SELL: 09 / 2020

20 20 • Sell • 9/2020 SKUPINA VÝROBKŮ • SMART TROUBY Stejně jako můžeme vést lítý argumentační boj o tom, zda elektromobily dospěly technologicky do fáze, aby byly schopné nahradit auta se spalovacími motory, můžeme válčit o smyslu spotřebičů s konektivitou. Jejich odmítání je ale podobně marné jako odmítání aut na baterku – globální trend je v obou případech natolik silný, že rozmach elektrických aut i chytrých spotřebičů asi nikdo nezastaví. Mezitím se na trhu stále zřetelněji rýsuje velký souboj následujícího desetiletí – tradiční vs. asijští výrobci. Nástup smart spotřebičů je nevyhnutelný. Tradiční značky čeká velký střet s dravou asijskou konkurencí Smart spotřebiče jsou přece jenom v jiné pozici. Co oba světy spojuje, je nevyhnutelnost, s jakou se mění a budou dál měnit. Pokud jde o spotřebiče, fungují úplně stejně jako jejich několik předchozích generací – nejde o technologickou revoluci, nýbrž evoluci v podobě jedné nově přidané technologie. Přestože se může zdát konektivita u spotřebičů jako nadbytečná, až zbytečná, vlastně jako takové efektní marketingové pozlátko, nese v sobě mnohem víc, než je na první pohled vidět. A hlavně, hlavně otevírá dveře pro budoucí vizi moderní domácnosti, kde jsou jednotlivá zařízení propojena, komunikují spolu a pracují v určité souhře takovým způsobem, že některé činnosti, jimiž dnes trávíme čas, přemýšlíme nad nimi a musíme jim věnovat pozornost, proběhnou automaticky na pozadí, aniž bychom je museli aktivně řešit. Konektivita a smart koncepce zvyšují úroveň automatizace – stejně jako to udělal příchod automatických praček, myček nádobí nebo přednastavených programů v mikrovlnkách nebo troubách. Konektivita nestojí někde mimo, není prvkem, který se silou tlačí do spotřebičů, i když v nich nemá co dělat. Je prostě jen dalším vývojovým krokem pro zvýšení samostatnosti domácí techniky a uživatelského komfortu. A na těchto pilířích stojí vývoj domácích spotřebičů od svého počátku. Společnost Market Research Future v nedávné studii uvedla, že očekává v roce 2027 globální prodeje smart spotřebičů v hodnotě přes 595 miliard dolarů, přičemž tempo růstu by se do té doby mělo držet zhruba 17 % ročně. V Česku a mnoha dalších zemích bude rychlejší nástup smart techniky zdržovat absence podpory lokálního jazyka ze strany chytrých hlasových asistentů. Možnost integrovat spotřebiče a další výrobky do koncepce chytré domácnosti Google, Amazon či Apple posouvá uživatelský komfort ještě výš. Dokud některý z technologických obrů nespustí podporu češtiny, nebude trh se smart výrobky moci plně rozvinout svůj potenciál. Úvodní paralela s elektromobily není úplně přesná, protože v případě aut s akumulátory existuje spousta objektivních faktorů, proč je jejich masové rozšiřování zatím problematické – ať už to je obrázek stovek natažených kabelů napříč chodníky (jako v Norsku), poměrně neekologické lithiové baterie, otázka výroby elektřiny (a její ekologičnosti), omezený dojezd (závislý zejména na okolní teplotě), mnohem delší proces doplňování energie než plnění nádrže benzinem či naftou atd. Ale tento článek samozřejmě není o elektroautech. Bosch Home Connect patří mezi nejvyspělejší smart systémy, pokud budeme porovnávat jednotlivá řešení tradičních evropských a amerických výrobců domácích spotřebičů. Home Connect ale obstojí i při srovnání s řešeními asijských technologických lídrů, jako jsou LG nebo Samsung. Odhadovaný vývoj trhu se smart domácími spotřebiči. CAGR (compound annual growth) je ukazatel průměrného tempa růstu.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=