SELL: 09 / 2020

8 8 • Sell • 9/2020 Už v loňském roce se v regionu střední Evropy objevily informace o změnách v přístupu společnosti LIEBHERR k tomu, jak chce do budoucna řešit ob- chodní stránku. Kolegové z maďarské- ho SELLu nás informovali o tom, že na tamním trhu již nebude LIEBHERR za- stoupen distributorem. Stejný scénář nastal během letoška u nás, kdy byla tato změna definitivně potvrzena dopisem obchodním partnerům, který má redakce k dispozici. Nejde ovšem o změny pouze v našem regionu, ale LIEBHERR změnil svou obchodní strategii globálně už před tře- mi lety. Firma se původně věnovala čistě výrobě, a dokonce i v domácím Německu měla čtyři distributory, kteří zajišťovali obchod a dodávky prodejcům. Na domácí půdě provedl LIEBHERR změny nejdří- ve a vytvořil vlastní obchodní tým. Po- stupně pak pokračoval v dalších zemích, například v Rakousku, Polsku, Rumun- sku a již zmíněném Maďarsku, až přišlo na řadu také Česko a Slovensko. Od 1. ledna 2021 se proto distribuce značky LIEBHERR vyčleňuje z port- folia McTree, přičemž německá firma bude řízena v rámci regionu střední a východní Evropy z Vídně. Pod ni spa- dají pochopitelně i Rakousko, Maďarsko a některé další země. Podle dostupných informací nebude zakládat lokální čes- kou nebo slovenskou pobočku. Obchod- ní tým pro Česko a Slovensko bude mít samozřejmě lokální. Zde šli Němci za jistotou ve snaze dosáhnout maximál- ní kontinuity obchodu a dohodli se se šesti dosavadními zaměstnanci McTree, kteří prošli standardním výběrovým řízením, jehož se neúčastnili pouze zaměstnanci McTree. Některé zdroje SELLu, s ohledem na dlouholeté vzta- hy obou firem, vnímají „přestup“ tolika zaměstnanců jako poměrně překvapi- vý, až nestandardní. Jiní ho považují za zcela běžný a racionální. Nový country sales manažer LIEBHERR pro Česko a Slovensko Branislav Nemčko se k věci vyjádřil následovně: „Existovala dohoda mezi McTree a společností LIEBHERR o ‚nepřetahování‘ zaměstnanců, ale zá- roveň nebyli tito zaměstnanci vyloučeni z účasti na pohovorech z důvodu předešlého zaměstnání v McTree. Ke stejnému postu- pu došlo i v Polsku nebo Maďarsku, kde jsou součástí týmů také bývalí zaměstnanci distribučních firem.“ Co znamená tato změna pro McTree? Není žádným tajemstvím, že pro středo- českou firmu se sídlem v Lázních Toušeň měla značka LIEBHERR významnou roli. Potvrzují to i slova Josefa Bláhy, generálního ředitele McTree, který nám k situaci poskytl vyjádření: „LIEBHERR byl pro McTree celé roky poměrně velkou jis- totou. Možná až příliš velkou, protože ostat- ní značky, jako LORD, Nivona, Falmec nebo Schulthess, nedostávaly tolik prostoru pro svůj rozvoj, kolik by si svým významem a potenciálem zasloužily. My se jim nyní o to více budeme věnovat, protože v nich vidíme velký potenciál. A nabídku doplníme o další značky a sortiment z oblasti domácí i profesi- onální techniky. Pokud jde o značku LORD, ta je nám ze všech značek v portfoliu společnosti McTree jistě nejblíže, a to nejen z pohledu vlastnického vztahu, a tak se je- jímu rozvoji budeme intenzivně věnovat. Jen za poslední rok se šíře sortimentu co do počtu nabízených modelů zněkolikanásobila a v expanzi nejen sortimentním, ale i teri- toriálním budeme i nadále pokračovat.“ I tak však spolupráce společnosti McTree se značkou LIEBHERR od příštího roku zdaleka nekončí. Jedním z důkazů je i status výhradního servisního partnera pro český a slovenský trh, stejně tak status výhradního distributora náhradních dílů a též i prodejce samotných spotřebičů. Lubor Jarkovský LIEBHERR mění v Česku distribuční model a postavil vlastní tým. Distribuce značky bude vyčleněna z portfolia McTree Na přelomu října a listopadu informovala německá společnost LIEBHERR prodejce o změnách, které nastanou k 1. lednu 2021. Po téměř třiceti letech, kdy byla výhradním dovozcem chladicí a mrazicí techniky této značky spo - lečnost McTree, si bude LIEBHERR zajišťovat distribuci sám. A to prostřednictvím lokálního týmu, který se skládá převážně z původních zaměstnanců McTree.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=