SELL: 09 / 2020

52 52 • Sell • 9/2020 SITUACE NA TRHU Problémy s dostupností nemají samozřejmě pouze firmy, které s naší redakcí aktivně a úzce spolupracují, ale v podstatě všechny bez výjimky. Věcí se řeší vícero – jednak je to výroba a nedostatek některých součás- tek nebo komponent, případně logistické problémy včetně dalšího zvyšování cen za dopravu z Asie, kde dokonce některé firmy zastavily dovoz zboží, protože v případě levných věcí s nízkou marží se jim nevy- platí při několikanásobném nárůstu ceny za kontejner produkty dovézt. Když se ještě vrátíme k výrobě, napří- klad Samsung neměl letos horší dostup- nost svých nově uvedených vestavných spotřebičů kvůli samotným továrnám v Malajsii, ale kvůli součástkám, které do nich měly putovat z Evropy. Nedo- statkem zboží trpí i Beko nebo Whir- lpool, ale v podstatě všechny firmy na trhu řeší výpadky v svém portfoliu a si- tuace se zatím moc nelepší. V segmentu malých spotřebičů se zpo- zdily dodávky zboží mnoha firmám, a nakonec ani JURA, která počítala s dobrou skladovou dostupností novi- nek, nemá tolik zboží, kolik by potře- bovala. To samé platí pro další firmy včetně De’Longhi nebo Groupe SEB, který celý „launch“ nových kávovarů Intuition odsunul na první kvartál… V podobném duchu bychom mohli ještě pokračovat dalších pár odstavců, tak ra- ději přejděme k situaci na trhu. Říjen dobrý – spotřebiče jsou v kurzu dál. Vítězem je ale IT a kancelářská technika Když se podíváme na data GfK, je zjev- né, že sektory MDA a SDA jsou na tom nadále velmi dobře. Opět nadprůměr- né nárůsty internetových prodejů byly v říjnu způsoby zhoršující se epidemio- logickou situací a uzavřením prodejen. Ondřej Černý, senior consultant mar- ket insights z GfK, pro SELL vývoj trhu okomentoval následujícími slovy: „S výjimkou sektoru IT klesly v říj- nu prodeje v kamenných prodej- nách, z nichž většina byla nuce- na zavřít 22. října. Internetové prodeje však vzrostly o více než třetinu v MDA a téměř o dvě třetiny v SDA.“ Druhý částečný lockdown pak vedl samozřejmě k opětovnému zvýšenému nákupu notebooků, tiskáren a další kancelářské výbavy. Růstu trhu o 55 % se proto s ohledem na okolnosti nelze divit. Jelikož je toto poslední letošní vydá- ní SELLu a další chystáme až na závěr února, sledujte určitě náš linkedinový profil Magazín SELL CZ, kde uveřejní- me v dalších týdnech informace o situaci na trhu během listopadu a prosince. V říjnu trh rostl navzdory zavřeným prodejnám Velký problém představuje skokový nárůst ceny dopravy z Asie Přestože byly v říjnu uzavřeny prodejny jen pouhých 10 dní před koncem měsíce, propad prodejů v tomto kanále je za celý měsíc značný. Internet ale opět ukázal svou sílu a ve většině sektorů technického spotřebního zboží dokázal tuto nepříjemnou situaci kompenzovat. Ještě zajímavější budou nepochybně čísla za listopad, ale ta v době uzávěrky společnost GfK naší redakci nemohla poskytnout. Z trhu máme také od mnoha firem informace o pokračujícím nedostatku zboží.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=