SELL: 09 / 2020

44 • Sell • 9/2020 44 Na trhu s domácími spotřebiči se po- hybujete už od roku 2006 a měla jste možnost zažít roky velké hojnosti, ná- slednou hospodářskou krizi i postup- nou obnovu globální ekonomiky. Sou- časná pandemie je v moderním věku bezprecedentní situací. Jak letošní rok při ohlédnutí zpět vnímáte? A to i v kon- textu toho, co jste na trhu již zažila. A co je podle vás největší výzvou pro branži domácích spotřebičů do dalších let? Každá krize je takovým zamyšlením nad vším, co děláme neefektivně. Před ro- kem 2008 se doslova vyhazovaly peníze z okna, ale bylo to způsobeno i tím, že byly spotřebiče dražší, byla na nich vyšší marže, a tak se více utrácelo za všelija- ké, ne vždy účelné aktivity. Nejen naše branže se někam hnala a zapomínala si pokládat otázku, zda je to ještě vůbec efektivní. Pak přišla krize, která vše změnila, ale v posledních letech jsme se opět blížili tomu, co tu bylo před rokem 2008. Například se neustále přijíma- li noví zaměstnanci místo toho, aby se někdo zamyslel nad tím, zda nejde fun- gování firmy zefektivnit se stávajícím týmem. Myslím, že v posledních letech mohla spousta firem prosperovat ještě víc a mohla mít více prostředků na zvládnu- tí aktuální nečekané situace. Jako jeden z hlavních trendů bude podle mě to, že se spotřebitelé začnou víc zajímat o původ zboží a budou řešit, co přichází z Asie a co je vyrobeno v Evropě. Navíc závis- lost na Asii se ukázala jako velmi riziko- vá – neměli bychom být závislí na jedné oblasti světa, protože výpadek tam zna- mená pak výpadek všude. Naposledy jste působila ve společnosti Candy Hoover, do které jste nastoupila ještě v době, kdy šlo o jednu z posled- ních rodinných firem v této branži. Teď už je součástí struktury největ- šího výrobce domácích spotřebičů na světě. Podobnou situaci jste zažila pár let předtím v Indesitu, když ho koupil Whirlpool. Trochu to působí, že před velkými korporáty utíkáte. Vyhovuje vám spíš pracovat pro firmy, kde se vše řeší organicky a méně podle korporát- ních not? Mám určitě radši trochu svobody v lo- kálním jednání a rozhodování. Není to ale vyloženě o korporátu. Většina vel- kých firem prostě nemá jen dostatečnou schopnost vnímat lokální kapacity a plně je využívat. Možnost reagovat rychle a přizpůsobit se je pro mě ve vedoucí pozici určitě lepší. Na druhou stranu ale není Teka žádná malá firma. Máme opravdu stabilní zázemí a velmi silnou podporu ve všech klíčových oblastech, od výroby po komunikaci. Centrála nám nicméně nechává dostatek svobody dělat věci na jednotlivých trzích do značné míry po svém. Tedy šít je na míru dané- mu trhu, jeho populaci, kultuře, způsobu života a tak dále. Co říkáte na současný prudký růst trhu s domácími spotřebiči? Takový vývoj čekal na jaře asi málokdo, ale musíme si uvědomit, že u nás je si- tuace výrazně lepší než v jiných zemích. V Česku je nebývale silný a rozvinutý online trh. Díky tomu, že máme nás- kok a velká část populace je dnes zvyklá kupovat na e-shopech i ledničky, prač- ky nebo trouby, doposud prodeje rostly navzdory uzavření retailů na několik týdnů na jaře i na podzim. Samozřejmě lidé jsou mnohem více doma, a tudíž spolehliví domácí pomocníci se stávají nepostradatelnými. Na pozici šéfky české pobočky Teka jste nastoupila zkraje letošního léta. Máte za sebou skoro šest měsíců v nové V červnu letošního roku nastoupila Lucie Klabanová na pozici generální ředitelky českého zastoupení značky Teka. Po necelých šesti měsících, během nichž provedla ve firmě zásadní změny, jsme se rozhodli ji vyzpovídat a položili jí několik otázek takříkajíc „na tělo“. Jak probudit roky statickou firmu k životu? Jak chce značku Teka posunout z ryzího dodavatele kuchyňských studií kmainstreamovémuhráči?A jakvidí současný trh ovlivněný pandemií? Lucie Klabanová: Teka v sobě skrývá velký potenciál a nemůže už opomíjet online prodej. Začínáme na Alza.cz INTERVIEW • LUCIE KLABANOVÁ • TEKA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=