SELL: 09 / 2020

40 • Sell • 9/2020 SOUVISLOSTI 40 by prezentace by stejně přišly i bez pande- mie, jen by to nebylo tak náhle. Důležité je si uvědomit, že covid velkou část změn nepřinesl, pouze je výrazně urychlil. Di- gitální transformace probíhá už několik desetiletí a za standardních okolností od- povídá tempo inovací tomu, co je pro lidi přijatelné a akceptovatelné, aby nebyli při práci a v životě obecně vystaveni situacím, že nestíhají s technologiemi držet krok. Pandemie nás tohoto komfortu zbavila a museli jsme se přizpůsobit komfort ne- komfort. Když jde někomu o živobytí, naučí se pracovat s digitálními novinkami bez ohledu na věk. Na internetu tak začala kupříkladu intenzivněji nakupovat starší generace, která se do té doby nechtěla in- ternetovým novotám učit, a stejně tak se lidé naučili komunikovat s kuchyňským studiem ve virtuálním světě. Například platforma Oresi přímo umožňuje vést se zákazníkem videohovor a ukazovat mu na jeho monitoru různé návrhy, vést s ním o nich debatu a vše měnit dle jeho poža- davků. Fyzická studia nezaniknou Na druhou stranu, i přes nesporné výhody online prodeje kuchyní, zvýšení efektivi- ty a úspory času jak na straně studia, tak na straně klienta, se nedá předpokládat, že by studia jako taková začala houfně zanikat. Jiří Šimek z Oresi na náš dotaz, zda jeho společnost nepřehodnotí kvůli pandemii strategii otevírání dalších po- boček, reagoval, že nikoliv, protože vní- má potřebu mnoha lidí pobýt v prostředí, kde jsou různé kuchyně vystaveny, nasát atmosféru a věci si osahat. Přece jen jde o fyzický produkt, který pak člověk má doma a denně ho používá. Nepořizuje si virtuální kuchyň. Osobní prodej hmotné věci má oproti prodeji bezkontaktnímu zásadní výhody, které sebelepší online prezentace nemůže nahradit. Celkově ale může dojít k dalšímu pročištění trhu a dalšímu posunu v jeho zmíněné konsolidaci z důvodu inklinace zákazníků k oněm větším značkám a ře- tězcům kuchyňských studií. V nižším ce- novém segmentu pak hrají nemalou úlohu nábytkářské řetězce. Nevýhodou je u nich ale minimální možnost úprav a v podsta- tě nulová možnost individuálního řešení. Pokud se někdo rozhodne jít touto cestou, znamená to sice značnou finanční úsporu, jenže také velké kompromisy ve výsledné kuchyni. Kuchyně se prodávají dobře, lidé inves- tují do svých domácností V posledních měsících jsme v SELLu neustále psali o růstu trhu s domácími spotřebiči, který je důsledkem probíha- jící pandemie, jež výrazně omezila ces- tování, kulturu a spoustu dalších oblas- tí, kam běžně směřují útraty. Lidé proto začali zvelebovat své domovy a platí to pochopitelně i pro kuchyně. Jiří Šimek náš rozhovor uzavřel velmi trefným ko- mentářem: „V současné době sledujeme, jaký dopad na náš obor bude tato situace mít. Lidé méně cestují a z různých prů- zkumů také vidíme, že mají větší chuť a potřebu investovat do svého bydlení, více se starají o své domovy. Asi všichni tak nějak více cítíme, že doma máme své jistoty. A možná si lidé více uvědomu- jí, že stojí za to své domovy zlepšovat, obohacovat své bydlení. Zatím je všechno velmi čerstvé, ale zdá se, že je to zásad- nější změna, a my se chceme stát důle- žitým a přínosným partnerem lidí, kteří takovou změnou procházejí.“ Lubor Jarkovský

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=