SELL: 09 / 2020

16 16 • Sell • 9/2020 vozci stále dost času se s povinnostmi vypořádat. Máme z trhu potvrzeno, že některé firmy budou mít jako součást návodu seznam náhradních dílů, které bude možné použít k opravě, kde je lze objednávat a jak takovou opravu provést. To, zda to člověk dokáže, nebo využije služeb odborného či autorizovaného ser- visu, je pouze na něm. Jelikož dnešní spotřebiče obsahují spoustu elektroniky a počítačových čipů, musíme se ptát, jestli nehrozí zvýšení po- čtu neodborných oprav. Zákon EU říká, že zástupci odborných opraven budou moci o technickou dokumentaci výrobce nebo dovozce žádat pouze v případě, že prokážou technickou způsobilost k dané činnosti, splňují platné předpisy týkající se opraven elektrických zařízení v dané zemi a mají sjednáno pojištění odpověd- nosti vyplývající z jejich činnosti. Milo- slav Klatovec, majitel BMK servisu, se ovšem ptá: „Kdo a jak bude zjišťovat, kdo je a kdo není odborná opravna? Budou probí- hat audity? Budou dána nějaká pravidla na vybavení, sklad a příjem oprav? Naše spo- lečnost je tímto způsobem kontrolována již několik let podle předpisů výrobce.“ Pravdou je, že česká legislativa pojem „odborná opravna“ v podstatě nezná. Od- bornost dokládá daný technik při žádos- ti o živnostenské oprávnění potvrzením o svém vzdělání, což znamená, že je od- bornost vlastně potvrzena pouze v teo- retické rovině. Technik nebo servis už nemusí prokázat, jakým vybavením dis- ponuje. Jinými slovy, jako odborný servis se může prokázat samostatný technik s garáží a kutilskou dílnou stejně jako plně vybavený profesionální servis s antistati- kou, pravidelně kalibrovanými měřicími přístroji a dalšími zařízeními. Evrop- ská legislativa dává smysl a hovoří jasně. Její aplikace na národní úrovni se ovšem ukazuje jako složitější. Klatovec tak svou reakci na novinky uzavírá slovy: „Svět opraváren je v Česku jedna velká džungle. Opravovat může v podstatě kdokoliv, kdo na to má papír.“ Servis si zaslouží pozornost Opravny elektroniky a spotřebičů jsou na trhu velkým a poměrně třeskutým téma- tem už mnoho let. V devadesátých letech zde vznikla spousta rodinných firem, kte- ré se začaly servisu věnovat, a tyto firmy fungují dodnes. Častý nezájem mladší generace o tuto činnost, a to nejen v rám- ci těchto rodin, ale obecně, představuje poměrně velký problém do budoucna. Takovým symbolem odcházení generace zakladatelů servisů je nedávné úmrtí jed- noho z majitelů Perfekt Servisu Lubomíra Solčianského. Šlo o skutečného „srdcaře“, který tímto oborem žil a v branži se těšil velké úctě. Bolesti servisů ovšem vnímají i mladší ročníky. Při přípravě článku nás Tomáš Kopp ze společnosti AP Servis upozornil na průzkum, který provádělo v roce 2019 Sdružení českých spotřebitelů. Zjištěno bylo, že téměř polovina Čechů nedůvě- řuje opravám spotřebičů a pozáručních oprav nevyužívá. Důvodem je často pří- liš vysoká cena opravy nebo problém s nedostupností náhradních dílů. Kopp vidí důvody neuspokojivého stavu také v přístupu výrobců a dodává: „Výrobci de- legovali převážnou část této agendy na své servisní sítě. Podílejí se tak minimálně na reálné správě či kultivaci servisního pro- středí. Cena stanovená reálným trhem je u pozáručních oprav asi o 30 až 40 % vyšší než v rámci záručních paušálů. V záruč- ní opravě nemá servis ani zisk na náhrad- ních dílech a nezbývá než tlačit na výrobce a pojišťovny, aby zvýšili záruční tarify. Nechceme přece, aby se servisní technici vě- novali jen pozáručnímu byznysu a pro ten záruční nebyly dostatečné kapacity.“ Pan Kopp má v mnohém pravdu, ale my si dovolíme podotknout, že někte- ré firmy z branže už před pár lety začaly otáčet kormidlem, vědomy si toho, že sni- žováním financí do servisního prostředí si řežou větev samy pod sebou. Popro- dejní servis se naopak stává pro mno- hé z nich velkým tématem a nástrojem v rámci konkurenčního boje. Idea to není příliš složitá – u spokojeného zákazníka je pravděpodobnost opětovného nákupu spotřebičů stejné značky rozhodně vyšší než u někoho, kdo zahltí internetová fóra rozhořčenými příspěvky o zpackané opra- vě nebo příliš dlouho trvajícím vyřízení opravy. Nejdále je v této věci firma Miele, která má svůj vlastní servis na vysoce nad- standardní úrovni. A víme o dalších, kteří prémiový servis chystají. Nedávno o něm hovořil například v rozhovoru pro náš časopis také Jan Šach, generální ředitel Candy Hoover ČR. Zmíněný AP Servis přišel v posled- ních letech s některými novinkami, jimiž se snaží posunout svět servisů o něco ku- předu a vymanit ho z určité stagnace. Na- příklad začal prodávat náhradní díly pro spotřebiče Whirlpool a Indesit online, čímž bojuje s problémem neautorizova- ných servisů, které nabízejí levnou práci, ale předražují náhradní díly. Došlo také k transformaci čistě B2B činnosti na B2C – koncový zákazník má možnost si porov- nat cenu náhradních dílů. AP Servis si tuto svou aktivitu pochvaluje – podle vy- jádření firmy jde o úspěšný projekt, který se vyplatil všem stranám – zákazníkovi, výrobci i samotnému provozovateli. Dal- ším příspěvkem této společnosti k moder- nizaci a zlepšení péče o spotřebiče jsou videonávody malých oprav, které si může provést uživatel doma sám. AP Servis je sdílí na YouTube. AP Servis také naši redakci infor- moval, že by rád prodával náhradní díly nejen pro výrobky z dílny Whirlpool, ale všech značek a aktivně hledá partnera pro tuto činnost – cílem je vytvořit systém pro prodej a zásobování techniků náhradními díly pro většinu produkce na trhu. Firma si myslí, že k něčemu podobnému trh už stejně směruje, protože i v oblasti servisů probíhá konsolidace. TÉMA ČÍSLA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=