SELL: 09 / 2020

ROVATCÍM 38 38 • Sell • 9/2020 Svět kuchyňských studií prochází kvůli covidu digitální transformací. „Kuchyňáře“ ale netrápí jen pandemie Český trh s kuchyněmi může působit na první pohled staticky. Na rozdíl od západních zemí, které mají dostatečnou sílu na to, aby se designy kuchyní měnily poměrně často, jak vidíme každé dva roky na veletrhu v Miláně, je v malém Česku dynamika výrazně menší. Když ale odhlédneme od produktů a podíváme se čistě na byznys s kuchyňským nábytkem, došlo jen v průběhu poslední dekády k obrovským změnám. Podobně jako u prodejců elektra i ve „světě kuchyní“ probíhá určitá konsolidace trhu. Výrazně do všeho promlouvá také internet, kde lidé stále častěji nakupují i vestavné spotřebiče, což představuje pro „kuchyňáře“ nemalý problém. Doba „předinternetová“, kdy byly mar- že na domácích spotřebičích v desítkách procent a lidé neměli možnost si ceny příliš porovnávat, byla zlatým věkem ne- závislých prodejců. Platilo to samozřej- mě i pro kuchyňská studia, kde působila spousta podnikatelů nezastřešených vel- kou značkou. Vše se ale postupně změ- nilo a dnes hrají jednoznačně prim velcí lokální výrobci, jako jsou Hanák, Koryna, Oresi a Sykora. Leckteří dříve nezávislí se postupně integrovali do těchto sítí v roli franšízantů nabízejících výrobky zmíně- ných firem. Známá značka vzbuzuje v zá- kaznících pocit jistoty a solidnosti, takže se takovému vývoji nejde příliš divit. Nechceme samozřejmě přímo říct, že před patnácti či dvaceti lety nebyla na trhu úspěšná kuchyňská studia nebo značky kuchyní. Trh byl ale jiný. Zakla- datel a majitel společnosti Oresi, s nímž jsme o současné situaci vedli rozhovor, k tomu poznamenal: „Tehdy tady byly zaběhlé značky kuchyní a úspěšná kuchyň- ská studia, ale jejich společným rysem bylo, že se snažily ovládnout a rozdělit si trh, abych tak řekl, směrem shora. Tedy od nej- vyšších cenových kategorií. To znamenalo, že neuměly a asi ani nechtěly vyhovět ob- rovským skupinám zákazníků. Já jsem na příkladech ze svého okolí viděl, že běžný člověk má velmi omezené možnosti, jak si pořídit kvalitní a hezkou kuchyň. My jsme dokázali přijít s řešením kuchyně, které bylo kvalitní a atraktivní. Postavili jsme kuchyň na efektivní logistice a technologii tak, že v 95 % případů jsme uměli vyho- vět každé individuální dispozici i vkusu. A přitom si naše kuchyně mohlo dovolit Síť kuchyňských studií Oresi pokračuje bez ohledu na pandemii ve svém rozšiřování. Nedávno například otevřela novou lokaci na pražské Harfě hned vedle nového JURA Hospitality centra.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=