SELL: 09 / 2020

45 Sell • 9/2020 • 45 roli. Jak hodnotíte situaci firmy a její potenciál? Potenciál vidím jednoznačně velký. Teka má krásné funkční produkty zaměřené na koncového uživatele. Nabízí mu to, co opravdu potřebuje a využije. Prezentační stránka doteď pokulhávala, na čemž in- tenzivně pracujeme. Teka během posled- ních měsíců prošla takovou „sametovou revolucí“. Nemyslím teď jen lokálně, ale celá firma se tak trochu chytla za nos a zahájila zásadní změny. Máme proto v centrále nový marketingový tým, kte- rý nastavuje naši komunikaci a posky- tuje jednotlivým pobočkám zázemí, ale současně nám zůstává značná flexibilita, čehož využíváme. Co se týče obchodní části, tak zde je nutné přiznat, že jsme doposud ne- byli zhruba v 70 % trhu. Zaměření na kuchyňská studia již neodpovídá rea- litě posledních let a růstu internetu, kde se prodá v segmentu MDA asi 65 % spo- třebičů. Nemůžeme nebýt na internetu. Naopak je nutné nabídnout zákazníkům spotřebiče Teka online. Ostatně už jsme začali spolupráci s Alzou a na Slovensku s Nay a Andrea Shopem. Budeme upřímní. Teka na nás celé roky působila velmi staticky, což v dravé kon- kurenci a na konsolidujícím trhu, kde se silní stávají ještě silnějšími, není určitě optimální. Vy jste jako manažerka opa- kem statičnosti. Přenesla jste svou ener- gii a elán do nového působiště? Myslím, že ano, ale je to o celém týmu, který má ke značce Teka vztah a zároveň chuť podílet se na růstu firmy. Podívali jsme se, jak je na tom trh a jakou máme strukturu zákazníků. V blízké době uvedeme do chodu komunikační plán. Každopádně hlavním pilířem naší strate- gie je profitabilní byznys. Spousta firem v branži razí strategii být větší a větší, ovšem bez zisku. My chceme růst zdravě a efektivně. Takový byznys mě baví. Většina výrobců má poslední měsíce problémy s dodávkami zboží. Nestojí za tím jen větší nároky na hygienu nebo dočasné uzavření některých továren, ale i nedostatek komponent a nečekaně vysoká poptávka po spotřebičích v ce- lém světě. Jak jste na tom vy, pokud jde o skladovou dostupnost? Musím říct, že patříme mezi men- ší množství firem, které jsou na tom z hlediska dostupnosti produktů dobře. Nebudu tvrdit, že nám vůbec nic ne- vypadlo, ale spíš kvůli subdodavatelům a nejde o dlouhodobé výpadky, maxi- málně v řádu týdnů. Většinu svých výrobních závodů máte v Evropě. Některé pak i v Asii. Co vy- rábíte tam? V Asii samozřejmě produkujeme – ne- jsme však na dodávkách odtamtud zá- vislí, protože asijské továrny vyrábě- jí převážně zboží pro tamní regiony. Do Evropy dovážíme jen levnější dřezo- vé baterie a některé kategorie výrobků, které nakupujeme. Spotřebiče nabízené evropským zákazníkům vyrábíme pri- márně v Evropě. Teka není rozhodně mainstreamová značka. Kam ji chcete do budoucna směřovat? Víc do hlavního proudu? Chceme Teku více přiblížit lidem, ukázat ji i těm, kteří ji doteď neznali. Ale jak jsem řekla, chceme dělat zdravý byznys. Ne bojovat cenou jen kvůli tomu, aby- chom prodali co nejvíc kusů. Internet byl dlouho vnímán v branži jako problém, nikoliv jako příležitost. Panoval takový zjednodušený názor, že dát produkty na internet znamená prudkou cenovou ero- zi. Nemyslím si to a zákazník inklinuje stále více k onlinu. Je nezbytné s ním pracovat. My nemáme ambice být největ- ším hráčem na trhu a není to ani strategií naší centrály. Chceme být značkou, která zákazníky napadne jako první, když se řekne kuchyně. Když se podíváme na současný trh, jedním z klíčových prvků jsou ko- nektivita a smart funkce, chytré senzory, automatika. Vyvíjet tako- vé systémy a funkce je pro tradič- ní hráče poměrně složité a velmi nákladné. „Digitální“ firmy, kam určitě patří všechny asijské firmy s přesahem do sféry spotřební elek- troniky a počítačů, mají jednoznačně v této oblasti mnohem silnější zázemí. Jak se k této problematice staví Teka? Smart spotřebiče s konektivitou zatím nemáme a není to hlavní fokus společ- nosti. A to i z toho důvodu, který uvá- díte. Lepší nemít nic než mít něco, co pořádně nefunguje a jsou s tím problé- my. To je náš přístup. Snažíme se spo- třebiče dělat tak, aby z nich lidi měli užitek. Zaměřujeme se spíše na jiné věci – jsme například jedni z mála, kdo mají dokonale sladěné barevné varianty u jednotlivých produktových kategorií. Varná deska Teka dokonale ladí s trou- bou či digestoří. Chceme zkrátka dát zákazníkům krásné a funkční výrobky, které budou jejich kuchyním dodávat duši. Musím ovšem přiznat, že na vývoji smart spotřebičů Teka pracuje a samo- zřejmě toto téma neignoruje. INTERVIEW • LUCIE KLABANOVÁ • TEKA Lucie Klabanová

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=