SELL: 09 / 2020

21 Sell • 9/2020 • 21 SKUPINA VÝROBKŮ • SMART TROUBY Situace na trhu smart spotřebičů Když se podíváme blíže na trh domácích spotřebičů, zůstává konektivita spíše nadstandardní funkcí. A u vestavných modelů, kterým věnujeme toto vydání, jich smart koncepci využívá ještě méně. Nejširší nabídku na našem trhu má BSH. Jeho systém Home Connect navíc už několik let postupně proniká do stále levnějších modelů. Druhou firmou s širokou podporou konektivity v segmentu vaření je Candy Hoover, respektive nyní už bychom měli psát spíš Haier. Ten ale vestavbu prozatím pod svou primární značkou v Česku nemá, což by se mělo změnit zhruba v polovině příštího roku. Společnost Candy Hoover hodně vsadila na smart spotřebiče ještě v době, kdy ji vlastnila rodina Fumagalliových. Pravdou je, že aplikace vyvinuté pro spotřebiče Candy a Hoover mají určité rezervy, což je také důvod, proč nově uváděné modely smart spotřebičů těchto značek používají už aplikaci jinou. Modernější, vyspělejší a lépe fungující hOn z dílny Haieru, která se bude používat pro všechny produkty této firmy bez ohledu na značku. Se staršími modely na ni bohužel přejít nelze. Miele se konektivitě věnuje už několik let – lídr v prémiovém segmentu si nemůže dovolit žádný přešlap, takže systém funguje dobře. Na druhou stranu není toto téma pro Miele až tak zásadní, protože jeho spotřebiče nekupuje logicky mnoho mladých lidí, tedy těch z nativně digitální generace. U starších ročníků není o konektivitu velký zájem. Miele ovšem ukazuje, že firma, která chce zůstat v roli předního inovátora, nemůže smart koncepce ignorovat bez ohledu na současné prodeje a poptávku. Musí být připravena, až trh dospěje do fáze, kdy bude „smart“ standardem. Některé firmy pak budou dohánět prospané roky, zatímco Miele už nabídne odladěné a plně funkční řešení. S konektivitou koketují i Beko, Electrolux nebo Whirlpool – zatím ale vysílají do trhu jen pár vlaštovek a sbírají ohlas zákazníků. Neřeší konektivitu komplexní nabídkou jako předcházející jmenované firmy. Samsung posouvá svou koncepci chytré domácnosti ještě dál díky chladničce Family Hub, která rozšiřuje možnosti využití smart funkcí. Uživatel není závislý na svém telefonu nebo tabletu, ale má epicentrum „smart home“ přímo ve své kuchyni, kde ho může používat a sdílet rodina i hosté. Velká výhoda asijských značek Pro koho je naopak konektivita naprosto zásadní, jsou asijské značky. Zejména LG a Samsung mají jedny z nejlepších aplikací a smart systémů na trhu. Technologická výbava spotřebičů je také mimořádná. Proč? Protože tyto firmy mají oproti všem tradičním výrobcům spotřebičů jednu obrovskou výhodu – jsou technologickými lídry, vyvíjejí počítačové čipy, procesory, displeje a vlastní software. I BSH, které má ze všech tradičních značek po funkční stránce nejvyspělejší smart systém, je odkázáno na skupování digitálních startupů a nákup všelijakých komponent od třetích stran, zatímco asijské firmy si většinu věcí vyvíjejí samy. Stačí se podívat na kvalitu displeje a operačního systému u chladničky Family Hub od Samsungu. Už první verze fungovala perfektně díky vyladěnému softwaru a kvalitnímu dotykovému panelu, tedy v reálu bez zpožděných reakcí a podobně, s nimiž jsme se setkali u jiných značek, které na veletrzích představily spotřebiče s dotykovými displeji a posléze některé z nich uvedly na trh. Když nakupujete v Číně od třetí strany a máte různé dodavatele různých počítačových komponent, nemusí to dopadnout dobře. Výsledek bývá minimálně kostrbatý. U Samsungu a LG je zatím největším handicapem, že u nás nejsou etablované na trhu vestavných spotřebičů, i když Samsung už na tom od loňska pracuje. Poměrně logicky začal s nabídkou cenově dostupnějších modelů, takže smart troubu prodává nadále pouze jednu, ale to není při pohledu na šachovnici tržního boje tak podstatné. Není důležitý stav hry teď. Důležité je, jaké budou následovat další tahy a jak se bude partie vyvíjet v celé příští dekádě. A v delším horizontu budou asijské značky ze své silné pozice v oblasti digitálních technologií, počítačů a spotřební elektroniky těžit stejně jako z finančního zázemí či jen prostého faktu, že je při výběru nyní dospívající generace nebude „diskriminovat“ jako ta současná v produktivním věku, jejíž velká část inklinuje při výběru k tradičním značkám. Z těchto důvodů budou představovat asijští technologičtí giganti pro tradiční evropské a americké výrobce stále větší problém. Nehledě na to, že některé asijské firmy, tedy přesněji řečeno ty čínské, si v posledních letech koupily evropské základny a koncový zákazník bude jejich zboží kupovat v domnění, že podporuje zavedeného italského nebo slovinského výrobce. Opomenout nesmíme ani neúprosnou realitu toho, že pro Candy i Gorenje znamenala integrace do skupin Haier, respektive Hisense v podstatě záchranu. Není to jen názor naší redakce, ale v debatách o trhu nám stejný pohled na věc potvrdili také někteří zástupci a obchodní partneři obou společností. Samozřejmě mimo záznam. Turecký Arçelik vyvinul pro své spotřebiče značek Arçelik, Beko, Blomberg a Grundig systém HomeWhiz. Jednoznačně lepší cesta než mít pro každou značku separátní aplikaci.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=