SELL: 08 / 2020

ROVATCÍM 12 12 • Sell • 8/2020 Česká kávová revoluce, kdy se národ milovníků nezdravého „turka“ rozhodl ve velkém přejít ke kvalitnějším způso- bům přípravy lahodného černého moku, pokračuje. Nezastavila ji ani probíha- jící pandemie. Spíše naopak. Prodejci domácích kávovarů mají hotové žně, protože si spousta lidí nyní pracují- cích z domova uvědomila, že „kávový benefit“ v kanceláři má něco do sebe, a nechtějí se ho vzdát ani v nových pracovních podmínkách. Samozřejmě v růstu trhu hraje roli i to, že byly na jaře a v průběhu podzimu uzavřené vnitřní prostory kaváren a restaurací. A v ne- poslední řadě méně pestrá paleta mož- ností, za co utrácet, když většina z nás téměř necestuje, nemůže za kulturou a tak dále. To se projevilo na trhu s do- mácími spotřebiči celkově, ale kávovary těží ze situace více než většina dalších produktových skupin. Nejsilnější prodeje – automaty do 15 tisíc Naše redakce má z několika zdrojů na trhu potvrzeno, že aktuálně dochází k nejdynamičtějšímu vývoji trhu v seg- mentu automatů v cenové kategorii 10 až 15 tisíc, kde v září dosáhl trh v meziroč- ním srovnání růstu o více než 50 % v hod- notě prodejů. Celkově ve všech cenových kategoriích je navíc trh už několik mě- síců ve dvouciferném růstu, a to včetně letních měsíců, které bývají standardně pro kávovary nejslabším obdobím. Firmy pohybující se ve vyšších ceno- vých segmentech nás ale informovaly, že tam naopak zaznamenaly určitý po- kles poptávky. A nemáme na mysli pou- ze stroje za 30 nebo 40 tisíc, nýbrž i ty s pořizovací cenou od 20 tisíc výše. Může to být známka, že začínají spo- třebitelé odkládat větší investice do do- mácí výbavy? Spíše ne. Dražší domácí kávovary s většími možnostmi nastave- ní, personalizací, výdejem dvou mléč- ných káv najednou či kontrolou stroje na dálku přes aplikaci totiž často pořizují firmy, které podobné nákupy od března nerealizují, když nemají zaměstnance v kancelářích nebo protože je postihla pandemie ekonomicky. V názoru, že po- kles prodejů dražších kávovarů není obec- ně platným celotržním trendem, nás pod- pořil i Štěpán Zich, produktový manažer ze společnosti Samsung. V polovině Touha dopřát si šálek dobré kávy i při práci z domova vedla v posledních měsících k výraznému zvýšení prodejů cenově dostupnějších automatických kávovarů. Růst trhu kávovarů je enormní. Dražší modely se ale prodávají hůře Pandemie koronaviru má už od jarních měsíců velký vliv na trh s kávovary, především těmi automatickými. Přesun zaměstnanců na „home office“, menší pohyb lidí ve městech i uzavření gastronomických provozů po nemalou část roku přivedly spoustu lidí ke koupi automatického kávovaru. Nejlépe se prodávají cenově dostupnější modely, zatímco ty dražší zaznamenaly pokles, hlásí výrobci a prodejci.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=