SELL: 08 / 2020
39 Sell • 8/2020 • 39 SITUACE NA TRHU na tom 37× lépe než Ukrajinci. Zajíma- vé také je, že v první desítce se nově ob- jevuje Irsko s kupní silou na obyvatele 21 030 eur – z desáté příčky odsunuli Irové dosavadní Finy. Co se týče České republiky, kup- ní síla na obyvatele ve výši 9 179 eur představuje 66 % evropského průměru a udržuje nás na pětadvacátém místě ze 42 zemí, jimž se studie GfK věnuje. Hlavní město zůstává v rámci Česka na první pozici, přičemž zde dosahuje kup- ní síla na obyvatele hodnoty 11 961 eur – není to málo, ale je to stále 14 % pod evropským průměrem. Nadprůměrnou kupní sílu vykazují i Praha-západ, Pra- ha-východ a Brno. Nejhůře je na tom oblast Jeseníků, kde představuje hod- nota kupní síly 83 % republikového průměru a 55 % evropského průměru. GfK také představilo novinku v po- době takzvaného Corona Impact inde- xu, tedy indexu srovnávajícího dopady koronaviru na jednotlivé země. Nejmé- ně se situace podepsala na kupní síle v Lichtenštejnsku. Naproti tomu silně dopadla na kupní sílu ve Švýcarsku, na Islandu a v Norsku. Především poslední dvě jmenované země byly pandemií zasa- ženy silně. Nejhůře je na tom potom dle GfK Turecko, kde je Corona Impact in- dex na 2,8násobku evropského průměru. Technické spotřební zboží je vůči omezením poměrně imunní Přestože byly poslední měsíce pro trh domácích spotřebičů velmi složité a vý- robci se museli a nadále musejí potýkat s omezeními ve výrobních závodech, narušenou logistikou, nedostatkem komponent a spoustou dalších problé- mů, udrží si podle analytiků GfK trh s tímto zbožím i na konci roku vysokou hodnotu. Firma ve své analýze uvádí, že zůstane hodnota globálního trhu s technickým spotřebním zbožím mi- nimálně na úrovni loňského roku. V příštím roce pak dojde k dalšímu zlepšení díky pokračující poptávce po digitálních řešeních umožňujících lidem pracovat na dálku. GfK přesto upozorňuje, že není vše tak růžové, jak se na první pohled může zdát, jak vy- světlíme v následující části textu. Nákupy táhne „potřeba“, nikoliv „přání“ GfK hovoří o určitém narušení trhu technického spotřebního zboží, které bylo znatelné už v době před přícho- dem covidu. Celkově sice trh pokra- čoval v růstu, jenže pod povrchem již probublávaly rozličné problémy. Například sektor smartphonů klesl na konci loňského roku v globálu o 6 %, přičemž telekomunikace představu- jí 40 % celkového obratu technického spotřebního zboží. Letošní bezprece- dentní volatilita podle GfK současně znamenala, že segment IT a kance- lářského vybavení stanul na opačném konci spektra s růstem +15 %. Spotře- bitelé kvůli karanténním opatřením a práci z domova významně přehod- notili své nákupní záměry, které za- čaly být podle GfK motivovány spíše „potřebami“ než „přáními“. Globální trh malých spotřebičů přes počáteční pokles přešel na konci jara do růstu a posléze dosáhl až +9 %. Spotřební elektronika a velké spotřebiče v celo- světovém měřítku také vyrovnaly ztráty v meziročním srovnání. V závěru roku do hodnoty trhu vý- znamně promluví také uvedení nové generace herních konzolí PlayStation 5 a Xbox Series X, u nichž už předpro- dej překonal očekávání, a jak Sony, tak Microsoft nestíhají obrovskou pan- demií podpořenou poptávku uspokojit. Zákazníci ve vyspělých zemích do výbavy investují… v rozvojových ekonomikách naopak šetří Mezi další zajímavosti patří výraz- né rozdíly v poptávce po elektroni- ce mezi jednotlivými oblastmi světa. Obyvatelé Evropy a Severní Ameriky do svých domácností investují a sna- ží se je vylepšit, aby neobvykle dlou- há doba trávená doma byla příjem- nější. Například v Evropě a v zemích Společenství nezávislých států se předpokládá celkový růst trhu za rok 2020 o 5 %, u rozvojových asij- ských ekonomik dojde pravděpodobně k poklesu o 6 %. Vše, co usnadňuje život doma, zaznamenává růst Když se podíváme na konkrétní pro- duktové skupiny, informuje GfK například o zdvojnásobení prodejů kuchyňských robotů mezi květnem a červencem 2020 při srovnání se stej- ným obdobím předchozího roku. Trh myček rostl o 16 % a čističek vzduchu o 20 %. A zájem o hygienická řešení, o kterých jsme psali zejména v minu- lém vydání, žene vzhůru poptávku po produktech s funkcí páry. Například parní pračky se prodávaly ve zmíně- ném období lépe o 32 %. Všechna čísla se týkají globálního trhu. GfK navíc předpokládá, že mnoho trendů vydrží ještě v dalších měsících a spotřebite- lé budou v nákupech domácí techniky kvůli pandemii pokračovat. Jak na tom byl český trh domácích spotřebičů v říjnu? Z české pobočky společnosti GfK jsme byli informováni o pokračování růstu sektoru malých domácích spotřebičů prakticky stejným tempem jako v září. Jen pro připomenutí, v září rostlo SDA v meziročním srovnání v hodnotě o 26 %. Pokud jde o velké spotřebiče, zde zvolnilo tempo růstu v meziročním srovnání na +9 %. V září vykázalo MDA růst 15 %. Je evidentní, že se na říjno - vých prodejích již významně podepsalo uzavření prodejen v druhé půlce mě - síce. Tradiční kanály byly v obou kategoriích v říjnu podle GfK již v červených číslech, ale celkového růstu bylo dosaženo díky online prodejům.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=