SELL: 07 / 2020
58 • Sell • 7/2020 TÉMA • NOVÉ ENERGETICKÉ ŠTÍTKY 58 Za projektem Label 2020 stojí Rakouská energetická agentura spolu s konsorciem partnerů ze 16 evropských států. V každé z nich má inciativa partnerskou orga- nizaci, většinou zaměřenou na úspory energií. V Česku je to celkem nepře- kvapivě SEVEn, The Energy Efficiency Center, z.ú. Projekt je navíc organizován v rámci partnerství Státní energetickou in- spekcí ČR, pod záštitou Ministerstva prů- myslu a obchodu a aktivity jsou koordino- vané s asociacemi APPLIA ČR (Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů) a ASE (Asociace spotřební elektroniky). Plné sklady nejsou, problém s doprodáním starých modelů nebude Na jaře se řešilo, co bude se spotřebiči, které mají jen starý štítek a nelze k nim Projekt Label 2020 chce pomoci s přechodem na nové energetické štítky. Zapojeno je 16 zemí včetně Česka Přestože musí výrobci i prodejci aktuálně hasit mnohem akutnější problémy spojené s koronavirem, všichni se během letoška intenzivně připravovali na příchod nových energetických štítků. Už od začátku listopadu budou přibaleny k výrobkům a příští rok v březnu se na ně definitivně přejde. Spotřebitelé budou lamentovat a budou nepochybně zmatení, protože nejúspornější spotřebič už nebude mít třídu A+++, ale pouze A. Iniciativa Label 2020 si klade za cíl nástup nových štítků trhu usnadnit. Vznikla už loni, ale do popředí zájmu se dostává nyní, kdy nová verze štítků reálně míří na trh. Juraj Krivošík: Vítáme jakoukoliv spolupráci s výrobci a prodejci, která pomůže s osvětou Ředitel střediska SEVEn nám poskytl krátký rozhovor, kde vysvětlil konkrét- ní kroky, které iniciativa Label 2020 dělá, aby byl přechod na nové energe- tické štítky co nejhladší. Co konkrétně děláte pro pro- dejce? Pro prodejce a výrobce připravu- jeme a již i organizujeme několik informačních seminářů a webi- nářů, kde tyto změny diskutu- jeme. K dispozici je náš souhrn změn v rámci štítkování a při- pravujeme informační letáky pro prodavače na prodejnách. Ne- chybí samozřejmě ani e-learn ingový materiál pro prodejce s podrobnostmi o přechodu na nové štítky, informační spot pro využití na prodejnách a sociál- ních sítích. Nabízíme i tvorbu společných materiálů, které pak mohou elektronicky nebo v tiš- těné podobě distribuovat svým zákazníkům. Jedním z takových materiálů je již nyní leták o dvo- jím štítkování, ke kterému bude docházet v rámci distribuce pro- duktů koncovým zákazníkům od letošního podzimu až do února 2021. Ze strany výrobců a prodejců elektrospo- třebičů rozhodně přivítáme možnosti spolupráce, tj. tvorbu a využití materiá- lů, které by bylo možné dále distribuovat v rámci prodejní sítě. A jakým způsobem budete informace směřovat ke spotřebitelům přímo vy? Pro koncové zákazníky připravujeme mimo jiné televizní vzdělávací spot ve zkratce vysvětlující, co a kdy se na štítku mění, sérii samostatných informač- ních materiálů o štítkování včetně materiálů zaměřených na konkrétní pro- duktové skupiny. Dále pak informační články a výstupy pro média, jakož i mo- bilní aplikaci využívající data z databáze EPREL. Spolupracujeme s několika dalšími organizacemi, se kterými připravujeme společnou distribuci materiálů určených jednotlivým skupinám koncových spotřebitelů, ale třeba i v oblasti hromadného nakupování. Všechny informace o novém energetickém štítková- ní najdou vaši čtenáři na www.label2020.cz už dodat nový. Panovala obava, že lidé přestanou nakupovat a zboží zůstane ve skladech. Tento problém se záhy rych- le rozplynul, protože hodnota prodejů zůstává už od jarních měsíců kontinuál- ně v černých číslech a výrobci řeší zcela opačný problém – nedostatek zboží. Sta- ré výrobky pouze s původním štítkem se mohou prodávat až do 30. 11. 2021. Po tomto datu již nikoliv. Termín je to po- měrně velkorysý a naprostá většina pro- duktů nepochybně z obchodů zmizí. Podrobně se novým energetickým štít- kům budeme věnovat v příštím vydání SELLu.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=