že se tato situace nejvíc týká Prahy a velkých nákupních center. Jelikož máme obchody v menších městech, často samostatně přístupné přímo z ulice, neza- znamenali jsme sníženou frekvenci zákaz- níků. Měříme ji denně a při srovnání dat z období před koronavirem a nyní nevy- kazují čísla žádnou významnou odchylku. Naše prodejny fungují jako výdejní místo pro online objednávky. V okresních měs- tech funguje osobní vyzvednutí nadále. V Praze je tomu jinak – lidé chtějí vše hned a co nejpohodlněji, takže si stále častěji nechávají zboží doručovat domů. V menších městech je mix „online a of- fline“ nákupů vyrovnanější. Abych byl konkrétní – 75 % online objednávek vydáváme osobně a pouze 25 % je do- ručeno domů. Proto se o naše obcho- dy nebojím. Problém vyvstává hlav- ně pro elektrořetězce, prodejny oděvů nebo kosmetiky, které se nacházejí ve velkých nákupních centrech. Ostatně i my sami jsme si všimli většího poklesu prodejů právě v obchodech, které nejsou přístupné přímo, ale jsou součástí nákup- ního střediska. Co dalšího čekáte od překotných změn ve vztahu výrobce – prodejce – zákazník? Celý řetězec se bude zlepšovat a mu- síme na něm všichni pracovat. Zákaz- ník chce především jednoduché, jasné a bezpečné řešení. Pokud je systém příliš sofistikovaný, až komplikovaný, zákaz- ník ho nemusí pochopit, ani nechce. On zkrátka jen žádá, aby především věděl, co dostane za služby a v jaké kvalitě. Pak je ochoten za ně i zaplatit. Očekávám také pokračování konsolidace. Už řadu let vnímám značný nedostatek inovací. Do- konce „áčkové“ značky jen vybírají mnoho výrobků v Číně, nakupují je a dovážejí do Evropy. Teď mluvím zejména o malých domácích spotřebičích. Když si dáme ve- dle sebe některé výrobky ECG, Sencor a Philips, nevidím často příliš velký roz- díl. Je otázka, zda v segmentu SDA doká- že Groupe SEB přinášet dostatek inovací, aby nebyla většina výrobků jen kopií těch ostatních. Máte v plánu otevírat nějaké nové prodejny? Nebo přehodnocujete plány tohoto typu na základě vývoje během letošního roku? V místech, kde je potenciál a dává to smy- sl, prodejnu rádi otevřeme. Nové lokace ale samozřejmě realizujeme s výrazně menší prodejní plochou než dřív, kdy to bylo 850 m². Teď je to spíš 600 m² a někde 450 m². Příliš nechápu, že některé firmy budují obchody ve městech do 10 tisíc obyvatel. To dle mého názoru nefungu- je nejen u nás, ale v žádné zemi, kterou znám. Dlouhodobě jsou na trhu velkým té- matem privátní značky. Všechny vel- koobchody je mají a leckdy se zdá, že to s jejich prezentací ve svých vlastních pro- dejnách až přehánějí. Jak to vidíte vy? V síti Expert představuje naše vlastní značka ECG 5 % až 20 % obratu a ne- máme zájem číslo navyšovat. Chceme být nadále značkovým prodejcem elektra a nabízet zákazníkům pestrou paletu pro- duktů. Vytěsňovat různé nezávislé značky naší privátní značkou není součástí naší strategie. Před časem se na trhu hovořilo o ur- čitém lokálním propojení sítí Expert a Electro World. Dojde k nějakým změ- nám? Na mezinárodní úrovni je přece jen společnost Nay součástí aliance Ex- pert International už od roku 2017. Když jsme před lety prodali naše sloven- ské prodejny, šlo o naši iniciativu, aby- chom přesvědčili síť Nay ke vstupu do Expert International. Chtěli jsme získat silného hráče v regionu. Nay se proto do- hodl s centrálou Expert a vstoupil do naší aliance. Lokálně jsme museli pochopitel- ně řešit otázku Electro Worldu (EW) – nemohli jsme říct, že chceme jako člena Nay, a nikoliv EW. Od té doby je proto EW partner českého Expertu a uzavřel s námi licenční smlouvu. Oni mají pří- stup k výhodám vyplývajícím z členství v Expert International, ale na českému trhu zůstáváme konkurenty. Popravdě si ovšem moc nekonkurujeme, protože EW cílí na větší města, zatímco my na ta menší. Spíš se doplňujeme. Máme ně- jaké společné projekty, ECG se prodává v obchodech Nay na Slovensku a postupně proniká také do EW v Česku. Fúze obou firem není každopádně na pořadu dne. INTERVIEW • PETER WEISS • EXPERT ČR

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=