SELL: 09 / 2020

17 Sell • 9/2020 • 17 Nedostatek techniků představuje velký problém. APPLiA CZ se snaží věc řešit Sdružení APPLiA CZ, tvořené předními výrobci domácích spotřebičů, se začalo v roce 2019 budoucnosti servisů a opravá- ren věnovat. Zahájilo spolupráci se čtyřmi středními odbornými školami v Praze, Plzni, Ostravě a Chomutově. V létě 2020 již došlo k vybavení těchto škol, a hlavně k prvnímu důkladnému proškolení pe- dagogů a mistrů odborného výcviku. Pořádný rozjezd projektu letos sice zbrzdi- la pandemie koronaviru, ale Radek Haca- perka, generální ředitel APPLiA CZ, nás zkraje prosince ujistil, že plán vychovat nové servisní techniky pokračuje a pokra- čovat bude. „Máme realistická očekávání. V každé škole je v každém ročníku 15 až 20 žáků. Když se ze dvou až tří na konci ka- ždého ročníku stanou opraváři domácích spotřebičů, budeme spokojeni. Výrobci si uvědomují, že aktuální stav tohoto sektoru je špatný a že se mu nikdo příliš nevěnoval. To je také důvod, proč se s tím rozhodla APPLiA CZ něco dělat,“ sdělil SELLu Hacaperka a pokračoval: „Dohodli jsme se školami, že se oboru budou věnovat žáci od druhého roč- níku, protože první ročník je spíše věnován základům elektrotechniky. Ve druhém bude probíhat praktická výuka se spotřebiči, které do projektu vložili naši členové, kteří se pro- jektu účastní, a ve třetím ročníku by měli jít vybraní žáci na praxi do odborných servisů v daných regionech. Věřím, že projekt bude úspěšný a přispěje k zajištění budoucnos- ti servisních služeb u nás. Co nám ještě k úplné spokojenosti chybí, je odpovídající odborná učebnice. Ale i na tomto se nyní pracuje a věříme, že ji budeme mít do příš- tího školního roku.“ Jeho slova doplňuje Miloslav Klato- vec: „BMK servis je do tohoto projektu také zapojen. Naši technici se podíleli na školení mistrů odborného výcviku jed- notlivých škol, a to v segmentu SDA. Byl bych rád, kdyby toto naše společné sna- žení přineslo úspěšné výsledky a mohli jsme si říct, že jsme pro tento obor udě- lali maximum. V tomto ohledu jsem ze zkušenosti spíše pesimista, ale rád bych se mýlil. A proč jsem pesimista? Nejde jen o to, že mladí nejeví zájem o obor ‚elek- tro‘. Velký problém představuje fakt, že ten, kdo servisuje, nechce dělat záruč- ní opravy, které znamenají méně peněz a neustálé dohady se spotřebiteli i pro- dejci. Nakonec se zamítnutá reklamace obrátí proti samotnému servisu, proto- že obchodní zástupce rozhodne o uznání reklamace…“ Nové nástroje chtějí přispět ke zlepšení servisní sítě V oboru servisů elektroniky a spotřebi- čů dochází v posledních letech také ke vzniku nových platforem, které se snaží tradičním firmám konkurovat a vytvá- řet pro spotřebitele určitou alternativu. Už několik let funguje takzvaná Opravár- na Jana Charváta, která umožňuje jednot- livým servisům i samostatným opravářům zaregistrovat se a v rámci tohoto systému přijímat objednávky a realizovat pozáruč- ní opravy. Určitý problém ale spatřujeme v tom, že tato platforma, Opravárna, ne- nese za opravy provedené partnerskou tře- tí stranou žádnou odpovědnost. Logicky tak hrozí, že v případě neodborné opravy nepojištěným technikem může nastat po- měrně velký malér. A to nejen finanční, ale hlavně zdraví a život ohrožující. Navíc Opravárna ani žádný jiný subjekt nega- rantují odbornou způsobilost opravářů… Miloslav Klatovec při zmínce o Opra- várně nejde pro ostřejší slova daleko: „O projektu tohoto pána jsem se doslechl z živého vysílání Radiožurnálu, kde byl jako host Lucie Výborné, a mohu říct, že jeho rétorika a jeho představa o opravách jsou na míle vzdálené odborným servi- sům. Jeho čas se zastavil v devadesátých letech. Včetně účtování za práci.“ Podobnou platformu se snaží roz- běhnout i Tomáš Kopp z AP Servisu – ostatně samotný AP Servis ji už používá. Na rozdíl od Opravárny je jeho cílem vy- tvořit skutečnou partnerskou servisní síť s velkým zázemím, které do začátku před- stavuje AP Servis jako takový. Idea pro- jektu je vlastně taková, aby v Česku vznikl celorepublikový servis zajišťující služby opravdu na celém území státu. Tomáš Kopp popisuje TechnikBox takto: „V prv- ní fázi chceme podporovat lokálnost, tedy registrovat a přinést ucelenou databázi techniků a jejich hodnocení, aby vznikla online platforma, kde mohou tito techni- ci najít práci, a byli motivovaní náš ná- stroj používat. TechnikBox je připravený i na zprostředkování záručních oprav, což jsou v podstatě i ty od pojišťoven. Každý technik bude autorizovaný a budeme vy- žadovat předložení profesního osvědčení a naši seniorní technici budou posuzo- vat jejich odbornost. Chceme také využít zázemí v AP Servisu pro rekvalifikace a školení.“ Kopp přiznává, že ručit za opravy zatím ani jeho platforma nemůže, i když si je této problematiky vědom. „Nebudu lhát, jde o zásadní investici už v rámci pojetí finančních služeb třetích stran. Máme garanci oprav v plánu, ale spíše v budoucnu, protože je to skutečně finanč- ně náročná záležitost. Nejprve potřebuje- me zajistit celorepublikové pokrytí a za- pojení techniků, abychom neměli na stole pouze fiktivní služby, kdy budeme lidem posílat peníze zpět a říkat jim, že nás to mrzí, ale servisního technika jsme pro ně nenašli.“ TechnikBox nás v redakci zaujal, pro- tože umožňuje jednoduchou a přehlednou správu zakázek. Aktuálně se spouští další části systému, jako je online tržiště oprav – technik bude mít nově možnost přímo v aplikaci sbírat zakázky. V roce 2021 mají přibýt ještě další inovace – GPS tracking, reportování a vytváření chytrých zásob s cílem zvýšit efektivitu a zapojit více skladů. Nemělo by být pak nutné objed- návat náhradní díl třeba v Itálii u výrobce, když už někomu v Česku na skladě leží. TechnikBox tím chce přispět mimo jiné k snížení ekologické zátěže. Zda se tuto aktivitu, s níž chce Kopp oslovit prakticky všechny výrobce a maximum servisů, po- daří rozběhnout, je ve hvězdách. Velkou revoluci s ohledem na konzervativnost jednotlivých firem ovšem v nejbližší době nečekáme. Lubor Jarkovský TÉMA ČÍSLA Platforma TechnikBox chce zrevolucionizovat servisní prostředí v České republice. Na obráz - ku webové rozhraní online aplikace s mapou servisních zakázek.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=